Torka creme fresh, bad idea?

Har en fråga angående torkning av mejeriprodukter...

Dp jag är en fattig student har inför höstens äventyr keb jag torkat lite mat själv.

Bland annat ett jättelass med köttfärssås. En av ingridienserna i dett kulinariska mästerverk var creme fresh...

Tänkte inte på att creme fresh kanske inte är nån höjdare att torka. Är det någon som vet hur det ligger till? Jag känner inte precis för att tillbringa vandringen ständigt spanandes efter lämpliga buskar.

Tacksam för hjälp

/Anton
 
Det borde väl egentligen inte vara nåt problem...
Creme fraiche är ju redan fermenterad (den är ju surnad för att den ska hålla sig), så den enda risken borde vara att fettet härsknar.

Men det är bara en gissning.

Sen tycker jag att man ska undvika att stoppa i vätska (som tex creme fraiche) i köttfärsen när man sen ska torka den. Ju mer vätska man stoppar i, desto större är risken är att det blir vätska kvar efter torkningen, och då riskerar man att buskbesöken blir störande.

När jag gör köttfärs för torkning steker jag den bara med pyttelite fett, kryddor och vitlök. Resten tillsätter jag i fält. Ett tips är att köpa nån god pulversås (bärnää till exempel, det funkar ju till allt :)) och röra ner i koket i fält.
 
Om det inte är alltför länge till du ska använda maten är det nog inga större problem, men jag håller med Nordesjö att fettet kan härskna.

Vad kan det leda till att äta härsket fett? Kan väl inte vara så farligt, folk åt ju härsken mat hela tiden fram till 1900-talet, men å andra sidan var dom ju vana.

Själv steker jag helt utan fett, i teflon eller titanpanna och tillsätter bara soja, tomatpure, vitlök och sånt.
Kan fö. rekommendera kokosmjölkpulver (om man nu tycker om den smaken), det blir lite krämfräs liknande.

/Ulf
 
Kan bara instämma med tidigare tips...

Vet ej om creme fraiche blir dålig av att torkas, men för att få en krämig konsistens funkar vanlig brunsås på påse (blanda ute när du kokar såsen) bra och blir gott.
 
oj då