Varg attack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enklast är väl att utrota alla stora rovdjur så att folk vågar sova under bar himmel utan att riskera livhanken. Det verkar vara en fullt rimlig prioritering och med alla duktiga jägare borde det gå att ordna på ett eller två år. Sedan får man se till att upprätta en fungerande gränsövervakning så att vi slipper oroa oss för lömska invandrare.
 
I Norge har politikerna lyssnat på medborgarna och antalet vargar har bestämts demokratiskt.
Här är det en massa statligt anställda som gör uttalanden alt i från "forskare" till politiker och få lyssnar på medborgarna och de som bor med vargar.
 
Jag provade det enkla knepet att googla på "jaktolyckor 2019":

Vad vill du belysa med dessa två exempel förutom ett tafatt försök att misskreditera jakten på bästa Fake-News-maner ?

Närmare 300000 löser jaktkort varje år, många jägare jagar många dagar per år och olyckor med människor skadade får sannolikt räknas i promille av promille per räknad jaktdag.
När det gäller ickejägare som skadas är olycksrisken ännu lägre.

Lägg i stället till exempel fram statistik av hur många som skadats eller dödats per år i snitt per jaktdygn den senaste tioårsperioden om du har ärliga avsikter att belysa ett eventuellt problem..........men det vet vi ju redan sen tidigare att du inte har. ;)
 
Vet inte vad jag tycker egentligen. Dels kan man ju tycka att det är "nice" med en massa coola djur som lever här i landet. Men om jag vore ren el får-ägare skulle jag tycka att det var väldigt surt att tvingas mata dom.

Eller som jägare att bli av med hunden. Såklart jakt är bra, och såklart händer det någon sällsynt olycka ibland --- Det är nog trots allt ganska bra som det är, även om alla är ilskna hela tiden. :)
 
Närmare 300000 löser jaktkort varje år, många jägare jagar många dagar per år och olyckor med människor skadade får sannolikt räknas i promille av promille per räknad jaktdag.
När det gäller ickejägare som skadas är olycksrisken ännu lägre.

Du missar poängen här, vi jämför inte sannolikheten att bli attackerad av varg med sannolikheten för att en jägare skjuter nån, vi jämför sannolikheten att bli attackerat av varg med sannolikheten att bli skjuten av jägare.

Lägg i stället till exempel fram statistik av hur många som skadats eller dödats per år i snitt per jaktdygn den senaste tioårsperioden om du har ärliga avsikter att belysa ett eventuellt problem..........

Ja visst, det kan jag göra när du har lagt fram statistik för hur många människor som har skadats av varg.

När du ändå håller på kan du jämföra antalet vådaskjutna och påkörda hundar under jakt med antalet hundar som tagits av varg.
 
Jag undrar bara var i din länkade artikel du hittar grund för yttrandet att "hundar är största problemet"?

En artikel från 2006 som nämner att hundar också tar får, speciellt av rasen "spets" ger så vitt jag kan se inte speciellt mycket stöd för den tesen...

Hundar tar utan tvivel får. Det är olyckligt, men om du hävdar att hundar tar ren och får i samma utsträckning som rovdjur så tror jag nog att jag vill ha en trovärdig källa för att tro det.

Vargdebatten är nog infekterad utan att behöva hitta på information som stöd för sin ståndpunkt.
 
Utfodra vargen nära lyorna med tex.smågnagare och sätt upp elstängsel stöm lär ju finnas över allt snart med ett vindkraftverk i varje buske.
 
Argumentet att vargen dödar hundar hörs ofta i debatten, men att vildsvin dödar flerfalt många fler surras inget om.

200 hundar försäkrade hos Agria dödade av vildsvin under 2018

"Under 2018 dödades fyra hundar och ytterligare fyra hundar skadades av varg"

Även om siffrorna inte är korrekta ges en uppfattning om proportionerna.

Är det värre om hundar dödas av varg än av vildsvin?
 
Det händer att älgar också dödar hundar. För att inte prata om bilar.

Det finns en för mig viktig skillnad mellan varg och vildsvin. Vildsvinsstammen behöver förvaltas. Om det inte skjuts en hel del vildsvin kommer stammen att växa på ett sådant sätt att den ställer till ännu mer problem än den redan gör för jordbruk, trafik, etc. Stammen kontrolleras genom jakt. Vildsvinen kan jagas på åtel, via drevjakt med människor och med hundar. Alla sätt behövs.

Jag utsätter mina hundar för risk varje gång jag jagar med dem. Jag försöker hantera risken genom att ha skyddsvästar på hundarna, men det hjälper inte alltid. Jag har fått en hund snittad av gris i år, han klarade sig lyckligtvis bra, efter att ha sövts och opererats. I slutändan är det dock en risk som jag tycker är acceptabel -- för vildsvinen behöver jagas.

När det gäller varg så dödas hundarna när de jagar någonting annat. Det har mig veterligen inte dödats en varg under organiserad vargjakt. Jag tar ett beslut att utsätta min hund för en risk -- men sedan dyker eventuellt en varg upp och dödar den. Jag kan som jägare göra väldigt lite åt detta, och en orsak att få hundar dödas är att hundjakt mer eller mindre inte görs i vissa vargrevir.

När det gäller vildsvin så är det enklare att göra någonting åt det hela. Om hundarna får för mycket stryk så behöver jakttrycket ökas och vildsvinsstammen skjutas ner. Det får man inte göra med vargen.

Notera att det inte heller finns någon konflikt att tala om när det gäller björn. Eftersom björnstammen på det stora hela förvaltas på ett vettigt sätt. Vargstammen däremot tillåts växa över de mål som demokratiskt antagits.

Om t.ex. älgstammen tilläts växa på samma sätt utöver de mål som antagits skulle skogsindustrin i Sverige inte må speciellt bra, och vi skulle ha en hel del fler trafikolyckor.

Så det handlar inte om att det är värre att en hund dödas av en varg, utan att den gör det p.g.a att demokratiskt fattade beslut inte följs -- vilket skapar en viss känsla av maktlöshet. Subsidiaritetsprincipen verkar inte gälla vargförvaltningen, vilket naturligtvis skapar konflikter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.