Torka mat

Bästa sättet att torka mat

Jag torkar all min mat med hjälp av en woods luftavfuktare och ett enkelt kupoltält inomhus. Ställ in luftavfuktareni tältet med utblåset mot trådbackar/galler med maten. Stäng tältet och vänta. Luftavfuktaren kommer att höja temperaturen inne i tältet ca 20 grader och samtidigt hålla luftfuktigheten mycket låg. Fläkten i den gör att det blåser rätt friskt inne i tältet. Snabbare och skonsammare torkning finns inte!
 

avslutad210712

Gäst
Har torkat massor av kött under våren och det har blivit hur bra som helst.

5% saltlag över natten och sen två-tre dygn på torkapparaten i ungefär 15 mm tjocka skivor UTAN någon värme påslagen bara strömmande luft. Skär med kniv och äter som godis.

Har precis torkat kött- och kycklingfärs till sommarens vandringar och köttet minskade från 2,7 kg till bra precis 1 kg. Kycklinfärsen minskade från 2 kg till 430 g. Dvs mycket hårdare torkning än att torka bort några procent.

Att jag gått över till färs istället för hela bitar beror mycket på att man riskerar att få små hårda bitar om man torkar alltför hårt och de är svåra att blöta upp eftersom jag oftast har lite bråttom med att få mig mat..
 
Egensnickrat Torkställ

Hej!

Första inlägget här på Utsidan, men läst mycket. Finns ett par riktigt bra trådar här inne!!

Jag och ett par grabbar ska upp o gå en vecka vid Grövelsjön nu och vi funderade på matfrågan. Vi är helt gröna så vi ska hålla oss nära fjällstationen (max 2dagar turer) för säkerhetens skull.
Men vi tänkte ändå torka lite mat för skojs skull plus att prova lite och se hur det fungerar. Läst igenom så gott som hela tråden och lärt mig massor om detta!!

Inspirerad och ivrig inför vår resa (sticker på lördag) så snickrade jag lite snabbt ihop ett torkställ av "hönsnät" och spillvirke (gratis) från cheapy. Tyckte det blev super tillsammans med min värmefläkt :D Betydligt högre kapacitet är ugnen (där dessutom min köttfärs får torka). Torkar i första försöket champinjoner, morötter och paprika...

Fråga:
Tyvärr missade jag att förvälla mina grönsaker innan i min ivrighet, vet ni om det bör göras om eller borde det funka ändå? Maten ska bara förvaras c 2v...
 

Bilagor

  • Torkställ.jpg
    Torkställ.jpg
    60.5 KB · Visningar: 1,406
Hoppsan... Svampen borde funka, men jag tror inte morötter och paprika blir så gott utan förvällning. Det ska i alla fall bli spännande att få höra om resulatet.
 
Det blir absolut inte farligt eller oätligt, bara lite mer tuggmotstånd vad gäller morötterna och kanske lite längre återvattningstid. Jag brukar själv aldrig förvälla paprika, och har även torkat helt råa morötter, men då i tunna slingor som man "skalar" med rotsaksskalaren, eller "slantar" som man enklast åstadkommer med en vass osthyvel.
Trevlig tur!
 
Jag torkade energikakor av resterna från ett saftkok, dvs det som blev över efter silningen i min metallsil. (Hade ingen duk att sila i så tog den). Sjönk inte igenom så bra så då bestämde jag för att göra energibars av resten. Gjorde en stor platt kaka, några millimeter tjock och la på bakplåtspapper och sen 60 grader i ugnene över natten.

Blev väldigt lyckat! Och det är skitgoda. Skar upp dem som remmar. Saften blev också god.

2 liter röda vinbär, 4 dl vatten, 4 dl socker samt en vaniljstång.
 
Har en fråga angående torkning av köttfärs. Har haft plåten inne nu i ca 30 timmar men det är fortfarande ett lager av glittrande flott på bakplåtspappret och på köttfärsen (som i övrigt är hård som grus, som den ska vara). Vad gör jag för fel, för det är meningen att allt på plåten ska var snustorrt va? Jag brynte köttfärsen hårt och i små bitar, sedan torkade jag i ca 50 grader med luckan på glänt.

