Mat till endagsvandring

Hallo,
Jag har precis upptäkt passionen i vandringen. Till helgen ska jag ut på en låg endagsvandring. Så, min fråga är vad man bör ha med sig för mat. Eftersom jag är ny inom vandringen så har jag ganska dålig koll på maten över huvudtaget. Tanken är att jag inte ska ha med mig någon kök eller dylikt, utan får klara mig på kall mat. Kan någon hjälpa mig?
 
Ska du bara vara ute en dag, kan du ta med några mackor och en sallad. Inte så krångligt. Vill du ha varm mat utan kök kan du köpa en portion frystorkat och ta med en termos med varmt vatten.
Lite snacks eller någon gott till kaffet är inte fel.
 
Något att dricka förutom vatten, frukt (bananer är mättande), kanelbullar/gifflar, choklad kaka, lite små godis, snacks, beef jerky (torkat kött)... Ostkaka, pannkakor med någon marmelad i (rulla ihop & plastfolie runt), potatissallad & rostbiff, varm soppa i termos etc.

Ta sådant du äter hemma...

Mvh troswe
 
När jag vandrade i Norge första gången för några år sedan lärde jag mig att den bästa lunchen består av välfyllda mackor och en termos kaffe. Det är enkelt att förbereda hemma, enkelt att förtära och tar inte så mycket plats i ryggsäcken. Komplettera med en kexchoklad och ett äpple vid behov. Bananer undvikes helst då de tendererar att mosas i ryggsäcken.

Visst är det mysigt att laga mat på stormkök, men det kräver förberedelse och inköp. Jag vill kunna ge mig ut i naturen på en ingivelse.
 
En mattermos med förvärmd mat duger gott. en köttgryta, spagetti/köttfärssås, mustig soppa eller nått annat. för en dags vandring behövs ingen planering av maten. bara att äta samma som hemma.
 
Förrutom det som redan nämnts är ca 1,5 - 2 dl couscous blandat med en varma koppen eller lagomt mycket tomatpulversoppa + varmt vatten från en termos en perfekt lunch. Låt stå ett par minuter och du kan passa på att äta en smörgås under tiden du väntar. Sallad på pasta eller couscous funkar också bra. Energikakor som mellanmål. Go tur!
 
Kokt potatis, falukorv och ägg. Tärna stek i smör stekpanna över öppen eld. Hittar du någon god svamp är det bara att skära ner det i också.

Det är en av fördelarna med höstvandring, vädret tillåter kylvaror i packningen och det brukar inte vara någon fara att elda.
 
Du säger kall mat och det är väl OK i de flesta delarna av Sverige så här års men jag vill ändå understryka det som flera sagt - ta med lite varm dricka i termos och du inte vill ha med kök eller elda. Sitter man stilla en stund är det gott med något snabbt värmande i magen.
Om vandringen är huvudsaken - krångla inte till maten. Ta med något som är du tycker är gott och lätt att äta men är du gourmet så ta med något extra gott och ska du gå en hel dag så unna dig något sött så inte blodsockernivån begränsar dig - frukt, kaka till kaffe/the/choklad eller godis. Och glöm inte dricka - en lätttillgänglig flaska/drickasäck med slang är bra!
Låt vandringen bli en njutning och ta med mat och dryck du gillar! Det är ju du som ska ut och du som ska välja mat och dryck du gillar!

God tur!

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...