Väska för mat/kök?

Vad gör ni med köksutrustnignen?

Jag har försökt googla efter smidiga, överblickbara, harmoniska lösningar för kökslogistiken men jag har inte riktigt hittat något och undrar om jag har missat några lämpliga söktermer?

Vad gör ni med köksgrejerna? Kastar ni ner allt i en packpåse och lägger upp allt på marken när det är dags att laga mat. Eller har ni några smidigare lösningar?

Jag skulle vilja ha en köksväska som jag exempelvis kan plocka upp ur ryggsäcken och ta med mig till en lämplig matplats. Den ska rymma allt som behövs, hålla sig fräsch, ge bra överblick och en harmonisk känsla.

Man har ju några olika atteraljer för matlagning och ätande och det vore gött om det kunde kännas som att man tog med sig 1 kök istället för att det känns som att man tar med sig 15st pryttlar som inte får tappas bort.

Jag tänker att man har veckans mat i en packpåse i säcken och att köksväskan endast behöver rymma mat för aktuellt mål.

Samt
Kök + kastrull(er)
Husgeråd (typ stekspade, visp, slickepott och/eller liknande
Handtvätt + disk + handduk
Ätgrejer (kåsa+spork, tuppaware + liten gaffel eller vad man nu använder)
Vad göra med smutsig disk som inte kan diskas direkt?
Vattenflaska / termos
Kaffe!
Matrester??

Ska givetvis inte väga onödigt mycket, men samtidigt så är det helt ok med lite vikt för att ge ett bra resultat. Superlättviktsväv som material t.ex. blir lite väl sladdrigt tycker jag, det skulle underlätta för smidigheten om väskan höll formen av sig själv.

Jag är ute efter en lösning som är billig eller diy men det går jättebra att komma med dyra hipsterförslag eller vad som helst, som inspiration.

Nån som har tips? Bilder?
 
Separerar mat och prylar

Jag separerar mat och prylar.

När jag är själv får jag plats med all köksutrustning i en 750ml toaks kastrull.

När vi är fler tar jag trangia köket där det får plats med mer i kastrullerna.

Diskmedel+svamp lägger jag i en ziplock.

Packar aldrig ner odiskade saker.

Mat har jag i separat packpåse.
 
Dag

Mat för dagen packas i en påse och övrigt i större påse.

Kök i trangiapåse och bränsle separat.

Ofta finns termos med för slippa ta upp kök för varje fika.
 
Det närmaste jag har är en tunn ryggsäck som hjälpligt rymmer trangia 25 med gas, en något större/bättre stekpanna plus lite annat. väskan funkar utmärkt för bilen eller om man ska ut en kort sväng och någon annan bär resten av grejerna. Problemet är när den i sin tur ska ner i en ryggsäck så blir det trångt och packar jag i mindre kollin så blir allt mycket smidigare. Om du vill ha mer ordning för "riktig" matlagning så skulle jag kolla på necessärer t ex de man kan hänga upp som har bra möjligheter att sortera.
 
Beror på vilken tur det är - kajak, cykel eller vandring

Kajak - fler bra-att-ha-saker och större bytta och brännare. allt läggs i byttan som förvaras i nätpåse ofta.

Vandring och cykling - mer UL-tänk och tar de minsta och lättaste grejerna jag har. Allt ska få plats i den mindre byttan, toaks 750 med tillhörande påse. ibland sporken separat om den är för lång. Gasflaskan separat.

Maten har jag i drybag - tjock för kajak, silnylon för vandring/cykel. För vandring även uppdelat i dagsransoner.

Rester existerar inte, men man slängar aldrig matrester och diskvatten i bäckar eller sjöar. häll det på land i nån buske. Fräschare för nästa person som kommer till platsen. Inte kul att hitta spagetti där man vill ta vatten eller bada. Diskmedel finns speciella för hav och sjö, men oftast behövs det öht inte tycker jag. Diskar oftast med en grästuva.
 
Vanlig plastkasse funkar.

När jag vandrar med tält så har jag en Silnylonkasse från Sea to Summit där kök tallrik sked och mat ryms. Rätt skönt att lyfta ut allt på luncher eller fikastopp. https://www.addnature.com/sea-to-su...MI2svi7ZGD6AIVl6iaCh3ADA9zEAQYByABEgL7svD_BwE 48 gram och lär tåla 130 Kg.

Finns också mindre storlekar på såna kassar.

Vid dagsvandringar har jag mindre säck och allt i säckens huvudfack.

Thure
 

Bilagor

  • silsts.JPG
    silsts.JPG
    30.1 KB · Visningar: 494
Jag har några små lätta tygpåsar i olika färger för att organisera packningen, och packa saker som hör ihop tillsammans.
En för alla köksgrejor, en för hygien och lite elprylar odyl som man behöver morgon & kväll, en för div småprylar man kan behöva ofta och som packas lätttillgängligt, och sen en el två för reservdelar & sjukvårdsprylar odyl som man förhoppningsvis aldrig behöver. Mat och extrakläder packas separat.
Bäst är nog att prova ut hur man vill ha det själv, baserat på erfarenheter från tidigare turer.
 
Trangiakök packat i sin förvaringspåse, grepp, gasbrännare och diskprylar inuti köket i innersta grytan. Gastub separat (storlek beror på längd av tur)
Sporkar, liten plastslev och liten visp i separat plastpåse. Muggar och kåsor separat.
Proviant förvarar jag packat per måltid i täta plastpåsar som jag sedan för organisering har i en eller flera större påsar (beror på längd av tur och mängd proviant).
Allt går ned i ryggsäcken. Kök och dagens mat överst och lättillgängligt.
 
icakasse. Den vita färgen är en fördel.
Smutsigt lägger man i en annan icakasse.
Enkelt, billigt, bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3
pelle.k Mat-termos Friluftsmat 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...