tips inför vandring Riksgränsen till Nikka

Hej Fjällvandrare,
Vi planerar en vandring som sträcker sig från Riksgränsen till Nikkalokta, via Vistas och Una Allakas. Finns det någon som vet om broar mm är hela eller om någon försvunnit i någon vårflod. Vore tacksam för alla tips vart det är smidigast att vada.

Vilken riktning av vandringen rekommenderas (starta vid Riks.. eller Nikka), och när är den lämpligast (när är vädret oftast som bäst och vatten nivåerna som lägst)?

Tanken är att vandra någon gång sensommar/höst från mitten av Juli till böljan av September..
Är lite orolig över alla vaden man måste ta sig över.

Tacksam för alla svar.
 

avslutad210712

Gäst
Har inte gått nedanför Vistasstugan så den delen kan jag inte uttala mig om. Om vi börjar från Riksgränsen så har du ett vad strax före Stuor Kärpel över jåkken som rinner ner från Hoiganvaggi. Där tror jag det är lättast att vada om man går upp något 2-300 meter efter jåkken. Sedan är det markerat några vadställen norr om sjön 946 som ligger vid Valfojåkka vindskydd. Där skulle jag rekommendera att fortsätta efter samma strandkant och vada nedanför vindskyddet där jåkken breder ut sig.
 
Sedan är det markerat några vadställen norr om sjön 946 som ligger vid Valfojåkka vindskydd. Där skulle jag rekommendera att fortsätta efter samma strandkant och vada nedanför vindskyddet där jåkken breder ut sig.

Om det är högt vatten så får man väl en bit gå nere i vattnet efter den stranden?
 
Start i Katterjåkk

Gick sträckan för några år sen, startade i Katterjåkk och avslutade i Nikka. Inga större svårigheter, förutom de redan nämnda vaden som kan vara besvärliga. Hela turen finns beskriven på folder.nu/katter/ och sträckan har diskuterats i flera trådar, bla i den här.
 
två alternativ

Från Alesjaurestugorna mot Vistas tycker jag det finns två bra alternativ.

Det första är bara en liten detalj. För att slippa de något besvärliga och vid regn väldigt leriga videsnåren mellan Alesjaurestugorna och samevistet Alisjavri, så kan man med fördel gå upp på sydsidan av Durkketjåkka, dvs den lilla bergknallen precis vid bron vid stf-stugorna. Sikta sedan mot sjön 874 vid leden mot Vistas så kommer du rätt igen. Slänten ner mot bron över Mårmajokka och vattenfallet i ravinen där är väldigt vackert.

Det andra alternativet bjuder på ett mer högalpint landskap: gå genom Unna Vistasvaggi. Landskapet är mäktigt och dystert, och det känns som om man går mitt i en av Tolkienböckerna. Enda kruxet är då ett vattenfall/vad där Unna Vistasvaggi mynnar ut i Vistasvaggi, men om man letar lite upp- eller nerströms så brukar det inte vara något problem. Du kommer gå ganska sent på säsongen, så det bör inte vara några problem med snöfält ner mot sjön Unna Vistasjavri.

god tur
Filip
 
Från Alesjaurestugorna mot Vistas tycker jag det finns två bra alternativ.

Det första är bara en liten detalj. För att slippa de något besvärliga och vid regn väldigt leriga videsnåren mellan Alesjaurestugorna och samevistet Alisjavri, så kan man med fördel gå upp på sydsidan av Durkketjåkka, dvs den lilla bergknallen precis vid bron vid stf-stugorna. Sikta sedan mot sjön 874 vid leden mot Vistas så kommer du rätt igen. Slänten ner mot bron över Mårmajokka och vattenfallet i ravinen där är väldigt vackert.

Det andra alternativet bjuder på ett mer högalpint landskap: gå genom Unna Vistasvaggi. Landskapet är mäktigt och dystert, och det känns som om man går mitt i en av Tolkienböckerna. Enda kruxet är då ett vattenfall/vad där Unna Vistasvaggi mynnar ut i Vistasvaggi, men om man letar lite upp- eller nerströms så brukar det inte vara något problem. Du kommer gå ganska sent på säsongen, så det bör inte vara några problem med snöfält ner mot sjön Unna Vistasjavri.

god tur
Filip

Har tänkt att komma från kungsleden o gå in i Unna Vistasvaggi runt den den 24 juli (om min tidsplan kommer stämma)... Brukar det då vara några "problem" med snö där då? Kan det finnas några tältplatser vid Unna Vistasjarvi? Har ett lite större tunneltält så det behövs mer än en liten plätt...
 
Har tänkt att komma från kungsleden o gå in i Unna Vistasvaggi runt den den 24 juli (om min tidsplan kommer stämma)... Brukar det då vara några "problem" med snö där då? Kan det finnas några tältplatser vid Unna Vistasjarvi? Har ett lite större tunneltält så det behövs mer än en liten plätt...

Väster om sjön har jag för mig att det fanns gott om plana ytor för tält men det är ganska mycket sten i marken. Öster om sjön finns kanonfina tältplatser efter passagen av jokken från Bossosglaciären med utsikt över hela vistasdalen:
 

Bilagor

  • Vistas.jpg
    Vistas.jpg
    19.8 KB · Visningar: 1,926
Väster om sjön har jag för mig att det fanns gott om plana ytor för tält men det är ganska mycket sten i marken. Öster om sjön finns kanonfina tältplatser efter passagen av jokken från Bossosglaciären med utsikt över hela vistasdalen:

Ingen dålig tältplats du hittade... Blir nog på att sikta nån plats där i närheten... gott om plats för ett Nammatj 2 GT. Tack för tipset!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.