Köttfärsen jag använde hade 12 % fett, är det för mycket kanske?

Mvh

Frej
 
Eller kan det vara oljan jag stekte köttfärsen i som inte kan förångas under så låga temperaturer?
Fett kan ju inte direkt "förångas". Jag torkar en hel del rejält fetthaltig mat och accepterar att den behåller en mjuk konsistens p g a fettinnehållet. Är man bara säker på att det allra mesta vattnet är borta, funkar det fint och smakar gott. Dock skall man inte långtidsförvara fetthaltig torkad mat (typ flera månader), eftersom fettet kan härskna och ge dålig smak.

I ditt fall verkar allt fettet, både det ursprungliga och det du stekt i, ha separerat ut på ytan, vilket tyder på alltför hård stekning och/eller torkning. Det är säkert inte farligt det heller, men frågan är hur det smakar och att färsen antagligen kräver lång återvattningstid för att mjukna (om någonsin). Provlaga en portion och se om du trivs.
 
Eller kan det vara oljan jag stekte köttfärsen i som inte kan förångas under så låga temperaturer?

Vad jag har läst är att man inte ska steka färsen i olja eller smör för då blir det svårare att torka, så det bästa är att steka färsen direkt i pannan. Vätskan i färsen kommer ju strax ut så det förhindrar att färsen bränns så lätt.

Men med det sagt: jag har precis provat denna procedur och lider av samma problem som du. Jag har "bara" torkat färsen i 11 timmar nu men bakplåtspapperet är ändå flottigt trots att själva färsen är ganska torr. 10% fetthalt i färsen. Och jag vet inte om jag ska torka ännu längre eller om det kan anses klart. Boken jag har läst säger 10 timmar ska räcka (50 grader), och samma tumregel finns på massor av internetsidor.

Smaken bryr jag mig inte om men däremot mögelrisk, bakterier och förlorade näringsvärden.

Edit: hittade just denna tråd där det lite längre ner på sidan diskuteras samma problem.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=35186
 
Senast ändrad:
Fettet, fick denna fråga ett svar?

Finns något intressant här.

Bakterier växer väl inte i fett? Utan det oxiderar..Men exempelvis olivolja är väl ett utmärkta sätt att konservera i?

Så du torkar maten och sedan "återfettar" den, förvarar syrefritt? Utan problem?


Kan någon livsmedelskemi-expert förklara, varför fett i torkad mat är ett problem?
Naturligtvis förutsatt att man lagar maten rimligt nära inpå utfärden och packar den luft- och ljustätt?

Jag går faktiskt snarast in för att "fettmätta" min torra mat (rostar grönsaker, steker aubergineskivor i olivolja, mättar musliflingor med tahina, fräser bulgurgryn i smör, steker köttfärs på vanligt sätt, torkar oliver med framgång, etc, etc). Detta såklart för att öka kaloriinnehållet per viktenhet, men också för att det blir så mycket godare. De flesta smakämnen är ju fettlösliga.

Det finns massor med traditionella, fetthaltiga torrprodukter med lång hållbarhet - från parmezan, pemican, torkade färskostar, korvar och småfiskar, till diverse crackers och chips, fullfett grädd- och mjölkpulver, tahina, chalva och annat sött, och oljeinlagda torkade tomater och andra grönsaker. Samt inte minst, helt "naturligt", alla frön, nötter och mandel. Sydlänningar förvarar utan att blinka sin olivolja i rumstemperatur (men mörkt och lufttätt).
Allt förfars naturligtvis till slut av härskningsprocesserna, men med rätt förvaring är tidsperspektivet månader eller år - inte veckor.

Jag är ytterst känslig för lukt och reagerar direkt på om något är det minsta härsket, men har aldrig haft sådana problem med min egentorkade fetthaltiga mat. Tänker jag fel? Finns det några lömska, smak- och doftfria gifter, som utvecklas där utan att det märks?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.