Träning inför fjällvandring

Jag är en tjej på 20 år som ska ut och fjällvandra till sommaren.
Förra året var jag ute och vandrade Kungsleden Abisko-Kebenkaise-Nikkaloukta. Det var helt underbart och blev verkligen sugen på att vandra mer.
Nu funderar jag på hur jag ska få mig i bättre form än förra gången så att jag kan njuta ännu mer av turen istället för vara så trött.
Jag springer och går ca 3-4 gånger per vekca.
Hur gör alla ni andra som är ute och fjällvandrar?
Hur lägger nu upp er träning inför turen?
Jag är mest nyfiken och tycker att det vore roligt att veta.
/Johanna
 
tjolanta; sa:
Nu funderar jag på hur jag ska få mig i bättre form än förra gången så att jag kan njuta ännu mer av turen istället för vara så trött.
Jag springer och går ca 3-4 gånger per vekca
Om du springer så ofta så tycker jag det räcker. Om du går en vecka i fjällen 5-12 timmar per dag blir du trött även om du är vältränad. Frisk luft och fysisk aktiviet hela dagen leder till detta.
Hur tränar jag? Kör karate 2 tim 2 ggr i veckan. Vandring och bära ryggsäckt tränar jag när jag är upp i fjällen. // Roland
 
Borde räcka

Hallå därute!

Jag själv brukar inte träna så värst mycket, lite armhävningar och situpps m.m.
Din träning borde räcka för en vandring på led d.v.s lagom dagssträckor med normal packning.
Bästa tips jag kan ge är att du gör någon helgtur i skogen före fjällvandringen, och testar lite/känner dig för.
Se bara till att du har en "marginal" så att du orkar vara social efter dagsetapperna, det är viktigt.

Ha en god tur och lycka till!
 
tjolanta; sa:
Jag är en tjej på 20 år som ska ut och fjällvandra till sommaren.
Förra året var jag ute och vandrade Kungsleden Abisko-Kebenkaise-Nikkaloukta. Det var helt underbart och blev verkligen sugen på att vandra mer.
Nu funderar jag på hur jag ska få mig i bättre form än förra gången så att jag kan njuta ännu mer av turen istället för vara så trött.
Jag springer och går ca 3-4 gånger per vekca.
Hur gör alla ni andra som är ute och fjällvandrar?
Hur lägger nu upp er träning inför turen?
Jag är mest nyfiken och tycker att det vore roligt att veta.
/Johanna

Springer du ofta har du säkert tillräckligt med kondition. Fjällvandring (eller bergsvandring öht)
innebär andra, ovana, fysiska påfrestningar, t ex att bära
tungt. Det handlar då mera om tillvänjning än om träning;
det finns benmuskler som normalt inte arbetar på det viset,
så jag brukar vänja dem genom att gå ett par promenader,
kanske någon mil,
med stadigt tyngre packning under våren och försommaren.
Jag når då knappast ens upp till de 17-18 kg jag
i värsta fall bär med mig. Jag ser det inte som träning.
Det ska vara trevliga stigar, trevliga mål och vackert
väder.

il C.
 
se över packningen också!

Hej,

Att du var trött förra gången kan bero på tre saker (om man hårddrar det hela lite), att du var otränad, att du var ovan eller att du bar för mycket.

Tränade du lika mycket inför förra turen kan vi utan vidare stryka "otränad" från listan och koncentrera oss på "ovan" och "bar för mycket"

Van vid att bära blir man av att bära. Så fyll ryggan med telefonkattaloger, påsar med sand eller något annat tungt och ta en tur i elljusspåret.

Ta med för mycket är ett vanligt "nybörjarfel" (inte bara nybörjare för den delen). Det som drar iväg vikten är ofta dom där "bra att ha grunkorna" och "ut ifall att grunkorna" som offta inte behövs.

Själv brukar jag försöka rangordna saker i "absolut oundviklig", "bra at ha" och "lyx".
T ex, ett ombyte strumpor är "absolut oundvikligt", ytterligare ett par är "bra att ha", ytterligare ett extra par är "lyx".

Sträva efter att ersätta "lyx" med mat. Mat har två fördelar, det är trevligt att äta gott och uppäten mat väger inget!

God tur

Bengt
 
Kan inte annat än hålla med om det Bengt skriver. Jag har själv tillhört dem som altlid tagit med en massa "bra att ha"-saker (25 kg för en hajk över helgen är väl fullt normalt?:).

Efter att senaste året fått upp ögonen för ultralätt eller lättviktspackning så har jag insett vad som är orsaken till att jag alltid varit helt slut på vandringar... Väger man 60 kg så är 30 kg packning inte så vidare smart...

Men man behöver ju inte gå hela vägen till ultralätt bara för det, men man kan i alla fall se över sin packning. Att lätta grundpackningen med 5 kg gör ganska mycket.

Du blir knappast bättre på att vandra med packning genom att löpträna. Vandring är inte särskilt konditionskrävande, däremot sliter det på leder och muskler som man normalt inte använder och framför allt trycker ryggsäcken på midja/höfter, rygg och axlar. Att träna sig (=bli mer van) att bära tung packning är viktigare.

Visst kan rejäla benmuskler vara bra i uppförslut, men det går faktiskt precis lika bra att dra ner tempot. Visst tar det lite längre tid då, men är du ute efter att ta dig fram så snabbt som möjligt är nog inte vandring rätt aktivitet.

Sen får man ju inte glömma att packa rätt också. Felaktig tyngdpunkt kan göra att det blir mycket jobbigare att gå än om den vore rätt, eftersom man får lov att lägga ner en massa energi på att hålla balansen istället för att lägga ner den på att ta sig fram. Men även detta är ju en sak som man blir bättre på ju mer man tränar.

Att gå med tung ryggsäck och vandrarkängorna på sig varje dag är nog alltså den bästa träningen.
 
Trötthet...

...kan också bero på att du äter för lite under vandringen.
Anstränger man sig en hel dag går det åt mer mat än vanligt. Däremot är det lätt hänt att de portioner man tar med sig blir något mindre än de man äter hemma i köket (där det alltid är lätt att ta lite till).

Och glöm inte att ta vilodagar.
Och att njuta av turen.
 
Ja maten är ett kapitel för sig, för att man ska få ett hum om det så kan man sätta sig och räkna lite. Kan ju klippa lite från räkneexemplet jag drog för mina patrullscouter förut.

Exakt hur mycket man bränner beror på många olika faktorer, men vi kan för enkelhets skull räkna med 5000 kcal per dygn.

Hur får vi då i oss 5000 kcal?

9 Big Mac
eller
2,4 kg falukorv
eller
1,4 kg torrvikt pasta
eller
1 kg chips (lättast hittills!:)

Vid första anblicken ser det mycket ut, sen inser man att det ska slås ut på hela dagen och tycker att "det är väl inget svårt?". Vi kan ju försöka dela upp det då...?

Frukost 1 Big Mac eller 1/2 kg falukorv
Lunch 4 Big Mac eller en påse chips
Middag 4 Big Mac eller 4 portioner pasta

Ser det vettigt ut? ;-)

Sanningen är att det går inte att få i sig tillräckligt med energi genom att äta tre mål mat om dagen, man måste äta oftare. Det bästa är att äta varannan timme ungefär för att se till att blodsockret inte sjunker för mycket. Visserligen blir "måltiderna" olika stora, men ser man till att stoppa i sig i alla fall lite kolhydrater varannan timme (en macka eller så) så fyller man i alla fall på lite grann.

Klämma i sig 5000 kcal till frukost och sen klara sig resten av dan på det fungerar bara ur muskelarbetessynpunkt, men ur blodsockersynpunkt funkar det tyvärr inte (och knappast ur aptitsynpunkt heller:).
 
Det som jag tycker är viktigt att träna är att gå i branta backar både upp och ner. gärna backar med stenskravel som det är i fjällen. Det gör att man blir säker på sin balans med packning, dessutom tränar man upp knän och leder för den annorlunda belastningen.

Jag brukar åka till en slalombacke i närheten och gå några vändor upp och ner, ett par tillfällen innan vandringen, dessutom går jag ett par rundor i veckan i skogen med packning också.
 
matens roll

Trots allt väger ju maten en del. I augusti gick jag 10 dagar
i Jotunheimen. Jag bar drygt 17 kg på ryggen i en
väl kraftig ryggsäck. (3kg, otroligt!) Det är vad min rygg tål - och
det förutsätter att jag gymnastiserar varje morgon,
varannan timme under turen, och ännu ett pass efter.
Eftersom jag inte vill spara på sådant som värmer,
tält (1.7 kg), sovsäck (0.7 kg, dun), madrass (3-4 hg),
måste jag hålla maten inom rimliga gränser, vilket innebär 7 hg om dagen. Det ger inte alls den energi som går åt
men jag har aldrig blivit trött; jag blir inte ens hungrig,
vilket kan beror på att jag låter matlagningen och måltiden
TA TID.

Nu tänker jag inte starta en ny lättviktstråd, men med ny säck och
ultralätt kök kommer jag att få ned min packning ytterligare
1-1.5 kg. Vad normalt byggda kvinnor klarar att ta med
har jag ingen aning om. Jag väger 68 kg på sommaren
och 72 på vintern. Men packningens vikt
betyder inte så mycket för
orken som den gör för säkerheten, balansen och för
ryggen.

il C.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Thunder91 Alpin träning Fjällvandring 5
tomatchili Bra träning för onda knän??? Fjällvandring 14
dangermouse Träning och förberedelser Fjällvandring 11
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.