LCHF som friluftsmat

Hallå alla frihetsälskande gastronomer!

Med anledning av en annan tråd, som tappade fokus lite, tänkte jag spåna lite kring det här med LCHF som friluftsmat.
Paddling är min fetisch, och därtill äter jag främst enligt nämnda modell sedan ett par dryga år. Och det slår mig att det finns stora fördelar, främst vad beträffar fetare livsmedels mindre volym i förhållande till energiinnehåll, men även den långa mättnadskänslan och ökade fettförbränningen.
Men - tyvärr även en hel drös med nackdelar. Enkelheten försvinner när allt vad pulver, frystorkade risladdningar och 95 % av alla konserver heter åker ur packningen. Och snacksen sen då...
Så... Vi kanske kan ge varandra lite tips och idéer? Erfarenheter?
Jag själv har börjat torka mat - ägg, köttfärs, lök, paprika etc, för att ersätta det som frystorkpåsen annars tillhandahåller.
Ofta kan rökta korvar, typ ölkorv, fungera som snabba mellanmål, och bacon kan förvaras svalt i kajaken (om man nu paddlar, vill säga).
Smör och kokosfett, som ju främst är mättat, håller länge om det kan förvalas svalt, och detta kan förstärka andra rätter.
Nötter som snacks...

Dela gärna med dig av fundrationer kring detta!
Jag hoppas att diskutioner kring olika kostmodellers eventuella förträfflighet hålles i andra trådar främst, så får högfettarna (vi borde väl ändå vara ett gäng vid det här laget?) brainstorma fritt...:)
 
Senast ändrad:
Hej, vi gör ett nytt försök med LCHF friluftsmatmat!

Mitt favorit snacks på fjällvandring är friterade fläsksvålar med en smörklick på.
Svålarna väger inte mycket men är dock skrymmande i packningen.

Med lättpackningsvandring som största friluftsintresse har min största viktbesparing varit att gå ner 14 kg det senaste halvåret med hjälp av LCHF-diet.
 
Otto,
Schysst packningsminskning! Det är ju en aspekt att också tänka på, detta med kroppsvikten.
Fläsksvålar, nja... Har försökt hemma någon gång, men se det vill sig inte riktigt tyvärr. Synd.
Och som sagt så är de väldigt skrymmande, det är ju mest luft.
Ska pröva att torka lite allt möjligt - egentligen är det bara fantasin som sätter gränser. Bacon och ägg på morgonen, enkel lunch och någorlunda vanlig middag är det jag siktar på.
Jag vill kunna vara ute länge, så man kanske skulle pröva att göra ghee?
Pemmican med torkade blåbär blir nog de kommande dagarnas projekt...
 
Den totala bristen på socker och energy kommer nog göra resan svår.

Hej,
Nja jag håller nog inte med. Jag äter normalt väldigt kolhydratsnålt, och tränar etc utan problem. Men det handlar ju mycket om man redan är omställd till fettdrift eller inte.
Och tanken jag har med högfettkost är att den tar väldigt lite volym i förhållande till sin energimängd, vilket gör den till bra kajakmatkandidat...

Jag har tillverkat pemmican av torkat bacon, kokosfett och torkade blåbär, och jag måste säga att det hela blev över förväntan. Smått oortodoxt minst sagt, men det funkar.
 
Ja, jo...

...men jag hade inga lingon hemma, så det fick gå med blåbär... Men som sagt så funkar det bättre än vad jag trodde. Nästa lass blir dock med lingon..:)
 
Hur gör du torkat bacon?

Jag har försökt göra beef jerky av torkat bacon i ugnen men skivorna blir bara hårda som chips men smakar skit.
 
Hur gör du torkat bacon?

Jag har försökt göra beef jerky av torkat bacon i ugnen men skivorna blir bara hårda som chips men smakar skit.

Det låter som att du har för hög temperatur? Jag kör på cirkus 50 grader, det funkar bra.
Jag lägger helt enkelt ut bassónfläsket på ett galler, och låter det stå över natten. Då blir det segmjukt och stelt. Fettet är kvar, men inte vattnet. Smaken är ganska exakt som ölkorv, men det är billigare, mer näringsrikt och mindre tillsatser i.
Hållbarheten lär vara helt OK, men för att maxa den ska det vara fettsnålt kött.
Ugnsluckan på glänt med assistans av en träslev.
 
Senast ändrad:
okej jag körde på 100 grader i 2 timmar.

Min spis är nog från andra världskriget. Undrar hur mycket ström den drar i timman på 50 grader.

Beef jerky är gott som fan men kostar 70 kr per 100 gram vilket är vansinne när jag lätt kan dra i mig 3 påsar till en måltid.

När jag vandrar är det bara en ryggsäck full med guldburkar som gäller. Inget svin dyrt frystorkat riff raff, men torkat bacon låter smaskens.
 
Max kcal...

Klart intressant med fettrik kost, jag försöker äta så fettrik kost som möjligt när jag vandrar... maten väger bara ca 550g per dygn men lyckas ändå komma upp till drygt 2500-2700 kcal.

Pellekan, var det inte det som polartävlarn åt av, även den nyproducerade serien?. Såg defenitivt inte gott ut :-(...

//A
 
okej jag körde på 100 grader i 2 timmar.

Det finns i princip ingen torkning som ska göras med så hög temperatur. Då blir ju maten tillagad av värmen och det vill man ju inte.

MAX 50 grader, de flesta grejer ska man torka vid lägre temperatur. Luftväxlingen är viktigare än temperaturen (därför funkar det inte att torka med ugnsluckan stängd, måste vara en glipa så luften kan cirkulera).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.