Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor!

Hej

Ska ut och vandra för första gången om ett par dagar och vill ha era bästa tips och råd.. för nybörjare!
Vi ska vandra i Jämtland, starta vid Storulvån och ta oss vidare därifrån...

Saker som ni tar för givet vill jag gärna veta, det är inte lätt när man inte vandrat förut.
Har läst igenom "Bra att veta" på Svenskaturistföreningen + en hel del annat men tycker ändå att många frågor kvarstår.

Var får man slå upp tältet?
Hur sköter man sin personliga hygien bäst?
Är vattnet drickbart överallt?

Slänger ut den här tråden med risk för att framstå som värsta nollan, men den som inget frågar får inget veta ;)
Kommer även att ha hunden med så råd angående det tas också tacksamt emot.

Så skriv nu ner era bästa tips och det ni tycker jag borde veta, om än det är på dagisnivå.
Skicka även med länkar om ni vill.. är inte så haj på sökfunktionen här på Utsidan heller :cool:

Tack på förhand!
 
Du får tälta vart du vill, bara du inte tältar i naturreservat med särskilda restriktioner eller nära bostadshus. Vissa fjällstationer tar även betalt för att du får tälta bredvid deras station, brukar vara några hundra meter från stationen.

Personlig hygien sköter du bäst via handduk och tvål. Såvida du inte vill hoppa i jåhhkarna och bada så tar du vatten och tvål och tvättar och sen med handduk alternativt lufttorkar. Blir inte lika kallt så... :)

Jag ska troligen upp på fredag-lördag denna vecka till samma plats, hoppas vi träffas om inte annat.

// Jocke
 
Allemansrätten gäller ju i vår land, i alla fall i stor utsträckning.
Det ger dig rätt att bruka mark på sånt sätt att den inte skadas, man får plocka bär och sätta upp tält i skogen, men inte på tomter och nära hus, i naturreservat kan lokala regler gälla, i nationalparker får man bara tälta på angiven plats.

Detta för att nationalparker ska bevaras, och i och med stor tillströmmning av besökare som i regel använder samma tältplatser så är det stor slitning, och därför får man endast tälta på anvisad plats.

Vatten i fjällen går att dricka i princip alltid, rinnande vatten är aldrig nått problem och det ska inte va nått problem att dricka ur en sjö heller.

Personlig hygien gäller ju inte bara dit behag, utan även den som härnäst passerar platsen! I fjällmarker sker biologisk nedbrtning väldigt långsamt, och du ska därför visa hänsyn, ta med en liten spade och gräv ner skiten.
Papper eldas upp, skräp tas med.

Sen försök lämna så lite spår som möjligt, inte som i att gå på tå, men inte bygga sten-ringar runt eventuell eld, utan att lägga tillbask stenarna, inte bygga rösen och så.
Du får inte ta grenar från levande träd, och i nationalpark får du ej heller ta upp döda grenar för att exempelvis elda med.

En liten tvål kan va trevligt att tvätta sig med, men badet blir nog snabbt för det brukar inte va så varmt :)

Solkräm kan vara skönt att iaf ha med, för om du bränner dig så är det bra att kunna skydda sig i efterhand iaf, du vet nog äst själv hur du klarar dig.
Myggmedel är också bra att ha

Jag tar med förband nog för att klara dom flesta mindre skador iaf, inte så myckte som att det skulle behöva sys, men gasbinda/späntförband och förband, dauerbinda, alvedon, armens hudsalva, skavsårsplåster..

Det är det jag kommer på just nu :)

Edit: För sent! Attans!
 
Jättebra!

Jajemen, vilka bra tips! :)
Jag känner mig lite lugnare nu men det snurrar i huvudet med alla dessa frågor. Hur ska det gå? Vi lär ju inte svälta iaf då vi tar med proviant så det räcker, det som blir över får hunden.

Jäklar vad spännande det ska bli! :)

/entusiastisk förstagångsvandrare
 
Du får tälta vart du vill, bara du inte tältar i naturreservat med särskilda restriktioner eller nära bostadshus. Vissa fjällstationer tar även betalt för att du får tälta bredvid deras station, brukar vara några hundra meter från stationen.

Personlig hygien sköter du bäst via handduk och tvål. Såvida du inte vill hoppa i jåhhkarna och bada så tar du vatten och tvål och tvättar och sen med handduk alternativt lufttorkar. Blir inte lika kallt så... :)

Jag ska troligen upp på fredag-lördag denna vecka till samma plats, hoppas vi träffas om inte annat.

// Jocke

Sitter du aldrig still? :)
 
Drick inte grumligt vatten.

Drick inte vatten som luktar/smakar dåligt.

Drick helst inte stillastående vatten.
Måste du dricka vatten från en sjö, ta inte vatten precis vid land om det växer gräs och sånt där. Kan vara mygglarver i vattnet, inget du dör av men kan vara lite äckligt.

Drick inte vatten om det ligger en död ren i det. :)

Många "inte" blev det... men någon brist på drickbart vatten brukar det inte vara i fjällen, förutom om man ska på topptur..

/Ulf
 
Kanon!

Precis sånahär tips jag vill ha!

Ska spana efter döda renar i vattnet ;)

... och min hund är så from så hon har nog inga problem med Leif!

Hur mycket är massor med andra vandrare? Så att man inte få en stund själv eller?

Vi ska förövrigt gå turen Storulvån - Gåsen - Sylarna - Storerikvollen - Blåhammaren - Storulvån
 
Ett tips som ligger lite utanför dina frågor:
Skriv upp allting som du tar med i packningen så att du kan pricka av vad du använt och vad som var onödigt när du kommer hem. Den andra vandringen brukar alltid ske med betyligt lättare ryggsäck än den första. Min första vandring skedde med 35kg på ryggen medan min senaste skedde med ca 15kg, och lättare ska det bli nästa år... =)

När det gäller tältning är det ok att slå upp tältet vart du vill men oftast är det skönast att komma bort en bit från leden (50-100m) så blir du inte så störd av andra vandrare. Det finns fler nattvandrare än man kan tro.
 
Vi ska förövrigt gå turen Storulvån - Gåsen - Sylarna - Storerikvollen - Blåhammaren - Storulvån

Ett par kommentarer:

  • Det kan vara en idé att vika av från leden och ta höjd på Gåsen innan ni kommer fram till Gåsåns rastskydd, så slipper ni gå exakt samma väg två dagar i följd. Det blir dessutom något ginare.
  • Under sommaren är Storerikvollen "betjent hytte", vilket innebär att det är helpension som gäller, punkt slut. När anläggningen är obemannad krävs DNT-nyckel för tillgång till självhushållet, vilket alltså inte är tillgängligt när den är bemannad.
  • Middagen på Blåhammaren bör förbokas.

Trevlig tur! :)

EDIT: Men ni skulle alltså tälta? Har ni tänkt att göra det i anslutning till de nämnda anläggningarna, eller var det bara en allmän färdväg?
 
Senast ändrad:
Vi ska förövrigt gå turen Storulvån - Gåsen - Sylarna - Storerikvollen - Blåhammaren - Storulvån

Om ni ska gå den turen behöver ni inget tält, utan kan bo på stugorna/stationerna, eller?

Jag föreslår att ni tältar ungefär halvvägs mellan stugorna och bara passerar dem under vandringen. Fast det är klart Storerikvollen kan man ju hoppa över då (fast det är en väldigt fin hytta). Och på Blåhammaren är det alltid trevligt att äta.... Många avvägningar att göra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anders jensen Var får bilen stå nära Storulvån / Sylarna? Fjällvandring 10
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.