Torka mat

avslutad210712

Gäst
Varför skulle du stänga av torken?

1. Den låter illa
2. Den alstrar värme om man har dragit upp temperaturen
3. Finns alltid en brandrisk med elektriska grejor

Eftersom jag själv haft igång torken och ugnen i går natt och i natt så är det de två första som är mest besvärande om man bor i lägenhet.
 
Eftersom jag själv haft igång torken och ugnen i går natt och i natt så är det de två första som är mest besvärande om man bor i lägenhet.

Jaha ja det är ju en variant att ha den gående under natten i "nödfall". Men om du har vaknat då på natten har du då gått upp och skiftat plats på ollorna, rört om i ugnen eller har du bara låtit det vara?

/Kjell
 
1. Den låter illa
2. Den alstrar värme om man har dragit upp temperaturen
3. Finns alltid en brandrisk med elektriska grejor

Eftersom jag själv haft igång torken och ugnen i går natt och i natt så är det de två första som är mest besvärande om man bor i lägenhet.
Redan punkt 1 är tillräckligt för att jag skall avstå, så jag förstår TS fråga. Detta är en av anledningarna till att jag föredrar att torka i min vanliga ugn, som inte låter och känns betydligt tryggare att lämna på på lägsta möjliga temperatur över natten.

Att man förvarar färska tomater etc i rumstemperatur är en sak, men risken för att bakterietillväxten tar fart när de är sönderdelade, med de skyddande skalen öppna och en stor exponeringsyta för innandömet, i en maximalt tillväxtfrämjande ljummen värme, är nog betydligt större. Tänk bara på vad som händer så snart man får något litet hål eller spricka i tomatskalet, även i rumstemperatur.

Trots det tror jag inte risken för direkta matförgiftningskoncentrationer är så stor, i alla fall med tomater och annat som inte haft direkt kontakt med jord och går att tvätta acceptabelt rena, men det känns som en risk som inte är värd att ta, när den så enkelt kan elimineras. "Risken" finns väl också för sjunkande halt av nyttiga vitaminer och spårämnen, och att det färdigtorkade helt enkelt smakar sämre och doftar mindre.

Jag ser i alla fall till att torka allt i ett svep, och naturligtvis hantera alltihop så "sterilt" (nåja) som möjligt, från grundligt tvättad råvara och händer till en så "ren" och beröringsfri förpackningsprocedur som möjligt.
 
Att man förvarar färska tomater etc i rumstemperatur är en sak, men risken för att bakterietillväxten tar fart när de är sönderdelade, med de skyddande skalen öppna och en stor exponeringsyta för innandömet, i en maximalt tillväxtfrämjande ljummen värme, är nog betydligt större. Tänk bara på vad som händer så snart man får något litet hål eller spricka i tomatskalet, även i rumstemperatur.

Har du verkligen rätt i, tack för påminnelsen
/Kjell
 

avslutad210712

Gäst
Jaha ja det är ju en variant att ha den gående under natten i "nödfall". Men om du har vaknat då på natten har du då gått upp och skiftat plats på ollorna, rört om i ugnen eller har du bara låtit det vara?

/Kjell

Gör så lite som möjligt på natten om jag vaknar eftersom jag har en tendens att bli klarvaken och får svårt att somna om
 
Men om man påbörjar torkningen på morgonen när man vaknar (vi säger att det är helg så vi tar sovmorgon till 9) och låter den pågå hela dagen, då har man ju torkat i alla fall 13-14 timmar (om man lägger sig vid 23). Hur många livsmedel kräver längre torktid än så i en torkapparat??

Jag vågar nog påstå att behöver man torka längre än så så har man antingen inte finfördelat maten tillräckligt eller så har man överfyllt sin torkapparat.
 
Men om man påbörjar torkningen på morgonen när man vaknar (vi säger att det är helg så vi tar sovmorgon till 9) och låter den pågå hela dagen, då har man ju torkat i alla fall 13-14 timmar (om man lägger sig vid 23). Hur många livsmedel kräver längre torktid än så i en torkapparat??

Jag vågar nog påstå att behöver man torka längre än så så har man antingen inte finfördelat maten tillräckligt eller så har man överfyllt sin torkapparat.
Jag kan inte heller påminna mig om att någonsin behöva torka så länge, men hur många dagar om året kan/vill man skrota runt hemma i 13 timmar? De skulle inte räcka långt i mitt fall, och att lämna en torkmaskin, eller ens ugn, på medan ingen är hemma är inget jag skulle våga. Det typiska är att jag kommer hem från jobbet (och det är sällan klockan fem), avverkar mina plikter gentemot familjen, preparerar/lagar det som ska torkas, laddar ugnen - och då är klockan sen kväll - och låter den stå på över natten. Efter ett antal år kan jag nu pricka rätt bra "på känn", hur full ugnen kan laddas (eller mer exakt: hur mycket vatten det totalt kan finnas i det som ska torkas), för att allt ska vara färdigt tidigt på morgonen, och jag kan stänga av ugnen, packa maten och ta mig till jobbet igen.

Så TS dilemma känns helt relevant, och min egen lösning är att avstå torkmaskin ;)
 
Ingenting är "gratis". Ska man torka själv så får man räkna med att man måste investera tid i torkningen, det räcker inte med att investera i en torkapparat.

Har man inte tiden så får man betala nån annan för att göra det (d.v.s. köpa färdigtorkat).
 
Ingenting är "gratis". Ska man torka själv så får man räkna med att man måste investera tid i torkningen, det räcker inte med att investera i en torkapparat.

Har man inte tiden så får man betala nån annan för att göra det (d.v.s. köpa färdigtorkat).
Njae, jag har ju hittat en tidseffektiv modell, som funkar även i ett ganska fullbokat liv :).
Det enda man får avstå i det fallet är tjusningen i att äga/skaffa en kul pryl till, som blinkar, låter, och tar plats i köket ;)
 
Ja, jo, man kan ju också bygga en torkapparat som inte har nån risk för brandspridning. Men den tar ju antagligen större plats så det blir ju en annan "kostnad" (funkar kanske inte så bra i en trång lägenhet).

Det stora felet med de där köpe-torkapparaterna tycker ju jag är att de har för mycket värme. Det är ju inte värmen som torkar maten, det är främst luftväxlingen. Värmen har man ju främst för att "torka luften" innan man blåser den förbi maten (höjer man temperaturen sjunker den relativa luftfuktigheten så luften kan binda mer fukt).
 
(...) Det är ju inte värmen som torkar maten, det är främst luftväxlingen. Värmen har man ju främst för att "torka luften" innan man blåser den förbi maten (höjer man temperaturen sjunker den relativa luftfuktigheten så luften kan binda mer fukt).
I tidernas gryning hade mina föräldrar egen tvättstuga, och jag fixade snabbt stora lass fjällproviant i torkskåpet :). Men en redig varmluftsugn är helt ok, den också :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.