torka mat

brukar använda torkad tomatpure` och soltorkade tomater till köttfärs.kanske prova att hälla av spadet till tomaterna och försöka torka.men blir kanske inte så mycket kvar då.lycka til

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Torkad tomatpure typ Ardità, som man kryddar efter egen smak (vitlök, svarpeppar, örtkryddor...) är en riktig höjdare tycker jag, ifall man vill ha med sig en "generell" smakförstärkare och vitaminkälla.
Annars är det nog bättre om du torkar den färdiglagade köttfärssåsen, med tomat och allt.
Vegeratisk variant går naturligtvis lika bra. I bägge fallen är det ju en fördel att koka bort så mycket vatten som möjligt innan man torkar.

Jag kokar en basic tomatsås aka tomatkonkassé, med krossade alt passerade tomater, tomatpuré, hökryddor, salt, peppar, lök och vitlök. Koka ihop och låt reducera, fortsätt torka i ugn 50 grader och ev sluttorka i mattork. Den håller smaken fint och behöver inte ligga i blöt länge. Rör ihop med torkad köttfärs och du har en köttfärssås. Blanda i kokta, torkade bönor av olika slag, krydda med chili och spiskummin och du har en chili.

Kan någon svara på hur länge torkad köttfärs håller i rumstemperatur? Om jag torrsteker köttfärs (med eller utan salt?) utan tillbehör sedan torkar det, kan jag då äta det efter fjorton dagar på tur(sommarvandring)?

avslutad210712

Gäst
Kan någon svara på hur länge torkad köttfärs håller i rumstemperatur? Om jag torrsteker köttfärs (med eller utan salt?) utan tillbehör sedan torkar det, kan jag då äta det efter fjorton dagar på tur(sommarvandring)?

Det här är inget vetenskapligt svar så skyll inte på mig ifall du blir sjuk men själv har jag förvarat torkad köttfärs från en säsong till nästa i rumstemperatur utan att vare sig bli sjuk eller tycka att smaken är urk.

Numera gör vi all protein (kött, fläsk, kyckling, fisk) till färs innan vi torkar det. Enkelt att torka och framförallt slipper man riskera sega bitar som inte blir riktigt bra när man senare tillagar dem.

Är den korrekt torkad så ska den hålla i flera månader. Det första som händer är att fettet härsknar (så lufttät förvaring gör att det håller längre).

Ur boken 'Torka mat' av Eric Tornblad:
"Torkat kött
Förvaring. I täta burkar med lock eller plastpåsar, gärna vakuumpackat.
Hållbarhet. En månad i rumstemperatur, sex månader i kyl och ett år i frys...."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips