Själv upplever jag risken för vrickning, feltramp, trötta fotvalv etc som betydligt större i höga styva kängor än i mjuka lätta skodon som inte förstör min "markkontakt". Jag väger i o f s ca 55 kg och bär sällan på mer än 10 kg, men som småbarnsmamma och klättrare har jag även behövt bära på mer än det dubbla, och inte märkt något behov av mer "stöd" då heller. Men jag har hyfsad starka vrister och försöker hålla balanssinnet vid liv även till vardags.
Så det här beror helt på personliga förutsättningar. Vi är ju gjorda för att gå barfota, men har du hittills alltid vandrat i uppbyggda, höga och styva kängor, och inte heller gör något annat som ger lite vriststyrka och proprioception (kan vara allt från dans till terränglöpning), så stick inte iväg till fjällen direkt utan att ha testat/tränat lite före. När du väl tränat upp dig vill du nog aldrig gå tillbaka till tunga stela kängor.
Men det finns ett problem till med trailrunners: blöta fötter. Många fixar det galant, men själv är jag alldeles för frusen för att långvandra med blöta fötter i kalla fjäll, fast jag helst skulle vandra i barfotaskor. Har testat massor med tips och tricks, vattentäta strumpor etc, men fått ge upp. Så även här får du testa dig fram.
Själv kompromissar jag med:
- i mer alpina berg: lätta approach-mids med goretex (vid behov kompletterade med gaiters). Också för att jag behöver skor med "klätterzon" under tårna, och som går ihop med stegjärn.
- på en höstlig tältvandring i fjällen: lätta helt ofodrade skalkängor med tunn odämpad sula (uråldriga flerfaldigt omsuade Jämtkängor, moderna Lundhagare är tyvärr tyngre och stelare så kolla på loppis).
På en blöt tältvandring hinner fodrade skor aldrig någonsin bli torra, medan skalkängorna knappt absorberar knappt något vatten. Bara att byta innersula och strumpor i värsta fall. Jag vadar t o m oftast i dem + regnbyxor, med benslut hårt åtdragna med rem kring kängskaften.
Men jag har som sagt inte kängorna för "stabilitetens" skull; de är hel mjuka i skaften och böjliga i den tunna sulan.
Mina skalkängor väger ca 550 g/styck, och approachskorna 370 g/styck.