Mat att torka

Jag har nu satt igång med att torka maten till sommarens vandring och vill dela med mig av mina erfarenheter:
1)För att slippa obehagliga överraskningar i vildmarken så provtorkar jag alltid först en liten mängd av en ny råvara som jag funderar på att använda. Jag lägger det torkade i lite plastfolie och väntar en vecka för att se om det är tillräckligt torkat eller om det börjar mögla. Därefter lägger jag det i lite iskallt vatten (för att simulera fjällvattnet) och väntar till maten är uppmjukad igen. På så sätt kan jag också bedöma om det är värt två timmars blötläggning av en råvara eller om jag ska ta något annat som går snabbare. Blötläggning i varmt vatten kortar tiden men kostar bränsle.
2)Använd inte marinad som innehåller olja om du vill marinera kött!!!
3)Grönsaker är allra bäst att torka och snabba att blötas upp igen.
4)Bönor är också jättebra. Koka själv eller köp färdigkokta på burk och torka sedan. Bra bukfylla som man står sig på. Gör t ex en chili.
5)Kyckling fungerar inte. Tar jättelång tid att blötas upp. Satsa på köttfärs, tunt strimlad biff eller kassler istället.
6)Torka färsk pasta. Koktiden är bara några minuter till skillnad från köpt färdigtorkad. Om du gör egen pasta kan du smaksätta den redan från början.
7)Passerade tomater går bra att torka. Häll ett tunt lager på en plåt och torka i ugnen.
8)Havregrynen mixar jag lite och blandar i salt och antingen hackade torkade aprikoser, torkade äpplen och kanel eller torkade jordgubbar. Jag delar upp i en påse per frukost och sedan är det bara att koka upp vatten.
9)Till efterrätt på kvällen vill jag rekommendera pulverfromager eller chokladpudding som stelnar fint iochmed det kalla fjällvattnet.
10)Ta med kryddor till varje rätt inslaget i lite plastfolie så smakar maten mer. Färsk vitlök och tomatpuré är definitivt värt vikten att ta med.

God tur!
Maria
 
Torkning

Vad torkar du i/med ugnen eller någon torkapparat? temp?

Jag har just hittat Sigri Sahlins bok "Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter" på antikvariat, verkligen en bibel.
 
Jag torkar i varmluftsugn (som jag passade på att köpa när det var dags att byta spis). Jag använder varmluftsfunktionen och sätter även på strax under 50graders värme. En plåt åt gången är lagom men det funkar med flera plåtar också men då tar det längre tid innan allt är genomtorkat. Logistiskt så gör jag iordning en plåt med råvaror på eftermiddagen/kvällen som sedan får torkas i ugnen över natten. Det brukar räcka men ibland måste man torka ett tag till och då får plåten stå kvar i ugnen (med värme) över dagen.
Tänk på att olika råvaror har olika torktid och att man kan vara tvungen att plocka ut en del om man torkar många olika saker åt gången. För hårt torkat så tar det längre tid vid blötläggning. Fast det är å andra sidan att föredra framför att maten börjar mögla.

Även om ugnen står på länge så är det en liten kostnad jämfört med att köpa färdigtorkade rätter.

//Maria
 
Tonfisk

Vill slå ett slag för att torka tonfisk. Hittills mycket nöjd med resultatet. Tio burkar tonfisk i vatten (à 185 gram burken) torkas ner till en bråkdel av vikten. Går sedan utmärkt att använda till pasta, ris cous cous etc. Dock bör man använda salladstonfisk eftersom det går väsentligt fortare att blöta upp (kräver ingen blötläggning utan kan kokas direkt). Blir som ett fint sågspån när det är färdigtorkat. Större bitar kan nämligen kräva lite blötläggning.

Tips:

Slå upp några burkar tonfisk i en bunke. Dra ner ett par matskedar sambal oelek och pressa ner några vitlöksklyftor. Rör om, lägg på ett lock och låt stå och dra i kylen några timmar.

