Tips inför Sarekvandring

Vi är ett gäng av hittills lite oklar storlek som har planerat att fjällvandra någånstans runt de två första veckorna i augusti, och det lutar åt att åka till Sarek.

Några av oss har varit där förrut på en kortare visit, men några är rena nybörjare. Ingen av oss skulle kalla sig för erfaren fjällvandrare.

En plan vi har diskuterat är att utgå från Suorva, för att sedan ta oss i syd-västlig riktning ner mot Ruohtesvagge, som vi sedan följer upp mot Akkastugorna. Tanken är då att vi efter båten över till Ritsem åker buss tillbaka till vår parkerade bil i Suorva.

Verkar denna plan realistisk? Hur lång tid skulle det ta ungefär? Vi hade hoppats på att vandra i 6-7 dagar. Finns det några jobbiga vad längs vägen som vi borde ha i åtanke?

Ett specifikt frågetecken just nu är hur vandringen från Suorva ner till Ruohtesvagge ser ut, verkar inte finnas mycket till vandringsled där.

Om ni tycker det här verkar som en dålig idé så ge gärna tips på andra mer passande turer i Sarek. Även tips på vandring någon annanstans skulle uppskattas, gärna något som inte är alltför avlägset från Sareks vildmarkskänsla :)
 
Ja, det är realistiskt.

Tjågnårisjågåsj kan vara lite mycket vatten om det är varmt.

Jag skulle välja att gå åt andra hållet, att börja vid Akka, eftersom det oftast blåser medvind i Ruotesvagge om man går så.

Stanna gärna en dag mitt i vandringen och gör en topptur.

/Ulf
 
Tack för svaren! VIsade sig att jag redan hadde Grundstens bok, fanns ju ganska gott om information där :)
 
Spelar ingen roll vilken riktning ni går. Jag har gått stäckan flera gånger och aldrig upplevt vinden som något problem i någon riktning. Jag skulle däremot lägga upp det så att jag börjar med bussresan och kommer direkt till bilen vid slutet.

Om man går från Suorva brukar der vara skönt att hålla höjd så man kommer över videt vid renvaktarstugan innan Niehndo. Gena söder om Vouinesvarasj 1004. Tjågnårisjokk kan vara besvärlig både i varm och torrt väder som i regn. Flera ggr har jag hört stenar rulla i jokken. Vadet är normalt nedanför lilla vattenfallet några hundra meter. Går även att vada vid fallet, mynningen och över snöbryggor högre upp. Tidigt på säsongen brukar det ligga snöbrygga vid normalstället. Efter vadet är det relativt lätt. Vadet av smailajokk upp mot Ruotesvarasj kan vara fostrande.

En sak är klart, man ska vara säker på att vada om man knallar där. Jag har sett många darriga ben vid olika vad, folk som inte har koll på tekniken, skrämmande. En del är sunda och vänder när det blir dom för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.