Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna

Hej,

Om ungefär två veckor bär det av till Funäsdalen för fjällvandring och planen är att en av dagarna ska jag (och min far) vandra från Nedalshytta till Sylarna under en dag. Området är ganska nytt för oss båda och jag har försökt att läsa på var som är bäst att gå för att få ut så mycket som möjligt på en dag.
De alternativ som låter bäst är antingen genom Ekorrdörren eller gå direkt upp på toppen via Syltjörna. Kom gärna med era tips ni som redan varit där. Som sagt, vi har bara en dag på oss, och behöver ta oss tillbaka till Nedalshytta samma dag.
 
Gick i området för någon månad sen. Inte kollat sträckan på kartan, men det låter som en brutal dagstur om ni planerar Nerdalshytta-topp-tillbaka. Ekorrdörren är otroligt fint, men leden mot Sylarna innebär en rejäl stigning.
 
Gick i området för någon månad sen. Inte kollat sträckan på kartan, men det låter som en brutal dagstur om ni planerar Nerdalshytta-topp-tillbaka. Ekorrdörren är otroligt fint, men leden mot Sylarna innebär en rejäl stigning.

Tack för svaret!

Det ska tilläggas att om vi går genom Ekorrdörren kommer vi inte gå upp på toppen. Men som du säger, det kanske är för tufft med toppen ändå på en dag från Nedalshytta via Syltjörna.
 
Det blir en rejäl dagstur om ni ska gå nedalshytta - Sylarna och tillbaks på en dag. Leden genom ekorrpasset är 18 km enkel väg. Det blir rätt långt och ska ni dessutom ta toppen så bör ni vara i väldigt bra form för att klara det.
 
Syltoppen

Varför stressa?
Jag har gått från Nedalshytta till Sylarna via Syltoppen några ggr men det är rejält brant upp till krönet. Där kan man sen välja att lämna ryggsäck och klättra upp de sista metrarna upp till toppen eller gå ner mot Sylarna direkt. Vi brukade åka ner på snöfälten till vänster uppifrån sett.
Jag skulle tveka att gå/klättra ner till Syltjörna. Där vill man inte snubbla.
Jag hade valt att ta turen på minst två dagar. Upp via Syltjörna och tillbaka via Ekorrdörren med en övernattning i tält eller på Sylstationen. Men det är jag det... :)
 
Jag har gått Nedalshytta till Syltjörna på höstlovet för 2 år sedan. En fin vandring och sjön är fantastiskt vackert. Vi hade dessutom extremt tur med vädret.

Det är däremot brutalt brant upp mot Syl-toppen från sjön. Vi försökte ta oss upp, men vände halvvägs. Är inte lika våghalsig som i ungdomens glada dagar antar jag. Det var dessutom 2 dm lössnö med glansis under så det påverkade beslutet också. Vi var nog säkra på att kunna ta oss upp, men däremot var vi mer tveksamma till att komma ned igen i ett stycke....

Men om ni struntar i att ta er upp på toppen så är det en lagom dagstur, Nedalshytta - Syltjärna - Nedalshytta i fin natur.

/lasse
 

Bilagor

  • syltjörna.jpg
    syltjörna.jpg
    41.9 KB · Visningar: 837
Topptur från Nedalshytta till Syltoppen är en populär dagstur bland norrmännen. Brant och tufft men inte omöjligt. Hade valt den turen före att gå via Ekorrdörren. Den känns inte rimlig på en dag. Själv gick jag runt hela Sylmassivet på 5 dagar. Man ska inte ha pressat tidsschema i fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...