Tips inför solovandring

Hallå alla!

I höst kommer jag att åka till fjällen för att prova på lite solovandring. Något speciellt jag behöver tänka på att ta med mig eller tänka på under vandringen förutom att vara extra försiktig?

// EmSt
 
Stuka inte foten.

Ta med mobilen om du bryter den.

Ring hem inom bestämd tid så att du kan få hjälp snabbare om du inte hör av dig.
[Ändrat av crazy 2004-07-31 kl 13:24]
 
Just det, stuka inte foten, det är ju sådant man kan påverka och gör med flit...
Lika lätt att underlåta som att underlåta äta gul snö.
[slut på ironiska delen]

Det viktigaste är att lämna en detaljerad färdplan med realistiska tidsmarginaler efter dig! Den kommer att vara din livsförsäkring.

Lita inte på telefoni.
Räkna inte heller med optiska och akustiska signalmedel -- det finns inte så mycket folk på hösten i fjällen som kan upptäcka dig och dina signaler.

God tur!
/Georg
 
Vara rädd om fötterna alltså. Har läst Michaels inlägg om hans hälsena så det är noterat.

Färdplanen kanske man skulle dela med sig av ;) till sina bekanta och familjen.

Något mer att tänka på ?

// EmSt
 
När jag ensamvandrat har jag ibland fuskat med pauser, särskilt om vädret varit tråkigt. Jag har tänkt att det ju bara är jag som går o jag behöver inte vänta på någon och därmed gått ganska fort och länge. Inte för att jag haft bråttom alls utan bara för att liksom "komma fram". Trots att själva resan är målet i sig.

Så fuska inte med pauserna, stanna till, njut o koppla av. Ät o ta hand om fötterna. Ha kanske med något litet skrivblock o skriv lite.

Om du inte har med dig radio kan det också vara ett tips, förutom den praktiska nyttan med fjällväder osv så skänker det lite "civilisiation" också, något som vara trevligt när man är ensam i mörkret och vädret är hårt.

Har man haft massor att göra på jobbet kan en ensamvandring vara något helt fantastiskt, ett superbra sätt att ladda batterierna och helt koppla av på.

Lycka till!
 
Buzzrock; sa:
.... därmed gått ganska fort och länge. Inte för att jag haft bråttom alls utan bara för att liksom "komma fram".............

....man är ensam i mörkret och vädret är hårt.


Pauserna har jag fuskad med förut i sällskap dock. Inget jag vill göra igen. Fältkoman kommer fort då ;)

Man är ensam i mörkret och vädret är hårt är väl det enda jag är lite "oroad" över :) Men en radio med extra mycket batteri är en bra länk till omvärden.

Någon som har haft med sig en sån här.


images%5Citems%5Cmaxi%5CLL1080UC.gif


Funkar de bra?

// EmSt
 
Fungerar utmärkt. Är numera standard för mig under vandringarna. Ger mysigt ljus, tillräckligt för mycket småpyssel om än inte allt. Själva ljuset hade vi ingen stor nytta av under julis vandring, men den var skön att ha under regniga ruggdagar. Undvik att stöta till den bara. Då rinner det lätt fel inuti och fjäderns funktion kan sabbas. För det mesta brinner ljusen bra, men kan ibland brinna snett med följden att mer stearin rinner bort än brinner upp.

Raskesven
 
Jag har en liknande liten lykta, men till för värmeljus. Har ingen aning om märke osv på den, men den funkar hyggligt om den får vara still.

Funkar inte att hänga upp i tältets "tvättlina" om det blåser, då droppar den stearin. En natt när det blåste orkan (enligt SMHI) så rasslade den omkring ordentligt, då hade den iofs redan slocknat..

Jag har börjat snegla på Primus MicronLantern http://www.primus.se/EN/products/product_221383.html
221383.gif

Med 70 watt borde den kunna skänka både ljus och värme o kanske dra ut lite fukt ur tältet.

Jag drar till fjälls för vandring på måndag, med mysigt sällskap, men den gamla lyktan får duga ännu.
 
Tror du man kan ha en sådan lanterna i ett innertält ?

Utökar fråga till att gälla båda sorterna. Både candle och primus.

// EmSt
 
Lite tips

Har gjort två solovandringar i Sarek, 2001 och 2003. Under båda vandringarna har jag skrivit dagbok. Där kan du säkert få några bra tips. Dagböckerna och min utrustningslista och planering kan du hitta på min hemsida http://fjallen.nygardh.net. Något jag själv har lärt mig är att ha något extra smaskigt att mumsa på på kvällen, som komplement till mysbelysningen.

Här kommer några allmänna reflektioner angående säkerhet, eftersom du inte kan förlita dig på att någon annan kan hjälpa dig och mobilen bara är dövikt eftersom det ändå antagligen inte finns någon täckning:

Självklart är det inte riskfritt att vandra solo, eller i grupp heller för den delen, men det är antagligen betydligt farligare att gå genom stan till jobbet än att gå solo i fjällen om man har fjällvana och inte utsätter sig för onödiga risker.
På den solovandring som jag gjorde 2001 så såg jag alt. träffade folk alla dagar, så för att man vandrar solo så är man inte ensam i fjällen för det (om man håller sig till de vanligare vandringsstråken, vilket jag gör).
"Risken" vägs med råge upp av att man får uppleva att det är en själv det beror på, kunnande, fysik, omdömme etc. inte på samhällets skyddsnät. Att rå sig själv och kunna uppleva naturen på naturens villkor, få tid att fundera över sitt liv, stilla kvällsstunder vid lägerplatsen, nya bekantskaper med folk man stöter på, att inte vara "tillgänglig", mm. späder bara på upplevelsen.
Nu vill jag naturligtvis inte sporra någon som är ovan vid friluftsliv och fjällvandring att ge sig av solo, men heller inte avråda någon som känner sig redo att testa sig själv och sitt psyke (är vädret dåligt länge kan "lappsjukan" drabba vem som helst) att ge sig ut själv. Känner du för att vandra själv... GÖR DET!!!

Slutligen några råd (gäller all typ av vandring):

* Känn dig själv, vad du klarar och inte klarar (Ärlighet)

* Lägg en rutt med goda marginaler både vad gäller tid och säkerhet.

* Träna innan!!!! med ryggsäck, kängor. (skavsår, ryggont och träningsvärk mm. kan man klara av hemma)

* Lämna en färdplan med din rutt inritad, inklusive alternativa vägar, hos en anhörig (rita in alla eventuella avstickare du har planer på) och HÅLL DIG TILL DEN!!!

* Det är inte fegt att vända om förhållanden blir dåliga, det är smart!!

* Tänk innan du handlar!!!!


Lycka till med din solovandring Emanuel!
MVH ///Claes
 
Har vandrat en del ensam, njuter mycket om det.

Försöker ha lätt ryggsäck, så jag använder pannlampa med led/halogen. Då får man ljuset alltid dit man tittar.

Det är viktigt att inte hoppa över måltider. När blodsocker är nere, är det lätt för felbedömning

mvh
Maria
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.