avslutad210712
Gäst
De flesta fjällstugor har försäljning av matvaror så det ordnar sig.
Nej det stämmer inte. I bästa fall varannan och dessutom är det inte så många stugor mellan tex Jäkkvik och Kvikkjokk.
De flesta fjällstugor har försäljning av matvaror så det ordnar sig.
Tack för alla svar!
Kan ju inte argumentera emot att de är ett mastodontprojekt och "kanske" inte så jätte klokt att börja med men känner mig ändå riktigt taggad och som larsl sa, funkar de inte äre ba å avbryta. Innan jag kommer hem ifrån min resa i Asien i juni kommer jag ha gjort ett par kortare vandringar (en 2-dagars tur uppför en vulkan i Filippinerna och en 5-7 dagars tur i Kina) så då får jag möjlighet att prova på vandring och avgöra om det verkligen är nått för mig. Sen kommer jag nog inte vandra ensam då en kompis var intresserad av att hänga på.
Får väll se hur det blir i slutändan, tänkte läsa några böcker om ämnet (tex. Vandra Kungsleden : från Abisko till Hemavan och Vandringsturer på Kungsleden : Kvikkjokk - Hemavan) och sen avgöra om jag tar en kortare sträcka eller kör hela. Några andra böcker jag bör läsa om ämnet?
Hur är terrängen längs med Kungsleden, är det träspång och jämna stigar hela vägen?
Tack än en gång för alla svar!
/F
Var skeptisk till stavar från början men efter att ha testat så är jag helt såld på dem. Jag har Exped. En fördel med dem är att det går att byta spetsar vilket troligen kommer att behövas efter ett tag. Har också ett par billigare stavar som jag började med där spetsarna är helt runda och det visade sig att affären inte kan fixa hem nya spetsar så billigt blir dyrt i längden.
Fem kalsonger, t.ex. WTF? Jag har två med mig när jag vandrar, två uppsättningar strumpor.
Våga vända om/avbryta om det känns för kärvt – ha förmågan att sluta fatta felaktiga beslut om skiten hittar fläkten.
Hur långt du orkar blir svårt att svara på. Men att gå 2 mil per dag är inte alltför svårt. Själv skulle jag nog gå de dubbla sträckan om jag skulle göra samma sak. Men det är upp till var och en vad man vill ha ut av vandringen. Är målet att njuta av den vackra naturen eller bara ta sig genom hela leden så snabbt som möjligt?
Men man behöver inte ha orginalprylar. Kläder, liggunderlag, pannlampa, kök osv sånt skulle jag köpa där om du hittar det till bra pris. Det som är bra i HK är att de riktiga friluftsaffärerna ligger på samma gata.
Löpskor är för mjuka de får du inte gå i så är det bara.
...regnställ (byxa, jacka) 1 fleece jacka
satsa på ett riktigt skönt liggunderlag typ exped downmat, själv har jag ett 9 DLX.-sover skönt.
Kul projekt! Det är som några redan har skrivit bara att köra tycker jag. Ta det dag för dag om inte annat, du kan ju alltid ändra dina planer.
Tid...hmm, svår fråga, jag skulle välja juli men vara fullt medveten om att myggen härjar som mest då. Väljer ändå juli pga ljuset och skön känsla, det är ju högsommar. Augusti är lugnare på myggfronten, men också mörkare, man går mot höst, sakta men säkert. Kallare på natten också.
Och Fredrik, om du gör vandringen, oavsett hur det går, leta gärna upp den här tråden om skriv lite om hur det gick!
... Blir till att renskriva all info och göra en checklista av alla tips i denna tråd! Tack!...
Om du ska gå hela Kungsleden, börja med en guidad tur via STF i Abisko och se och lär av eran turguide/turledare. Lämna sedan turen och fortsätt söderut. Ta en guidad tur via Östra Leden på Keb eller gå själv (dock i grupp) den västra leden - toppglaciären kan vara glashal i mellan åt.
En person räcker med ett litet stormkök om 1 liters kastruller.