Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden

Tack för alla svar!




Kan ju inte argumentera emot att de är ett mastodontprojekt och "kanske" inte så jätte klokt att börja med men känner mig ändå riktigt taggad och som larsl sa, funkar de inte äre ba å avbryta. Innan jag kommer hem ifrån min resa i Asien i juni kommer jag ha gjort ett par kortare vandringar (en 2-dagars tur uppför en vulkan i Filippinerna och en 5-7 dagars tur i Kina) så då får jag möjlighet att prova på vandring och avgöra om det verkligen är nått för mig. Sen kommer jag nog inte vandra ensam då en kompis var intresserad av att hänga på.

Får väll se hur det blir i slutändan, tänkte läsa några böcker om ämnet (tex. Vandra Kungsleden : från Abisko till Hemavan och Vandringsturer på Kungsleden : Kvikkjokk - Hemavan) och sen avgöra om jag tar en kortare sträcka eller kör hela. Några andra böcker jag bör läsa om ämnet?





Hur är terrängen längs med Kungsleden, är det träspång och jämna stigar hela vägen?


Tack än en gång för alla svar!
/F

Kul projekt! Det är som några redan har skrivit bara att köra tycker jag. Ta det dag för dag om inte annat, du kan ju alltid ändra dina planer.

Tiden, jag tror nog att det "går" på 3 veckor, men då får du lov att köra på ordentligt varje dag. Kan ju vara lurt att ha lite mer luft i din planering, rätt vad det är så hittar du något som du kanske vill undersöka lite mer. Ta en månad och se hur långt du vill/hinner gå...

Dina kläder, jag tror du klarar dig om du kompletterar med handskar och varm mössa. 5 par kallingar skulle jag aldrig ta med, ta två par och tvätta istället (själv kör jag ett par som jag tvättar). Likaså strumpor, ett ombyte kommer du långt med (tvätta regelbundet). Annorlunda om du vandrar när det är kallare, då tycker jag att det är befogat med fler ombyten, svårare att torka grejorna då...

Skor, jag skulle personligen hellre gå i lätta kängor och ha ett par gympadojjor i reserv eller för de dagar då det är lättvandrat och torrt. Det kan vara ganska kallt och blött i dagar i sträck, och själv hatar jag att gå med våta och kalla fötter, det går tvärbort.

Annars kommer du att passera div. civilisation längs vägen och får något/några tillfällen att komplettera utrustning om så krävs. Samma med maten, du kopmmer att kunna fylla på längs vägen på några ställen.

Tid...hmm, svår fråga, jag skulle välja juli men vara fullt medveten om att myggen härjar som mest då. Väljer ändå juli pga ljuset och skön känsla, det är ju högsommar. Augusti är lugnare på myggfronten, men också mörkare, man går mot höst, sakta men säkert. Kallare på natten också.

Sov, jag har en uppblåsbar kudde från Exped som är helt grymt skön att sova på. Slår alla fleecejackor. Dessutom är det ofta så på sommaren att det antal kläder jag har inte räcker riktigt för att jag ska få till en bra kudde. Så, anbefalles!

Terrängen...det är lättgått på många ställen, men på många andra ställen är det som fjällen är mest, dvs det kan vara både stenigt och buskigt och blött. Svåra vad bör du dock inte stöta på. Som sagt, jag skulle välja lätta kängor med gympadojjor i reserv...

//J
 
Ett annat tips från en som har fjällvandrat lite ensam: ta med en rolig bok. I alla fall jag kan bli lite fast i mina egna grubblerier och då kan det vara oerhört trevligt att få ett gott skratt på kvällskvisten.

Och Fredrik, om du gör vandringen, oavsett hur det går, leta gärna upp den här tråden om skriv lite om hur det gick!

Än en gång: ha huvudet med dig, var inte rädd för att avbryta om det känns för kärvt, och ha det grymt!
 
Grymt med alla tips!


Var skeptisk till stavar från början men efter att ha testat så är jag helt såld på dem. Jag har Exped. En fördel med dem är att det går att byta spetsar vilket troligen kommer att behövas efter ett tag. Har också ett par billigare stavar som jag började med där spetsarna är helt runda och det visade sig att affären inte kan fixa hem nya spetsar så billigt blir dyrt i längden.

