Hjälp inför FJS!

Jag rycker in nu i Juni på Fallskärmsjägarskolan och tränar därför så mycket det går just nu. Men när jag var där så fick jag tipset att man borde ÄTA UPP SIG några kilon! Jag går varken upp eller ner i vikt, hur mycket jag än äter (jag äter mycket), kanske för att jag tränar så mycket som jag gör (6 ggr i veckan) men har någon något TIPS om hur jag borde frossa i mat eller liknande för att GÅ UPP i vikt? Jag tänkte trappa ner träningen och vila de sista två veckorna.

Men VAD, HUR MYCKET, HUR OFTA ska jag äta VAD för att gå upp i vikt? Antar att det är fett som ska läggas på lager... finns det någon "omvänd" viktväktarmodell man kan följa då?

MYCKET tacksam för svar / Jonas
 
Varför?

Hej!

Varför har Du fått rådet att "äta upp dig"? Är det dåligt med mat i Fallskärmsjägarskolan, eller....?

Jag är tydligen konstruerad på samma sätt som Du - går inte upp i vikt, hur jag än äter. Men jag lider inte av det, varken till vardags eller vid fjällvandring.

Är det inte så att Du och jag helt enkelt är så lyckligt lottade att vi tankar precis det som går åt för våra aktiviteter. Det skall vi vara glada för, tycker jag. Det tyder på balans i näringintag och energiåtgång.

Visst kan det bli det snedbalans efter en längre fjällvandring, men det tar man snabbt tillbaka när man kommer hem.

I lumpen får Du väl så mycket mat Du vill, varje dag, skulle jag tro. Det är väl inte Expedition Robinson Du skall delta i?

:)

Mvh Bert

PS. Lägg in din fråga i Träningsforumet, så kanske Du har större chanser till bra svar.
 
Viktuppgång.

Principen är enkel. Se till att få in mer energi än vad du gör av med.

Kan kännas knepigt och löjligt att börja räkna kalorier men det är nog det mest effektiva.

http://www.uppladdningen.nu finns ett lämpligt program för kaloriberäkning, både hur mycket man gör av med och hur mycket det finns i maten.

+500 kcal om dagen motsvarar ungefär 0,5 kg uppgång per vecka.
 
FJS

Det bästa tips jag kan ge dig inför FJS är att mentalt förbereda dig och då menar jag TJOCKT pannben. Betydligt tjockare än vid andra förband. Du kommer stundtals behöva den extra energi som några kilon ger, eftersom du ibland kommer göra av med ENORMA mängder energi samtidigt som påfyllningen kommer att vara knapphändig. Självklart är det av största vikt att du tränar lite på att köra "in i väggen" så allt blodsocker är slut och sedan fortsätta och vänja dig vid att tära på reserverna. Pannbenets tjocklek är ALLT!

Vilja, mod och uthållighet
 
Tackar, jo PANNBEN har jag hajat att det behövs, har tränat lite sånt också för den delen, typ nöta i skidbacke upp och ner och gå med tung ryggsäck en massa mil...

Men jag antar att det bara är att proppa i sig mat då med andra ord å hoppas att jag lyckas öka "reserven" :)

(hur jag lyckades få in inlägget under fjällvandring har jag ingen aning om, är inte så haj på datorer riktigt)

Men TACK i alla fall
 
Lagrar energi, men var...

Mycket ovetenskapligt och utan belägg tycker jag att det verkar som om vissa lagrar energi i form av synligt fläsk medan andra kan käka hur mycket som helst utan att det syns och utan öka i vikt.
När det gäller på på jägarövningar osv är det ingen skillnad hur mycket man orkar, men de med fläsk tappar mycket vikt som de tar igen när de kommer hem medan de som inte kan äta upp sig inte heller tappar i vikt under övningen. Så tyckte jag i alla fall att det verkade vara under min värnplikt på K4. Någon som kan fysiologi eller något kan säkert förklara eller dementera detta.
Tillhör du kategorin ständigt smala är det nog inte mycket att göra åt, men du kommer heller inte att sakna späcket (så är det i alla fall för mig). Däremot kan jag tänka mig att det är dumt att rycka in som smal om man tillhör de som normalt lagrar mycket fett, för förmodligen kommer ni göra av med en hel del redan första veckan...

Slutligen: Sila pannbenssnacket, det är redan debaterat till leda på Utsidan. Den som vill veta något om det kan leta upp en gammal tråd eller, bättre, kontakta berört regmente.
 
Först av allt så får man gratulera till ett gott val av militärtjänst(läses förmån).. Jag gjorde själv så att jag bulkade innan inryckning för att ha ett hälsosamt fettlager som reservdepå, jag slutade oxå att träna den sista månaden innan inryckning... Det finns mycket som kan hända själv så åkte jag på rekrytsjukan tillsammans med ett par andra, hade jag inte haft mina depåer så tror jag inte att jag fullgjort utbildningen.

(e du kvar så kanske vi kan ta en bira på skärmen på fallskärmsjägarnas dag!! hehe)
 
Bulka.

Om du vill få i dig mer näring än vad du gör av med och gå upp i vikt utan att radan behöva äta så mycket mer "mat" skulle jag råda dig att ta en titt på de kosttillskott som finns i affärerna. Finns olika produkter som fungerar som ett bra kompliment till vanlig mat.
 
: FJS90/91 (Patric Broman)

USCH, att bli sjuk den första veckan måste ju vara det värsta som kan hända! snacka om trist...

Men vad händer egentligen OM man nu råkar bli sjuk? får man ligga nerbäddad i en säng eller är det bara att köra på tillsammans med de övriga i gruppen och hoppas det går över?

Jo vi får väl hoppas att jag är kvar till fallskärmsjägarnas dag! eller hoppas å hoppas, DET SKA JAG VARA!

Tack för alla tips!
Jonas
 
Dom skickar inte hem soldater som kan bli bra fallskärmsjägare bara för att dom blir sjuka, man kan inte vara borta för länge i början för då förlorar grupptillhörigheten vilket e viktigt om man skall dra runt det.. Men det e väl olika för alla..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.