Tips inför Sarekvandring

Hej! Jag och min sambo planerar en Sarektur första veckan i augusti. Jag har relativt god fjällvana. Min sambo något mindre men har ändå "frilufsat" mycket i sina dar. Jag önskar nu hjälp av erfarna Sarekvandrare angående den planerade rutt jag tänkt ut. Jag tänker framförallt på om etapperna är rimliga vad gäller tid och avstånd men jag är givetvis glad för alla tips ni har! Så här har vi tänkt!
Dag 1: Båt från Ritsem och vandring vi treparksmötet och en bit mot Ruothesvagge. Nattläger väst om Kisuriskåtan. Dag 2: In i Ruothesvagge och så långt vi hinner. Kanske i höjd med Gavelberget eller lite längre. Dag 3: Kort tur till Skarja. Lugn em med fria aktiviteter! Dag 4: Utflykt på fm och sen på em vandring till Pielaslätten. Dag 5: Förbi Bierikjavre till väst och läger i höjd med Vuojesluobbala. Dag 6: Över bron i sydändan på Guhkesvagge och sen vandring nordost ut mot Slugga. Nattläger före Slugga. Dag 7: Över passet norr om Slugga och ner till Pietsaure. Båt över sjön och sen ner till Saltoluokta. Vad tros? Är detta rimligt? Har en önskan om att göra en topptur till Vuojnestjåhkkå. Kanske går det att justera i etapperna något för att hinna med dettta. T.ex. gå lite längre Dag 5 och vid schyst väder slå läger en bit upp på Vuojnestjåhkkås nordostkam. Eller är där bara block? Tänker mig 1000 m nivån typ… Hoppas ni har kommentarer och tankar kring detta turförslag! /Andreas
 
Har en önskan om att göra en topptur till Vuojnestjåhkkå. Kanske går det att justera i etapperna något för att hinna med dettta. T.ex. gå lite längre Dag 5 och vid schyst väder slå läger en bit upp på Vuojnestjåhkkås nordostkam. Eller är där bara block? Tänker mig 1000 m nivån typ… Hoppas ni har kommentarer och tankar kring detta turförslag! /Andreas

Det går annars bra att gå upp mot Vuojnestjåhkkås nordostkam söderifrån, rakt upp mellan bäckarna mot 1500-metersnivån. Du måste ta lite mer höjd, men det är fina tältplatser där nere i dalen.
 
Det ska nog gå i lagom tempo :) Det finns en del bra tältplatser Vid Vuojnevarasj nordsluttning, inte riktigt säker på om det går ända upp till 1000 m dock.
 
Vil endast tippsa om din dag 7: Många brukar väl gå söder om Slugga, dvs upp genom passet mellan Gähppo och Vouvres. Som nämnd på annan tråd ger det en mycket bra utsikt över Pietsjaure
 
Vil endast tippsa om din dag 7: Många brukar väl gå söder om Slugga, dvs upp genom passet mellan Gähppo och Vouvres. Som nämnd på annan tråd ger det en mycket bra utsikt över Pietsjaure

Precis, en vanlig tur när]man går i Sarek.... inga problem OM det inte är högvatten tex pga regn. Kan då bli några "blöta vad", men inga farliga....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.