Gillar idén med stavar så blir nog till att ta sig en titt på det men eftersom jag backpackat ett ganska bra tag nu har jag väll inte direkt jätte mycket pengar, så kommer nog tvingas hålla budgeten kortare än vad jag skulle önska. Stavar och kudde känns som de enklaste att skära ner på.

Fem kalsonger, t.ex. WTF? Jag har två med mig när jag vandrar, två uppsättningar strumpor.

Tänkte att jag hade en ganska bantad packning i tankarna men uppenbarligen inte! :)
Två par kallingar, och två par strumpor och inga andra ombyten är det som gäller alltså? Tänkte att man kanske bör ha en extra tröja (för de innersta lagret) utifall de blir blött/svettigt?

Våga vända om/avbryta om det känns för kärvt – ha förmågan att sluta fatta felaktiga beslut om skiten hittar fläkten.

Mycket välformulerat bra tips! :) Tack.


Hur långt du orkar blir svårt att svara på. Men att gå 2 mil per dag är inte alltför svårt. Själv skulle jag nog gå de dubbla sträckan om jag skulle göra samma sak. Men det är upp till var och en vad man vill ha ut av vandringen. Är målet att njuta av den vackra naturen eller bara ta sig genom hela leden så snabbt som möjligt?

Min målsättning är självklart att njuta av vandringen men vill samtidigt testa mina gränser, men eftersom jag i dagsläget inte har en ordentlig upfattning om hur jobbigt det kommer bli så måste jag nog räkna med omkring en månad.


Men man behöver inte ha orginalprylar. Kläder, liggunderlag, pannlampa, kök osv sånt skulle jag köpa där om du hittar det till bra pris. Det som är bra i HK är att de riktiga friluftsaffärerna ligger på samma gata.

Cool. Blir till att kolla runt när jag kommer tillbaks till HK. Exakt vilken gata är det? (Jag har varit inne i några affärer kring Tsim Sha Tsui dock inte på samma gata). På tal om kök, Optimus Crux lite tillsammans med Optimus kokkärlssats, Titan Spork och gasbehållare, verkar vara ett väldigt lätt och bra kök, eller?
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OPTIMUSCRUXLITE_F08


Löpskor är för mjuka de får du inte gå i så är det bara.

Löpskorna går fett bort! :) Ska ge mig ut på en tur med Timberlandkängorna och se hur det känns och sen avgöra om det blir att investera i ett par ordentliga vandrar kängor.


...regnställ (byxa, jacka) 1 fleece jacka

Tänkte sikta på att köpa en bra skaljacka med gott regnskydd och på så sätt slippa ha en regnjacka med mig.


/F
 
satsa på ett riktigt skönt liggunderlag typ exped downmat, själv har jag ett 9 DLX.-sover skönt.

Okk, ska kolla upp men har lite knackigt internet för tillfället. Är de att se som ett "high end" liggunderlag det där? :)


Kul projekt! Det är som några redan har skrivit bara att köra tycker jag. Ta det dag för dag om inte annat, du kan ju alltid ändra dina planer.

Exakt! Känner mig ännu mer taggad nu! :)


Tid...hmm, svår fråga, jag skulle välja juli men vara fullt medveten om att myggen härjar som mest då. Väljer ändå juli pga ljuset och skön känsla, det är ju högsommar. Augusti är lugnare på myggfronten, men också mörkare, man går mot höst, sakta men säkert. Kallare på natten också.

Bra att ha i åtanke, får se vilken tid det blir när jag kommit hem. Tack för tipset!


Och Fredrik, om du gör vandringen, oavsett hur det går, leta gärna upp den här tråden om skriv lite om hur det gick!

Det ska jag definitivt göra!


Blir till att renskriva all info och göra en checklista av alla tips i denna tråd! Tack!

