Varg

Såg på TV i morse om att det är ca 270 000 jägare i landet. Så att hävda att alla är varghatare eller skjutgalna är inte riktigt vettigt. Det är nog ett ganska bra genomsnitt av befolkningen.

Nej det är inte vettigt. Och därför har ingen gjort det här heller. Jag såg för övrigt statistik på att ca 8,8 miljoner svenskar inte är jägare. Så att hävda att alla de är vargälskare som vill utrota älgen är inte heller särskilt vettigt.


(som ett exempel på retoriken i ditt inlägg.)
 
det var detta jag reagerade på.. vem har påstått att en kvartsmiljon människor viger i stort sett halva året åt jakt, det var din helt egna tolkning?

Men hur fick du "halva året" till "heltid"? Den dragningen är inte jag inblandad i, alltså är det du som ska svara de som undrar. Jag har aldrig pratat om heltid.
 
Om tvåhundratusen människor ägnar en tredjedel av året åt att jaga älg så måste det ju betyda att de inte försörjer sig med arbete under den perioden vilket i sin tur betyder att det indirekt skulle bli ett jätteuppsving för statskassan om vi ökade vargstammen och därigenom (enligt dina lösa och overifierade spekulationer) skulle minska älgstammen eftersom då dessa tvåhundratusen (uppenbara) bidragssnyltare skulle kunna försörja sig själva i stället för att sitta på pass i skogen på skattebetalarnas bekostnad en tredjedel av året.
Ytterligare argument för att öka vargstammen alltså.

Det här tolkar jag som att det syftar på heltid en tredjedel av året
 
jag vet att vi pratar om samma sak, men förenklingar är sällan svaret på problem.. jag vill att skyddsjakten sker på individnivå, en mycket selektiv avskjutning, jägaren ska inte ensam ta beslutet utan tillsammans med sakkunnig(veterinär, biolog eller motsvarande).. ska vi ha vargar så ska det vara en frisk och väl kontrollerad stam av mycket, mycket skygga djur.

Slutklämmen håller jag helt med om.
Vad däremot veterinärer och biologer har med saken att göra vet jag inte.
Varken veterinärer eller biologer är med nödvändighet kunniga inom det område vi pratar om.

Jag ser det som nödvändigt att man tillsammans med djurägare, jägare. forskare och politiker tar fram tydliga regler som alla inblandade kan acceptera.
Att djurägare och jägare är partiska är naturligt. ingen gillar att få sina djur dödade. Forskarna har också en ganska kraftig slagsida, då åt andra hållet.
Också naturligt, rovdjuren är deras arbete och intresse.
Nåt jag inte gillar är den godtycklighet vi har idag. Med luddiga regler tas besluten av tjänstemän, oklart vilka åsikter de företräder. Det är inte helt rättsäkert.

Att vi skulle klara att hålla vargstammen på en rimlig nivå med enbart skyddsjakt tror jag blir onödigt dyrt. Observera tror!
Licensjakt en rätt bra metod, den ger åtminstone de som drabbas av rovdjuren nåt.
 
Att vi skulle klara att hålla vargstammen på en rimlig nivå med enbart skyddsjakt tror jag blir onödigt dyrt. Observera tror!
Licensjakt en rätt bra metod, den ger åtminstone de som drabbas av rovdjuren nåt.

Licensjakten är allra bäst, men den blev ju "förbjuden".
Önskvärt var att dom hackade upp tilldelningen i olika revir och gav gott om tid för jakten.
Som det har varit nu så måste alla ut en viss dag oavsett lämpligt väder eller inte.

Därefter måste jakten kompletteras, med en ev skyddsjakt om sammansättningen i reviret
blev "fel" och det skall gå snabbt!

Skyddsjakt är en dyr historia och det är inte rimligt att vi lägger ut så mycket pengar på något som samtidigt kan erhållas gratis.
Jag tror det finns en smärtgräns för offentliga utgifter som redan har passerats.
 
Så du menar att en hobby som ett fåtal svenskar ägnar sig åt kanske en vecka per år ska styra hela vår rovdjurspolitik och bestämma hur våra ekosystem ska se ut?

här antyder du att jakt är något ett fåtal människor sysslar med under kanske en vecka..

Om tvåhundratusen människor ägnar en tredjedel av året åt att jaga älg så måste det ju betyda att de inte försörjer sig med arbete under den perioden.

här antyder du att någon påstått att jägarna inte kan arbeta under jakten, mao så borde man kunna tolka din text som att du tror att någon påstått att jägarna jagar heltid.. inte helt ologisk koppling..

kom igen nu, sluta skojja med oss.. erkänn nu att du är ett troll..
 
on the record: jag är inte förespråkare för varg i sverige, fattar inte varför vi ska lägga sådana resurser på vargen.. är det inte bättre att skydda fjällräven eller något annat djur, det är inte så att vargens existens är hotad..

Varför lägga resurser på fjällräven, har sett massor både på Svalbard (där de nu skjuter en familj pga rabies) och på grönland, inte alls hotad i det stora hela.
 
här antyder du att jakt är något ett fåtal människor sysslar med under kanske en vecka..



här antyder du att någon påstått att jägarna inte kan arbeta under jakten, mao så borde man kunna tolka din text som att du tror att någon påstått att jägarna jagar heltid.. inte helt ologisk koppling..

kom igen nu, sluta skojja med oss.. erkänn nu att du är ett troll..

Nja, du får underkänt i båda fallen. Du slösar utrymme i trådarna genom att vrida dig som en mask på kroken. Erkänn i stället att du läste eller tänkte slarvigt när du skrev inlägget så slipper vi alla en massa trams.
Dessutom får du i hemläxa att läsa på lite vad som menas med uttrycket internettroll. Det har du helt missat. Om någon är ett troll i denna tråd så är det du med din låtsasposition att vara "balanserad och nyanserad vargvän". Din egentliga position i frågan lyser igenom ganska tydligt, så lägg ned det larvet.
 
Varför lägga resurser på fjällräven, har sett massor både på Svalbard (där de nu skjuter en familj pga rabies) och på grönland, inte alls hotad i det stora hela.

jag läste precis att fjällräven mår bättre än på länge, mycket tack vare jägarnas insats med att decimera rödrävsbeståndet samt god tillgång på bytesdjur.. fortfarande är fjällisen lyst på många ställen.. bra exempel där återgärdsprogrammen gjort positiv effekt..
 
Nja, du får underkänt i båda fallen. Du slösar utrymme i trådarna genom att vrida dig som en mask på kroken. Erkänn i stället att du läste eller tänkte slarvigt när du skrev inlägget så slipper vi alla en massa trams.

eller hur, det är jag som uttrycker mig slarvigt.. jag citerade din text, kan du inte stå för vad du skriver säger det mer om dig än om mig.

Dessutom får du i hemläxa att läsa på lite vad som menas med uttrycket internettroll.

saxat från wiki:
Internettroll, eller bara troll, är Internetslang för användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg

det kan iofs vara både du och jag...

Det har du helt missat. Om någon är ett troll i denna tråd så är det du med din låtsasposition att vara "balanserad och nyanserad vargvän". Din egentliga position i frågan lyser igenom ganska tydligt, så lägg ned det larvet.

så, lilla hjärtat.. tala nu om vad min egentliga position är..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.