Varg

Varför lägga resurser på fjällräven, har sett massor både på Svalbard (där de nu skjuter en familj pga rabies) och på grönland, inte alls hotad i det stora hela.

Man jagar alltid fjällräv på Svalbard. Ett av villkoren när du lever som fångstman vid någon av fångststugorna runt om på Svalbard är att du jagar fjällräv. Det föds allt som oftast fler fjällrävar än det finns mat till, så för att inte alla rävar ska svälta så decimerar man stammen så att de som lever ska ha tillräckligt med mat. Ibland får de rabies som sagt.
Jakten lyckas dock inte alltid så bra, ibland är det rävår som följs av år där rävarna svälter ihjäl, systemet är självreglerande på så sätt om än med stora överslängar.
 
Argument för att jaga som förekommer mer och mer i intervjuer är ju det ekologiska köttet och att det är ett naturligt sätt att skaffa mat på.

Hur smakar varg?
 
Argument för att jaga som förekommer mer och mer i intervjuer är ju det ekologiska köttet och att det är ett naturligt sätt att skaffa mat på.

Hur smakar varg?

Som hund skulle jag tro. (en miljard kineser kan inte ha fel?...)

Men man får se upp, vargkött som de flesta andra rovdjur innehåller trikiner, så man måste vara mycket noga vid tillagningen. Annars slutar man som André.
 
Varför lägga resurser på fjällräven, har sett massor både på Svalbard (där de nu skjuter en familj pga rabies) och på grönland, inte alls hotad i det stora hela.

Är det det man ska nöja sig med? Att ett djur utrotas på alla ställen utom ett fåtal?

Den biologiska mångfalden är viktig (det finns gott om historiska exempel på vad som kan hända när den störs), och när vi människor börjar rumstera om i naturens egna processer så får vi också ett ansvar för att hjälpa till att upprätthålla balansen i naturen.

Jägarna verkar anse att de själva kan ta över vargens roll helt, men vargen gör ju mycket mer än att bara jaga älg. Vargen väljer t.ex. ut de svagaste djuren och förbättrar så älgstammens genpool. Jag skulle vilja se den jägare som väljer ut den svagaste älgen...
 
Är det det man ska nöja sig med? Att ett djur utrotas på alla ställen utom ett fåtal?
Den biologiska mångfalden är viktig (det finns gott om historiska exempel på vad som kan hända när den störs), och när vi människor börjar rumstera om i naturens egna processer så får vi också ett ansvar för att hjälpa till att upprätthålla balansen i naturen.
Jägarna verkar anse att de själva kan ta över vargens roll helt, men vargen gör ju mycket mer än att bara jaga älg. Vargen väljer t.ex. ut de svagaste djuren och förbättrar så älgstammens genpool. Jag skulle vilja se den jägare som väljer ut den svagaste älgen...

Du skruvar till sanningen en hel del...
Vi har haft vargens roll i hundra år med ett bevisligen alldeles utmärkt resultat.
Älgen mår alldeles prima i dagsläget och sjuka och svaga djur är en sällsynthet.

Vargen "väljer inte ut" det svagaste djuret utan tar det djur som är närmast, vilket oftast blir en frisk kalv eftersom den är minst. Men vi har ju sett att den lika gärna tar en fin tjur.
I något fall kan det stämma som du säger, men tillgången på sjuka djur är för litet .

På passet tar vi dom djur som är tilldelade och vi väljer inte bort något svagt djur.
Tvärsom...skulle dyka upp ett sjukt/skadat djur så smäller det ändå, även fast den inte
är lovlig.
Och det är vi faktiskt skyldiga till...
Det kan tillochmed vara så att vargen producerar skadade djur p g a misslyckade jakter.
I ett par fall har vi på reviret här avlivat sådana älgar..!
...ditt resonemang haltar betydligt och innehåller en stor mängd önsketänk.
 
Och det är vi faktiskt skyldiga till...
Det kan tillochmed vara så att vargen producerar skadade djur p g a misslyckade jakter.
I ett par fall har vi på reviret här avlivat sådana älgar..!

Jägarn har en poäng här, alla seriösa jaktlag arbetar aktivt för att säkerställa en så frisk viltstam så möjligt, allt annat motverkar jägarnas egenintresse.. det finns många jaktformer så ger stort utrymme till att aktivt göra ett urval, smygjakten är ett ypperligt exempel där köttvärdet på råbocken i augusti är tveksamt, dom flesta av oss använder den jakten till att ta bort oönskade individer som sjuka, skadade, gamla osv.

problemet är att inte alla jägare verkar för detta, inte ens alla jaktlag.. men då biter man sig själv i häcken.
 
http://blog.svd.se/klimatochmiljo/2011/09/23/20507/

När jag var liten grabb och vi fortfarande hade tillgång till mark tänkte jag som första i släkten ta jägarexamen, ..,marken försvann ur släkten och vi flyttade söderut.

Jag vet att man inte ska dra alla över en kam, men varför får jag känslan av "det här är MIN lekplats, rör inte!" när en del (den högljudda delen) av jägarkåren kommer på tal.

För övrigt så är det väl lite underligt att det inte får finnas varg där de borde vara, i de nordliga stora nationalparkerna.

C

Känslig fråga verkar det som..
 
Frisk, men också en så stor stam av jaktbart vilt som möjligt. Frågan är om det är optimalt för resten av ekosystemet.

det var inte det som var frågan i detta fallet utan huruvida jägarna var intresserade av en frisk viltstam eller inte.. visst är frågan om ekosystem viktig för det är naturligtvis jägarna och jakten som har störst negativ effekt på ekosystemet, inte infrastruktur, skogsbruk, jordbruk samhällsstruktur, industri, försurningar.. med mera, med mera..

sedan är inte jägarna intresserade av en för stor viltstam, det skapar sjukdomar och viltolyckor som återigen inte gagnar jägarnas intressen..
 
http://blog.svd.se/klimatochmiljo/2011/09/23/20507/
När jag var liten grabb och vi fortfarande hade tillgång till mark tänkte jag som första i släkten ta jägarexamen, ..,marken försvann ur släkten och vi flyttade söderut.
Jag vet att man inte ska dra alla över en kam, men varför får jag känslan av "det här är MIN lekplats, rör inte!" när en del (den högljudda delen) av jägarkåren kommer på tal.
För övrigt så är det väl lite underligt att det inte får finnas varg där de borde vara, i de nordliga stora nationalparkerna.C

Känslig fråga verkar det som..

Synd att du inte tog jägarexamen...då hade du förstått.
Men det är väl inte försent än, jaktmarker finns ju även söderut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...