/F
 
Som nybörjare tycker jag du missar chansen att gå närmare (jo din startpunkt syns inte) men Norge har flera nybörjarfördelar, som hytter, mat och roligare fjäll. De ligger betydligt närmare och ger dig på 3 v en rejäl tur oavsett var i den Norska fjällvärlden du går.
Löpskor eller kängor är en smaksak, gillar du att gå i löpskor med 10-15kg packning så blir du säkert nöjd så oxså. Campingutrustningen väger liksom stora matpaket kilon.
Men som sagt ego tycker du väljer resmålet för långt borta första gången. Stugor, mat och proviantering längs vägen är tricken för att hålla packningen riktigt liten.
go tur
 
Hk

I Hongkong heter gatan Sportswear Street (Fa Yuen Street) kolla in den och de närliggande gatorna. Det finns säker andra gator med en del friluftsbutiker kolla in denna sida även på denna sida inns det adresser till rätt sorts butiker
Bästa guiden till HK är denna sida

Min idé med mitt klädråd är att ha underställ för extra värme samtidigt som jag kan gå i tröjan när det inte räcker med den kortärmade. Jag har 2 olika softcelljackor (tjockare/tunnare) (har bara med mig en) som båda är väldigt vindtåliga och lite regntåliga. utöver det så räcker det med ett lätt regnställ sommartid.
Min tanke är att om det skulle bli riktigt ruskväder kan jag slänga på mig alla mina kläder och fortfarande kunna gå i högt tempo för att komma till en skyddad plats eller slå upp tältet. Samtidigt får jag en hel del olika kompinationsmöjligheter med mina kläder jag har med mig då två plagg inte har samma funktion.

Passa på att trekka lite i HK när du är där. Det finns över 10 mil vandringsleder runt den där stan

Lycka till..
 
Iväg med dig bara

Fjällvandring är precis som allting annat: PPPPPPP (Proper Prior Planning Prevents Piss Pour Performance).

Oavsett om företaget är litet eller stort - se till att planera - planera för ömmande fötter och andra missöden - planera för vila - planera utifrån terrängen - planera utifrån dåligt väder.

Se till att du kan läsa karta och navigera med hjälp av kompass om det blir noll sikt sen kan man lära sig använda GPS. GPS går på batteri, batteri kan ta slut.
Kart Reka turen innan du går.

1. Detta är vägen jag ska gå.
2. Om jag måste bryta - sätt ut punkter (waypoints/koordinater) i förhand där du avbryter turen - på ställen där du har nära till allmän väg - fjällstation - eller andra former av allmänna förbindelser.
3. Sätt tempot efter terrängen och planera sträckorna i förväg.
4. Lägg in vilodagar annars tar energin slut en dag och du kanske behöver en veckas återhämtning innan du är på topp igen.

Om du ska gå hela Kungsleden, börja med en guidad tur via STF i Abisko och se och lär av eran turguide/turledare. Lämna sedan turen och fortsätt söderut. Ta en guidad tur via Östra Leden på Keb eller gå själv (dock i grupp) den västra leden - toppglaciären kan vara glashal i mellan åt.

Se till att ha goda kängor på fötterna och bra sockor - då blir turen trevligare, ta med skosnören i reserv. Man kan hålla humöret på topp oavsett hur jobbigt och svettigt det är. Men har man ont i fötterna och är blöt, då sinar modet ganska snart. Bär inget större med dig än ett två manna tält om du vandrar själv. Håll vikten nere genom att planera för matinköp efter vägen.

Utrustning och kläder. Ett underställ plus ett underställ med avklippta underben och underarmar klarar man sig en hel sommar med utan problem. Ett par vandrarbyxor - luftiga (så luften cirkulerar och motverkar infanterield i ljumskarna) räcker men ta med nål, tråd och extra knapp. Ett par tre ordentliga vandringssockor, skaljacka eller regnställ + värmetröja, mössa och handskar räcker långt om du går sommar tid. En person räcker med ett litet stormkök om 1 liters kastruller. C-vitamin, fotvårdsprodukter som luokaplats, compeed och sax, ta alltid med första förband och se till att du enbart använder telefonen om olyckan är framme. Radio (dynamo) eller fm sändare för väder rapporter. Lysmaterial som pannlampa LED med extra batterier är alltid bra.

Säkerhet!

Meddela alltid mellan stugor och fjällstationer om vart du är påväg, när du går och när du väntas dyka upp. Undvik att genomföra egna toppbestigningar utan genomför sådana i grupp. Lyssna och lär av erfarna, samtala med stugvärdar om rutter och vägar. Vada med stor försiktighet på breda ställen och inte i anslutning till regn och stressa inte igenom vandringen, det är lätt att kliva utanför spången och hamna i en jokk------jag vet. Och se för f-n till att ha med dig ordentligt med myggmedel och ett bra sådant - ej roll-on utan tjärliknande preparat.

Ta någon med dig på vandringen. Sen kan du göra den ensam.

Lycka till och ha så skoj!
 
Tack Kevva1982 för mycket bra råd!


Har börjat så smått göra en mer ordentlig planering men har också kommit till insikt att vandra hela leden är ett ganska kostsamt projekt, både tidsmässigt och ekonomiskt. Jag kommer hem till Sverige igen i slutet på Maj och att då lägga 4 veckor på att vandra i sommar efter 7 månaders semester kommer bli svårt. Det är givetvis en prioritets fråga men känner att jag vill kunna ta tid å träffa familj o vänner och inte enbart ha som mål i sommar att göra denna vandring. Därför lutar det nog istället att jag tar en kortare sträcka och vandrar 1-2 veckor och får då troligtvis också sällskap av en vän.


Som en parentes kan jag berätta att jag nyligen besteg Mt. Kanlaon i Filippinerna, med löpskor. Det funkade då jag endast hade ca 8kg med mig men förstår nu hur illa det skulle vara att göra en längre vandring utan ordentliga kängor, ouch. Vandringen i sig var dock jäkligt häftig och kan verkligen rekommenderas, men gör den på två dagar å stressa inte som jag gjorde (hade ont om tid och tvingades göra hela vandringen på under 10h).



Om du ska gå hela Kungsleden, börja med en guidad tur via STF i Abisko och se och lär av eran turguide/turledare. Lämna sedan turen och fortsätt söderut. Ta en guidad tur via Östra Leden på Keb eller gå själv (dock i grupp) den västra leden - toppglaciären kan vara glashal i mellan åt.

De här med guidad tur låter ju intressant! Måste undersökas ytterligare. Tack!


En person räcker med ett litet stormkök om 1 liters kastruller.

Vad tror du om de kök jag nämnde tidigare? Kastrullen där är visserligen bara 0,6 liter men... hela kittet ser snyggt ut! ;) Kan det vara ett bra kök och valuta för pengarna? (786kr för hela kittet)


Tack!

/F
 
Lappland är bäst i Sverige men inte det ända

Det känns som att det viktigaste av utrustningsfrågorna har du redan lärt dig själv: Bra och rätt saker på fötterna är A och O.
Jag tycker att prioriteringsordningen när man investerar för vandring ska vara:
  1. Kängor/skor
  2. Ryggsäck
  3. Tält.
För att:
Gå i fel eller dåliga kängor gör ont eller i bästa fall är väldigt jobbigt.
Bära i en ryggsäck som inte ger bra stöd och fördelar vikten på ett bra sätt är onödigt jobbigt eller i värsta fall skadligt.
Tältet är borgen mot elementen. När vädret är elakt så är ett bra tält det skydd som kan rädda liv.
Efter detta högtravande inlägg vill jag bara säga ge dig hän, ha roligt, ha en lätt packning (men överdriv inte) och glöm inte en rolig bok.
/Anders J
 
Kör på men tänk efter före...

Snåla inte när det gäller skor och rygga........ taskiga skor kan sätt stopp för allting, en så lång vandring frestar på fötterna och med dåliga skor med dåliga sulor tar hela kroppen stryk.
Gäller samma med ryggan, snåla inte....inte kul vandra och plågas i onödan och hela tiden veta att man var för snål...

Tänk på att sträckan från Kvikkjokk och söderut är mer än en dagstur utan stuga....ensorglig del av Kungsleden.
GPS lär inte behövas för hitta efter leden, men kan vara kul att "leka " med... se var man är, hur långt man gått, har kvar osv osv... Orkar du dra med dig batterier så kan du ju logga hela turen.

OCH, gå in skorna och ryggan i god tid innan..... vänj dig med att ha tung packning på ryggen länge, gå någon heldagstur hemma med full packning...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Napoleon Tips till vandringsträning - bära tungt Fjällvandring 16
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.