Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mat utan gas/spritkök?
- Trådstartare bmw801
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Eric Törnblad som har friluftsmeny.se har gjort den här:
https://www.dropbox.com/s/yyp65m0br....pdf?dl=0&mc_cid=87e4924f92&mc_eid=13059f7abe
Not 1: Eric skriver att man får dela den fritt hur man vill.
Not 2: Pdf-filen är för stor för att utsidan ska tillåta att jag lägger upp den direkt i inlägget så det blir tyvärr via dropboxlänk.
https://www.dropbox.com/s/yyp65m0br....pdf?dl=0&mc_cid=87e4924f92&mc_eid=13059f7abe
Not 1: Eric skriver att man får dela den fritt hur man vill.
Not 2: Pdf-filen är för stor för att utsidan ska tillåta att jag lägger upp den direkt i inlägget så det blir tyvärr via dropboxlänk.
Står på 24hourmeals hemsida att värmepåse inte funkar för frystorkad mat. Varför?
Har svårt att förstå varför det inte skulle värma en påse frystorkat med tillsatt vatten, förutsatt att den ryms i värmepåsen. Förklara för mig, som aldrig använt en sån värmepåse.
Mjukkonserverna är inte helt torkade, så de behöver bara ligga i varmt vattenbad en stund för att bli genomvarma.
Frystorkat ska dra i kokande vatten 5-10 minuter. Värmepåsarna har helt enkelt för låg effekt för att värma både vattnet i ytterpåsen och vattnet som måste tillsättas i påsen med frystorkat.
Det funkar ju givetvis, men det blir nog en del hårda klumpar.
Värmebrist.
Främst för att det inte blir tillräckligt varmt.
Matportionen blir ca 50 - 55 grader varm med värmepacken.
Den håller värmen en god stund.
Men detta är inte varmt nog för frystorkat.
Dessutom ligger detta på gränsen ur matsäkerhetssynpunkt.
Om maten man värmer inte är bakteriefri (helkonserv) kan man råka ut för matförgiftning.
Man kan värma en liten konservburk (tex bullens pilsnerkorv) till ättemperatur.
Eller då den avsedda våtkonserven.
/John
Står på 24hourmeals hemsida att värmepåse inte funkar för frystorkad mat. Varför?
Har svårt att förstå varför det inte skulle värma en påse frystorkat med tillsatt vatten, förutsatt att den ryms i värmepåsen. Förklara för mig, som aldrig använt en sån värmepåse.
Främst för att det inte blir tillräckligt varmt.
Matportionen blir ca 50 - 55 grader varm med värmepacken.
Den håller värmen en god stund.
Men detta är inte varmt nog för frystorkat.
Dessutom ligger detta på gränsen ur matsäkerhetssynpunkt.
Om maten man värmer inte är bakteriefri (helkonserv) kan man råka ut för matförgiftning.
Man kan värma en liten konservburk (tex bullens pilsnerkorv) till ättemperatur.
Eller då den avsedda våtkonserven.
/John
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg