Torka renkött

Hej
Har tidigare beställt torkade renbogar från renomera.se i arvidsjaur men eftersom jag blivit beroende av torkad ren så håller jag på att försöka torka eget. Mest för att det är kul men också för att riktig karl reder sej själv (hmm.. då kanske jag skulle ge faan i att fråga er hela tiden). det som jag tycker verkar så konstigt är hur olika alla recept på nätet och i böcker är. Det borde ju finnas rätt och fel även kring detta. Folk verkar ju torka vid alla temperaturer, från ugnen till kylen... Det saltas från 10 timmat till 3 dygn.
Jag har i alla fall saltat mitt kött (renstek delad i 4 bitar på längden) i massor med grovsalt i 28 timmar, vattnade sen av det i 30 minuter. Sen hängde jag det i kylen och hoppas det blir bra på några veckor, jag läste om någon annan här som hade torkat i kylen. Men idag var jag på OK och såg en såndär torrbollen som tar bort fuktig luft. Kan man ställa in en sån i kylen för bättre resultat? det borde ju vara bra ju torrare det är där man torkar. det verkar ju inte vara sådär tok torrt i ett kylskåp. Anledningen att man torkar på fjället på vårarna är väl att det är torrast då.
 
Fusktorka

Har fusktorkat i ugnen ett par gånger. Blir väl rätt okej iaf. Ställ in ugnen på 50 grader typ och ha luckan på glänt så har du klart kött på c:a ett dygn!

Annars är det ju grymt gott att bara salta det. Lägg det i grovsalt ett par dagar, byt ut saltet och låt det vara ett tag till... sen är det bara att mumsa direkt!
 
99% av allt som har skrivits om torkning av kött gäller gäller tunna remsor av kött, en "renstek delad i 4 bitar på längden" är något helt annat!
 
Okej klager... Men vad har man tunna remsor torkat kött till? Läste nånstans om nån som skar köttet till bitar som en 2 tum 4, mina är nog lite mindre än så.
Mina bitar har nu hängt 5 dagar och verkar inte ha blivit nån skillnad med.
 
VAD KUL att det finns fler

Jag håller också på att torka kött. Provade nöt kött sist för att exprementera på. Tur var väl det för det blev för salt!!
Jag kallrökte det först i 4tim, läste man skulle göra det. Eller "till köttet fick en torr och hård hinna".
Håller helt med dej om att man blir rätt förvirrad när man läser om ugnar, bakom kylskåp, inne och ute.
Alla kan nog vara rätt beroende på vilket resultat man är ute efter, får väl prova mej fram tills jag hittar "mitt" sätt. Ska prova ny omgång nötkött igen om några dagar, ska torrsalta då.
Jag hör av mej om resultatet eller om jag hittar något "recept"
 
kunde inte hålla mej längre så i morse beställde jag två torkade renbogar som kommer med bussen i morgon. Det borde väl vara kvar några veckor på min egen torkning så jag hinner nog äta upp det innan dess.
 
Trilla; sa:
Okej klager... Men vad har man tunna remsor torkat kött till?

Min åsikt:

Tunna bitar torkat kött som man värmetorkat ska man ha tillagat (stekt/kokt) eller marinerat först, antar att det även går bra att salta (typ grava), har aldrig provat det. Man torkar sedan i ugn på 50 grader.

Den typen av kött kan man naturligtvis äta som det är, men det är inte lika gott som lufttorkat. Framför allt så gör jag gärna köttgryta av det, brukar även ge vovven det som godis när vi sover i tält.

/Ulf
 
När jag var pojk torkades det i torkskåpet på norrgaveln. Det var saltat och i tunna skivor, ca 5-7mm tjocka. Bär och delad svamp torkades där med. Över bakungnen torkades bogar och bringor. En stek i fyra längsgående bitar verkar för mig låta köttförstöring, men jag kan ju ha fel.
 
Hmm.. nu börjar jag ju bli orolig. Har jag förstört 250 kronor prima ren blir jag förbannad.
Men alltså en hel bog är ju ganska tjock och dessa köper jag ju torkade. Då jag tycker som bäst om de delar som är som tjockast så tänkte jag det här skulle bli prima.
Mätte mina bitar och dom är ungefär 3-4 gånger 5-6 centimeter och ganske långa. Detta efter 5 dagars torkning och ett dygn i salt.
 
Det är ju skillnad på graden av torkning.

Torkat renkött är väl inte bara torkat utan även saltat, eftersom det är så "lite" torkat att om det inte vore saltat skulle torkningen inte hjälpa? Ofta är det väl dessutom rökt?

Syftet med torkningen är ju normalt att förlänga hållbarheten, men då gäller det ju att det torkade inte hinner bli dåligt medans det torkar. Därför röker eller saltar man som en "grundkonservering" och sen torkar man.

Om man istället torkar kött för att ha med sig när man vandrar så torkar man det oftast mer (d.v.s. till torrare konsistens). Då vill man heller inte "förändra" smaken för mycket genom att röka eller salta, alltså vill man torka fort. Då krävs högre temperatur och tunnare bitar.

Det kan kanske fungera för större bitar att man börjar med att torka på hög temperatur så ytan blir torr och sen på längre temperatur torkar så det inre blir lagom torrt.

Jag vet att vissa bär ska man börja med att torka på 60 grader nån timme för att torka ytan, sen sänker man temperaturen till 35-40 i 6-10 timmar för att driva ur den inre fukten. Och sen höjer man på slutet till 50-60 grader igen i några timmar för att få bort den sista fukten. Liknande metoder borde ju kunna fungera även för kött.
 
Torrbollen

Nu rigde jag och surrade med nån säljare på torrbollen och den skulle inte ge ifrån sej nåt överhuvudtaget utan bara ta bort fukt. Han trodde stenhårt på min köttorkning. så nu står det en sån i kylen vilket borde ge ultimat nästan våfjällsklimat i kylen, ca 8 grader varmt, sol och torra vindar...
Det förvånar mej lite att ingen kommit med mera handfasta råd ikring detta. Måste väl finnas någon här som jobbar med att torka kött.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...