Fryst mat

Efter använt gasolkylskåp och fått fryst mat på morgonen började jag fundera. I lumpen sa någon om att man blir dålig i magen av fryst potatis. Grädde brukar dela dela sig efter varit fryst. Mina ägg som var kokta fungerade bra men har ännu inte testat de okokta. Finns det mer saker som händer efter mat varit fryst?

Den blir kall :)

Har för mig att jag råkat frysa grädde...o va jag minns så delar den sig inte exakt...har för mig att den gick att använda till matlagning, dvs att koka upp den gjorde den normal igen. Jag kan minnas fel så du får lämna utrymme för det. Testa med grädde med lång hållbarhet och/eller laktosfri grädde; du kan få annorlunda resultat.
Mjölk blir sötare efter tining.
Potatis o kass i magen...d där måste du testa själv. Har stekt upp tillagad (kokt) potatis som varit fryst o d har inte vart problem.
Många grönsaker blir mjuka eftersom de består mest av vatten och då spricker dom tunna hinnorna som håller vattnet - tänk vatten i sluten glasflaska. Då känns dom som en grönsak som är på väg att ruttna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det som "förstör" maten vid frysning är väl frostsprängningen av vissa celler. Jag tror ingen mat blir direkt otjänlig av att vara fryst, men smak och framförallt konsistens kan påverkas negativt.

Näringsmässigt så är det ingen större förändring

Det är främst konsistensen och homogeniteten som förändras. Att frysa är tekniskt sett samma sak som att torka ut delar i födan som inte är just vatten, vilket kan klumpa ihop proteiner och fett i tex mjölk och grädde och ge en oattraktiv konsistens och struktur.

Sedan kan frysningen påverka tex. potatis att den blir sötare efter frysningen då när cellväggarna sprängs så frigörs (ibland) enzymet amylas som när det tinar igen bryter ned stärkelse till allt kortare bitar tills så små bitar att det är olika former av sockerarter (monosakarider) och smakar sött. Det jag kan tänka mig som gör vissa magar går havock är blandningen av olika grad nedbruten stärkelse.

Ser man till och kokar den frusna potatisen eller så fort som möjlig efter när den tinat så blir nedbrytningen mindre och avbruten då amylasen förstörs av kokvärme. (det är snabbheten som gör att tex. pommes frites fungerar trots att potatisen har varit fryst, sedan brukar det också vara förkokt/för-friterat och amylasen till stor del denaturerad och inaktiv av uppvärmningen)

Senast ändrad:
Ett gammalt husmorsknep är ju att när grädden börjar bli gammal häller man den i isbitsformar och fryser in den. Sedan är det bara att ta ut några "isbitar" och slänga i såsen när det behövs.

Så fryst grädde är ingen fara.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips