ovan bestigare tacksam för tips inför Keb

Hejsan

Har länge drömt om att bestiga Keb, men inte riktigt kommit mig för förrän nu. Planerar att göra en tur upp i sommar. Hade tänkt att om möjligt ta med min lillebror som är i 14års åldern, men rätt så bitig för sin ålder. Själv är jag i hyffsad form, men har mkt begränsad vana av sånt här. Antar därför att det är på sin plats att be om råd, och detta verkar vara ett ypperligt ställe att göra så på:

1. Vet inte vilken väg som är den bästa, har hört att det finns ett par leder att välja mellan. vi vill vara ute ett par dagar sammanlagt och gärna ha så mycket utmaning vi klarar. Vill å andra sidan inte tappa ner brorsan i en spricka... vad tror ni?

2. Hade tänkt att gå redan i början av sommaren (typ midsommar). Kommer det att vara för tufft och vintrigt eller?

3. Har för mig att jag hört om någon som gått på en tur till toppen med en guide, är det något som finns tillgängligt?

4. Angående utrustning: Har vandrat en del i andra sammanhang, förutom den utrustningen som behövs då, vad behövs? Ni pratar om yxor och rep å stegjärn mm...

5. Finns det någon länk där jag kan få me information?

Tack så mkt för hjälpen

Hälsningar

Anton
 

avslutad210712

Gäst
Lägger till samma här som i den andra tråden där ovanstående fråga finns

Intressanta frågor eftersom jag också skall upp på Keb för första gången någonsin i sommar men då i början på augusti så då tänkte jag ställa ytterligare någon fråga.

Om sommaren varit ordentligt varm (som kanske de två senaste) så kan (enligt vissa berättelser) toppglaciären vara så blank att man inte tar sig upp utan stegjärn eller liknande. Men en av mina arbetskompisar som varit upp ett flertal gånger säger att han aldrig hört talas om det. Och om så är fallet kan man då hyra stegjärn på fjällstationen eller måste man köpa. Inte så skoj att lägga ut så pass mycket pengar om man inte annars springer omkring på glaciärer. Eller finns det något annat knep som stighud (för skidorna) under skorna *L*.
 
Den utrustning som behövs finns att hyra på Kebne fjällstation, där finns även möjlighet till guidad tur. Den guidade turen är kortast och eftersom den går över en glaciär rekommenderas ovana glaciärvandrare inte gå den utan guide. Dock kan dom guidade turerna snabbt bli fullbokade under högsäsong, kontakta fjällstationen för mer exakt info. Kolla även på STF-hemsida enligt Emmas länk.

/Ulf
 
Lite svar

Det mesta du har frågat om finns i äldre trådar. Sök.

1. Det finns huvudsakligen två vägar upp. Östra eller Västra-leden.

Västra: innehåller inge klättring och det behövs ingen speciell utrustning. Bara en lång och jobbig promenad på 10-12 h.

Östra: är den vägen den guidade turen går. Rekomenderas ej att gå själv om du inte har kunskapen. Dock måste man vara 16 år för att få gå med den guidade turen.

2.Kan vara mycket vatten så tidigt. Jag har ingen större koll så det lämnar jag till någon annan.

3. Kontakta fjällstationen får du höra om mellan vilka datum den guidade turen går.

4.Till östra leden behöver man ha utrustning, Västra är det bara att gå :). På fjällstationen finns det mycket att hyra om man inte vill köpa.
 
Re: Lite svar

Robwah-9; sa:
4.Till östra leden behöver man ha utrustning, Västra är det bara att gå :). På fjällstationen finns det mycket att hyra om man inte vill köpa.

Vad då för utrustning? Det behövs väl inte mer utrustning för att gå den östra än för att gå den västraleden. Snarare mindre eftersom den västra tar mycket längre tid så man hinner bli rejält hungrig. Det är "bara att gå" gäller i allra högsta grad för östraleden också. Skillnaden är att den är mycket kortare. Chansen att hinna upp innan vädret slår om är alltså större.

Per
 
Midnattssol från Keb

Jag gick västra leden sommaren -03, veckan efter midsommar. Kan rekommendera att ni stannar en natt på toppen för att få se fjällvärlden i midnattssol -- otroligt vackert kring 23.30 - 01.30, därefter blir det mer som blekt dagsljus. Man kan sova i någon av de två toppstugorna, som ligger typ 15 minuter nedanför absoluta toppen. Dessa är dock i erbarmligt skick (den s.k. "nya" toppstugan hade förra sommaren fått dörren insparkad och därmed 1m snö inomhus.. undrar vilka genier som gör något sådant) och riktigt ofräscha, med sopor osv inomhus. Ta med sovsäck, sängar, enkla, finns.

1. Östra leden var fortfarande stängd veckan efter midsommar förra året, pga snö o is. Nåt klättermoment ingår. Fanns alltså ingen guidning varför jag gick Västra leden (själv, rekommenderas inte generellt).

2. Vid midsommmartid ligger fortfarande en del snö, men denna försvårar inte bestigningen. Snarare tvärtom, man kan delvis glida på skorna på snön nedför (om man tar det försiktigt, berget är uppbyggt av vassa block).

4. Vid midsommar behöver du ingen utrustning förutom vanlig vandringsutrustning. Men hör med de på Kebnekaise-stationen innnan ni går upp. De känner till de aktuella snö/is-förhållandena, och kan hyra ut annan utrustning om den, mot förmodan, skulle behövas.

Ett sista tips: Träna era knän, vrister och ben under våren. Det är brant och mestadels blockterräng. Jobbigt för knän. Träffade flera förra sommaren som gav upp innan de nådde toppen för att de inte var tillräckligt tränade. Man ska inte överdriva hur jobbigt det är, men helt otränade människor, (dvs dagens medelsvensson...) får det mycket jobbigt längs den långa Västra leden.

Lycka till och ha det så kul!!! :)
 
Re: Re: Lite svar

Det är "bara att gå" gäller i allra högsta grad för östraleden också. Skillnaden är att den är mycket kortare.

Per [/QUOTE]

Hm... Hur f*n kan du bagatellisera östra leden på det sättet... dessutom till någon som är oerfaren... jag har gått östraleden två gånger och förra gången så dog en kille... östra leden är kanske inte så jättesvår men den är definitivt ganska luftig, och faller man, så finns det risk för att man faller långt... tänk på vad du skriver!
[Ändrat av thomalin 2004-05-02 kl 10:56]
 
En led till

Ni verkar ha glømt den lättaste vägen upp.
Om man kommer från väst är "Durlingsled" den lättaste vägen upp och en fin avslutning efter en cirkelvandring från Nikkaloukta eller från Abisko. Inte så lämplig om du har fjällstationen som utgångspunkt. och nej du behøver inga extra prylar med dig upp. Om det skulle bli oväder kan du alltid stanna i de något spartanska toppstugorna. Folk som tycker det innebär en stor risk att gå upp på Kebnekaise sommartid borde t.ex. aldrig cykla i stadstrafik. Førutsätter dock att du kan läsa karta och kompass i tillfälle av dimma.

God tur!
 
Det går aldrig att generalisera

Hej!

Man kan aldrig säga att "si och så är det" när det gäller Östra leden. (Det gäller väl för övrigt all fjällvistelse)

Jag har varit med om år, då den östra leden inte ansågs användbar för guidade turer förrän i mitten av juli!!!

Allt beror på hur vintern sett ut. Hängdrivor satte stopp det året.

Det man kan göra är att gilla läget - man får ta det som det är - göra en bedömning på plats - och avstå ifall det blir nödvändigt.
 
Generalisering och underskattning

Nej, att generalisera och förenkla något som KAN vara farligt skall man nog vara försiktig med...

Jag har sett folk bryta ihop mitt på "väggen" på östra leden, samtidigt som jag mött multisportare som nästan sprungit väggen upp, han hade det som träningspass att springa östra fram och tillbaka... jag tror att allt är väldigt individuellt och att man kan inte utgå från att en oerfaren 14-åring tycker att det är lika bagatellartat som en som gjort flertalet toppbestigningar på betydligt svårare ställen.

Så innan man ger sig ut på tur är det nog klokt att lyssna på flera röster och se till att man är mentalt förberedd på det man ger sig in på... utsidan är ett perfekt ställe att samla info om svårighetsgrader, utrusting, leder, vadningsteknik... Kolla in böckerna "På fjälltur Kebnekaise och Abisko", och "Fjällboken" av Claes Grundsten, dom hjälpte mig iaf inför min första tur...

Underskattning är farligt, medans en väl förberedd tur är helt suveränt...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.