Pressa sedan ut vätskan och torka på bakplåtspapper i ugn i vanlig ordning. När fisken är kruttorr fördelas den i portionspåsar. Skopa ner pulvermjölk och idealmjöl i varje portionspåse. (Räkna ut hur mycket pulver och mjöl du ska ha efter hur många deciliter sås du vill göra.)

Ett ganska bra mått är en burk otorkad tonfisk till en rejäl portion tonfisksås. Har du börjat med fyra burkar blir fyra påsar alltså ganska bra.

Nu är det bara att koka pastan. När pastan är nästan färdigkokt häller du av en del av vattnet. Spara lite mer än dubbelt så mycket vatten i kastrullen som du vill att såsen ska bli. Dvs har du packat portionerna enligt en burk/en portion är det lagom med mjölkpulver och idealmjöl för ca 1,5 dl sås (utöver fisken) och följdaktligen ska du ha ca 2,5-3 dl vatten kvar. Detta eftersom tonfisken drar åt sig rätt mycket vatten. Rör ner din portionspåse i pastan och låt koka ett par minuter. Voila, pasta med kryddig tonfisksås!

/Markus
 
Kattmat

Ett annat tips för er som gillar att ta med katten ut i naturen:

Även katten gillar förstås den torkade tonfisken. Både torr och uppblött. Men den kanske man vill ha för sig själv. Och ska kisse äta den ska man nog undvika att blanda i Sambal Oelek och vitlök...

MEN, vill man variera torrfodret med den vanliga burkmaten går det även mycket bra att torka till exempel whiskas precis som man torkar köttfärs eller något annat! Blötlägg någon timme innan kisse ska äta och sen återfår det både konsistens och lukt till kisses stora förtjusning!

Mvh, Markus
 
Tack för råden, alltid kul att höra andras erfarenheter av torkad mat.

Prova även att torka spättafiléer. Först skall dessa rimmas, dvs varva filéerna med grovt salt och låt ligga ett dygn i kylskåpet. Detta drar ut mängder med vatten. Sedan bara att torka som vanligt. Fast glöm för guds skull inte att skölja ur filéerna några gånger efter uppblötningen, de är fasligt salta...
Går utmärkt att göra gryta med, ha i lite (torkade) grönsaker efter smak, fiskbuljong och nudlar. mums.

I år har jag testtorkat lite korv, det har ju kommit en massa spännande korvar på marknaden nu. Uppblötningen tar några timmar, men det löser man ju genom att lägga i blöt i en vattentät burk måltiden innan. Dock verkar en del smak försvinna, men det är ändå klart bättre än frystorkat...

Glöm inte torkad svamp som krydda i maten!

/Pär
 
På tal om kattmat

Det finns faktiskt kattmat som består av enbart tonfisk. Jag hittade ett stort parti för några år sedan. Det är betydligt billigare än att köpa människotonfisk och står man bara ut med käka ur en burk som det står "Kattmat" på är det inget problem. Nu är ju inte tonfisk så dyrt ändå, så jag vet egentligen inte varför man skulle göra sig besvär med att leta upp katttonfisken istället. Men åndå.

Kalle
 
Foder

Vi kan nog alldeles utmärkt äta all mad/foder som egentligen är avsedd för andra däggdjur. Koka gröt på grisfodret och äta torrfoder för hundar. Förövrigt så borde ju just torrfoder för hundar och katter vara utmärkt mat på vandringar.
 
Re: Foder

KLAGER; sa:
Vi kan nog alldeles utmärkt äta all mad/foder som egentligen är avsedd för andra däggdjur. Koka gröt på grisfodret och äta torrfoder för hundar. Förövrigt så borde ju just torrfoder för hundar och katter vara utmärkt mat på vandringar.

Lättviktsjagarna borde förmodligen jubla när dom läser detta tips.. Jag tror dock att jag avstår.. Har smakat skiten och tänker inte käka det en hel vecka.. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.