Näring i mat efter torkning osv

Hej!
Har en fråga om näring i mat. Är det samma nåringsinnhåll kvar i alla olika typer av behandling av mat?
Ex färsk tomat mot kokad, mot torkad osv. Hittar inget om att det ändrar sig men inbillar mig att det borde påverka.

Läste om det efter födoämnen fynd i Isrel. Att avlägsna vatten koncentreade nyttigheterna. Svenska konservforskningsainstututet borde ha forskat seriöst i ärendet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!
Har en fråga om näring i mat. Är det samma nåringsinnhåll kvar i alla olika typer av behandling av mat?
Ex färsk tomat mot kokad, mot torkad osv. Hittar inget om att det ändrar sig men inbillar mig att det borde påverka.
Menar du energiinnehåll (kalorier), eller t ex vitaminer och spårämnen?

Det förra är kvar (fast nu koncentrerat i mycket lägre totalvikt). Detta gäller även mineraliska spårämnen. C-vitamin m fl vattenlösliga far illa av långvarig torkning i hög temperatur. Låter man finfördelad mat ligga länge i varm luft, oxiderar de fettlösliga. Vissa nyttiga ämnen i bl a tomater blir mer biotillgängliga efter kokning.

Jämför Hasses länk, fast den är bara delvis tillämplig för torkning.

Hej!

Energin försvinner ju inte. Och övriga näringsämnen är väl inte så noga om man inte är ute typ 2 månader om året eller 1 hel månad i sträck.

Min spontana gissning är att torkningen påverkar olika näringsämnen olika. Hade bara brytt mig om det var något speciellt ämne som jag visste att jag lätt fick brist av, men jag har inte haft ngn brist de gånger de kollat mitt blod.

Men frågan är så klart intressant ändå! Man borde ju kunna jämföra näringsdeklarationen på färska och torkade livsmedel för att få en aning. Man får räkna näringsämnen per kcal tänker jag för att få en rimlig jämförelse som tar hänsyn till viktskillnad.

Du kan räkna med att större delen av vattenlösliga vitaminer som C försvinner. Det här var uppe för ett tag sen och jag försökte gräva lite. Länkar till det inlägget.

Tycker de borde gå att få fram mer exakta siffore, men jag har försökt förut utan att hitta något.

Även om torkningen kanske förstör en del vitaminer så är ju frågan vad alternativet skulle vara? Det finns väl väldigt få konserveringsmetoder som bevarar alla näringsämnen.

Helkonservering bygger ju på upphettning och den lär väl påverka rätt mycket.

Söker man på engelska, "nutrition dehydrated food" hittar man en del träffar, men har inte orkat kolla igenom dem.

Det beror ju lite på varför man torkar också. Som nån tidigare sa, ska man har maten på nån veckas tur spelar det kanske inte så stor roll. Men om man t.ex. torkar mycket frukt och grönt under säsong och sedan använder det resten av året istället för att köpa färskt, då har det lite större betydelse.

Med betoning på lite. Torkning har ju använts som konserveringsmetod i hundratals, om inte tusentals, år. Och jag har i alla fall inte läst nåt om befolkningar som fått näringsbrist av att äta torkad mat.

Jag tror ju som sagt var inte att nån annan konserveringsmetod är bättre, så alternativet är väl då att låta bli att konservera och enbart äta färskt.

HasseQ

Temp. avstängd
Ett annat tips är att inte använda slarvigt igenlödda och blyfodrade konservburkar, som Franklin-expeditionen eller Ballong-André.

Torkning och kokning förstör vitamin C och övriga vattenlösliga vitaminer. Frystorkning är en bättre metod för att behålla vitaminer. Men i många fall sätter man till vitaminer efter processen. Tex nyponsoppa-pulver.'
Källman har i sin doktorsavhandling visat på hur vitamin C minskar i bla tallbarr minskar med torkning och kokning. Ska man koka ska man först koka upp vattnet och därefter lägga i barr eller andra växtdelar. Tex potatis. Potatis har inget högt innehåll av vitamin C (ca 10mg/100 g fw) men i och med att potatis är en mängdföda och därmed ett viktigt C-vitamin intag (åtminstone förr!). Riktiga kockar mfl poängterar alltid att först koka upp vatten innan grönsaker läggs i. I medicinalväxtsammanhang så kan i vissa fall ett uppkok från kallt vatten till kokning lösa ut andra ämnen än om man lägger växten ikokande vatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén