Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

8 maj Ryggsäcken

Jag har blivit med ryggsäck, eller nästan i alla fall. Jag har klämt och känt, provat i butik, och funderat. Funderingen har bestått i vilken volym på ryggsäcken som kan vara lämplig. Jag vill inte ha en som är för liten...så mycket är klart. Vi har en på ca 60 liter hemma, en Osprey...någon variant. Den skulle jag kanske kunna ha för enklare dags- eller helgvandringar, men den rymmer inte alls allting för en Sarekvandring.

Som vanligt botaniserade jag på nätet och såg att Osprey Zenith 75 och 88 liters fanns nedsatta på Outnorth.se. Då jag tänkt provpacka, men inte tagit mig tid att göra det så vet jag inte om 75 litersvarianten är lagom, eller på gränsen, men det blev 88-litersvarianten. Dessutom billigare än modellen mindre.

Jag bestämde mig för den större varianten då den rymmer mer, enkelt! Jag tänkte att packningsvolym är bra att ha om jag ska ha en ryggsäck som alltid funkar.

Kommer man att packa mer för att det är möjligt? Svaret är nog...det beror på. Jag tänker att det är slut på att släpa på tunga saker i onödan, så i alla fall jag kommer att väga varje sak på guldvåg. Men jag kommer nog bara att köra den enkla vägningen: På badrumsvågen med och utan ryggsäck. Jag kommer inte att väga varje pryl för sig. Så mycket bryr jag mig inte för vad allt väger.

Om jag har lättare saker jämfört med vad jag brukar ha är jag nöjd.

Jag får se när den dimper ned i brevlådan...

2017-05-13 19:03   fowwe
Det här hur liten ryggsäck man klarar sig med i t ex Sarek har jag också funderat över. De senaste åren har jag haft en Crux på drygt 75 liter. Som mest har jag haft packning för 16 dagar i den, inklusive fågelkikare, systemkamera och en hel del dokument och litteratur. Ibland tror jag att jag skulle klara mig med 65 liter men jag har inte vågat ta det steget ännu (och då skulle nog en mindre kamera bli nödvändig).
Jag brukar numera väga varje pryl, men förr gjorde jag inte det. Har gjort en lista i Excel med en sida för utrustning och en annan för mat. Sidan med utrustning är ganska lik gång från gång så allt behöver inte vägas inför varje tur. Maten varierar förstås och vikten blir ju betydande om man ska vara ute många dagar.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.