Torka mat

Finns något intressant här.
Bakterier växer väl inte i fett? Utan det oxiderar..Men exempelvis olivolja är väl ett utmärkta sätt att konservera i?
Så du torkar maten och sedan "återfettar" den, förvarar syrefritt? Utan problem?
Jag lagar helt enkelt den mat jag vill ha med på vandringen :). Hög andel fett blir ju mest energieffektivt i förhållande till vikten. Jag har i årtionden torkat mängder med rejält fetthaltig mat, t ex hummous, till mjuka "lerkakor" utan att någonsin få den möglig eller på annat sätt förstörd, och varken jag eller mina barn har någonsin blivit magsjuka av vår hemmatorkade vandrarmat.
Både indianernas pemmican, diverse oljeinlagda grönsaker och inte minst alla nötter och frön med över 50% fetthalt, är väl ett bra bevis på att det fungerar att förvara starkt fetthaltig men vattenfri mat i rumstemperatur.

Däremot är jag ytterst noga med att hantera maten så sterilt som det bara är möjligt, kyla snabbt i slutna kärl efter kokning/stekning, etc.
Det är bra att förpacka fetthaltig mat luft- och ljustätt, om den skall smaka gott i längden, men det är snarae frågan om månader än veckor. Härskningsprocessen pågår ju t o m i frysen, men det går mycket långsammare utan syre och ljus.
 
ett slag för sojan!

Jag är mitt inne i torken nu. Torkar alla sorters grönsaker. Den här tråden har ju pågått rätt länge nu och jag får erkänna att jag inte läst alla inlägg, men jag tänkte ändå tipsa om väldens bästa fjäll-mat (och får be om ursäkt om ngn annan redan gjort det) : SOJA-protein. Förutom att det är nyttigt och gott och billigt finns det även i alla tänkbara torkade former, färs i olika form och storlek, bitar i olika form och storlek och biffar/filéer. Det väger inget, innehåller massor av protein och suger upp och tar åt sig mycket smak av andra ingredienser och kryddor. Lite soja-protein, buljong och torkade grönsaker och där har du den perfekta tur-måltiden.

Finns i vanliga affärer eller hälsokost-butiker.

Lycka till!
 
Har läst alla inlägg i denna fantastiska tråd som startade för många år sedan. Det har tagit ett antal dagar att läsa, helt underbart!! Så otroligt mycket fina tips, massor med matnyttiga grejor. Har resulterat för mig att jag kommer att börja torka min egen friluftsmat ingen SUPERKUL!! var många år sedan jag gjorde det. Har även beställt och fått boken Friluftsmat av Anita Forssell som det tipsas om i tråden, läser den med spänning på vägen till jobbet på tunnelbanan.

Kan tillägga att jag har en annan bok om att torkning, en fantastisk bok med otroligt överskådliga tabeller även tekniken bra beskrivet och självklart recept. Vet inte om den går och få tag på längre men om det går så heter den: Sigris bok om torkning av bär frukt grönsaker svamp örter och den är skriven 1979 så den har många år på nacken men självklart lika dagsaktuell som boken Friluftsmat. Kan ju tänkas att den går att hitta på något bibliotek i och för sig.

Vidare så kan jag tillägga att jag har en vakumpump helt manuell för att pumpa ur luften ur sina platspåsar när man förpackar sina torkade grejor som jag tycker är helt fenomenal, lite jobb innan man fattar hur man ska jobba med den så att det blir bra, men det går rätt snabbt ändå att lära sig. Lägger in några bilder på den i fall någon skulle vilja försöka "jaga" tag på den. Har själv fått den av min pappa och vet inte var han har köpt den och haft den i ett antal år men kan fråga honom om han kommer ihåg i fall någon skulle vara intresserad.

/Kjell
 

Bilagor

  • IMG_2750.jpg
    IMG_2750.jpg
    34 KB · Visningar: 1,020
  • IMG_2751.jpg
    IMG_2751.jpg
    33.9 KB · Visningar: 1,129
  • IMG_2752.jpg
    IMG_2752.jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,030
Är det meningen att torkat kött ska var hårt,segt och tråkigt att äta? Eller var det bara jag som misslyckades?

Torkade 10cm smala strimlor som nu legat till i helgen då jag tillagade dem i en texmex-tjofräs. Fick ligga i blöt 8-9 timmar, men de förblev stela och skrumpna. Såg lite ut som en gryta med torkade mördarsniglar. Det var fullt ätbart och rätt gottt, men föga upphetsande i konsistensen.

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk
 
Är det meningen att torkat kött ska var hårt,segt och tråkigt att äta? Eller var det bara jag som misslyckades?

Torkade 10cm smala strimlor som nu legat till i helgen då jag tillagade dem i en texmex-tjofräs. Fick ligga i blöt 8-9 timmar, men de förblev stela och skrumpna. Såg lite ut som en gryta med torkade mördarsniglar. Det var fullt ätbart och rätt gottt, men föga upphetsande i konsistensen.

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

Torkat för hårt?
 
Ja, det låter som torkat för hårt.

Jag tror jag skrivit det tidigare i tråden: Man ska bara torka så mycket att fukthalten hamnar under den nivå där mikroorganismer frodas. Jag har inte hundra koll på vad det handlar om eftersom det var ett tag sen jag torkade, men har för mig det ligger runt 20-30%. För många år sen hittade jag en webbsida som resonerade kring den biten, man slog upp hur mycket vatten livsmedlet innehöll och räknade ut hur mycket vikten behövde sjunka för att man skulle komma ner i rätt fukthalt.

Torkar man för hårt blir problemet just att det tar evigheter att blöta upp maten igen eftersom fukten tränger in för sakta.

Och torkar man för lite så blir problemet att maten riskerar att bli otjänlig.
 
De hade legat ett halvår i kylen också om det påverkar.

Under processen hade jag dem i min ugn på 50-60 g i säkert 10-12 timmar.

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk
 
I vatten? Först var de stekta i stekpanna och därefter torkning i ugnen...allt enligt ett recept

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk
 
Har läst alla inlägg i denna fantastiska tråd som startade för många år sedan. Det har tagit ett antal dagar att läsa, helt underbart!! Så otroligt mycket fina tips, massor med matnyttiga grejor. Har resulterat för mig att jag kommer att börja torka min egen friluftsmat ingen SUPERKUL!! var många år sedan jag gjorde det. Har även beställt och fått boken Friluftsmat av Anita Forssell som det tipsas om i tråden, läser den med spänning på vägen till jobbet på tunnelbanan.

Kan tillägga att jag har en annan bok om att torkning, en fantastisk bok med otroligt överskådliga tabeller även tekniken bra beskrivet och självklart recept. Vet inte om den går och få tag på längre men om det går så heter den: Sigris bok om torkning av bär frukt grönsaker svamp örter och den är skriven 1979 så den har många år på nacken men självklart lika dagsaktuell som boken Friluftsmat. Kan ju tänkas att den går att hitta på något bibliotek i och för sig.

Vidare så kan jag tillägga att jag har en vakumpump helt manuell för att pumpa ur luften ur sina platspåsar när man förpackar sina torkade grejor som jag tycker är helt fenomenal, lite jobb innan man fattar hur man ska jobba med den så att det blir bra, men det går rätt snabbt ändå att lära sig. Lägger in några bilder på den i fall någon skulle vilja försöka "jaga" tag på den. Har själv fått den av min pappa och vet inte var han har köpt den och haft den i ett antal år men kan fråga honom om han kommer ihåg i fall någon skulle vara intresserad.

/Kjell
Den heter P-Pac och finns att köpa för 179 kr på http://www.smartfritid.se/27-koksredskap
 
Skär köttet fryst!

Har nu experimenterat med att torka så tunna skivor av kött som möjligt, för att kunna blöta upp dem snabbt. Knepet är att skiva köttet fryst med en tandad kniv - då går det i princip att skära hur tunna skivor som helst! Lägg skivorna på bakplåtspapper, stänk på lite kryddor och stek i ugnen på 150 grader i ca en kvart. Sänk sedan till 70 grader och torka köttet. Varmluftsugn fungerar bäst.

Ett annat experiment med positivt utfall (!) var när jag rev frusen kycklingfile rakt på bakplåtspapper och plåt. Stekte på 150 grader en liten stund och torka de i 70 grader. Extremt lyckat eftersom:
- Enkel tillagning
- Snabb torkning
- Extremt snabb uppblötning
 

Bilagor

  • 1459095_732736773421656_1064026078_n.jpg
    1459095_732736773421656_1064026078_n.jpg
    56.5 KB · Visningar: 718
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.