Torka creme fresh, bad idea?

Har en fråga angående torkning av mejeriprodukter...

Dp jag är en fattig student har inför höstens äventyr keb jag torkat lite mat själv.

Bland annat ett jättelass med köttfärssås. En av ingridienserna i dett kulinariska mästerverk var creme fresh...

Tänkte inte på att creme fresh kanske inte är nån höjdare att torka. Är det någon som vet hur det ligger till? Jag känner inte precis för att tillbringa vandringen ständigt spanandes efter lämpliga buskar.

Tacksam för hjälp

/Anton
 
Det borde väl egentligen inte vara nåt problem...
Creme fraiche är ju redan fermenterad (den är ju surnad för att den ska hålla sig), så den enda risken borde vara att fettet härsknar.

Men det är bara en gissning.

Sen tycker jag att man ska undvika att stoppa i vätska (som tex creme fraiche) i köttfärsen när man sen ska torka den. Ju mer vätska man stoppar i, desto större är risken är att det blir vätska kvar efter torkningen, och då riskerar man att buskbesöken blir störande.

När jag gör köttfärs för torkning steker jag den bara med pyttelite fett, kryddor och vitlök. Resten tillsätter jag i fält. Ett tips är att köpa nån god pulversås (bärnää till exempel, det funkar ju till allt :)) och röra ner i koket i fält.
 
Om det inte är alltför länge till du ska använda maten är det nog inga större problem, men jag håller med Nordesjö att fettet kan härskna.

Vad kan det leda till att äta härsket fett? Kan väl inte vara så farligt, folk åt ju härsken mat hela tiden fram till 1900-talet, men å andra sidan var dom ju vana.

Själv steker jag helt utan fett, i teflon eller titanpanna och tillsätter bara soja, tomatpure, vitlök och sånt.
Kan fö. rekommendera kokosmjölkpulver (om man nu tycker om den smaken), det blir lite krämfräs liknande.

/Ulf
 
Kan bara instämma med tidigare tips...

Vet ej om creme fraiche blir dålig av att torkas, men för att få en krämig konsistens funkar vanlig brunsås på påse (blanda ute när du kokar såsen) bra och blir gott.
 
oj då

Som vanligt hinner man knappt reagera förrän massa kvalitativa svar strömmat till.

Tackar så mycket. Kontentan blir att jag chansar då maten inte kommer att ha varit torkad i mer än tre till fyra veckor. Eventuellt kanske jag provsmakar lite innan avfärd för att riktigt sabotera de första dagarnas vandring

Om nu någon därute skulle besitta information som gör ovanstående ytterst olämpligt tar jag tacksamt emot varningar, annars, god tur!

Anton
 
Wolf25; sa:
Vad kan det leda till att äta härsket fett? Kan väl inte vara så farligt, folk åt ju härsken mat hela tiden fram till 1900-talet, men å andra sidan var dom ju vana.

Jag trodde de jobbade stenhårt för att maten INTE skulle härskna.

Men det härsknas farlighet handlar nog mest om att det inte smakar så bra när det är härsket. Härskningen skapar väl smörsyra, som ju luktar kräka.

På lång sikt verkar härsket fett påverka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Eller så skippar du creme freshen och kör med parmesanpulver + lite vatten istället. Adderas alltså på plats i så fall. En burk parmesan håller väldigt bra, ger en lite annorlunda smak än creme fresh men det blir ändå väldigt gott.
 
Wolf25; sa:
Jag trodde de jobbade stenhårt för att maten INTE skulle härskna.

Dom gjorde ju det, men det hände att dom misslyckades. Surströmmingen är ett exempel på misslyckad bevaring, så därför får vi lida för det idag.

/Ulf

Du menar så... men det handlar ju inte om HÄRSKNING, ju.
Det är ju en jäkla skillnad mellan härsken (fettet oxiderar) mat och fermenterad (snälla bakterier äter upp allt sånt som elaka bakterier kan tänkas vilja kalasa på) mat. Till exempel är ju krämfräsch redan fermenterad, men fettet i den kan ändå härskna.

Surströmming är alltså ett exempel på en synnerligen LYCKAD bevaring (förutom smaken, men den är som baken).
Det är i princip omöjligt att få farliga bakterier att gro i surströmming.
Men precis som du säger upptäckte man nog fermenteringen av misstag. Men härskning är nåt annat.

Annat käk som precis som surströmming bevaras och bereds med hjälp av fermentering:
kakao, oliver, soja, filmjölk, yoghurt, salami, isterband, vin, öl, bröd, smör, mögelost...

Mycket att unvdvika för den som undviker surströmming för att "det är rutten mat".
Själv undviker jag det för att det smakar röv.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.