Varg attack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Senast en människa allvarligt skadats eller dödats av frigående varg i Sverige var på 1800-talet.
Myggor är en betydligt större risk än varg när man är ute i skogen, för att inte tala om fästingar som dödar människor varje år.
 
Senast en människa allvarligt skadats eller dödats av frigående varg i Sverige var på 1800-talet.
Myggor är en betydligt större risk än varg när man är ute i skogen, för att inte tala om fästingar som dödar människor varje år.

Farligaste vilda djuret i Sverige är geting enligt denna sida:
men tror att risken att skadas i trafikolycka på väg till naturen är större än att skadas av rovdjur i naturen.
Räknar man in människan så är vi nog tyvärr farligast för oss själva i Sverige, räknat i antal dödade/år med eller utan avsikt.

/Patrik
 
Senast en människa allvarligt skadats eller dödats av frigående varg i Sverige var på 1800-talet.
Myggor är en betydligt större risk än varg när man är ute i skogen, för att inte tala om fästingar som dödar människor varje år.

Ja det är inte vanligt, just den vargen hade även hållits infångad i flera år och sen rymt. Så det var väldigt speciella omständigheter.
 
Vargar är jättefarliga. Tur att vi har våra modiga jägare så att man vågar ge sig ut.

Jag vet inte hur jag ska tolka det, ironiskt? Jag tar inte ställning i vargfrågan för jag vet inte var jag står. Det finns bra argument bå bägge sidor.
Att möta en varg i skogen är väl spännande, men att möta en hel vargflock skulle vara mindre roligt. Vargar är väldigt kloka djur, de hjälps åt och förföljer det svagaste djuret tills det är fällt.
Som ensam vandrare unvikar jag helst områden där det är känt att det finns vargar iaf vid övernattning.
 
Jag har full förståelse för att man vill undvika närkontakt med vargar. Det stämmer att inte många människor har gått åt i Sverige, men hundar, får och andra husdjur har fått sätta livet till i relativt stor utsträckning.

Vill man undvika varg så är renbetesland ett bra ställe att befinna sig på. Finns det renar i närheten brukar skyddsjakt beviljas på de vargar som förirrar sig dit. Och på något konstigt sätt så verkar även de individer som det inte blir skyddsjakt på välja att lämna renbetesland.
 
Rösta inte på MP så löser sig problemet som det tidigare gjort sedan kan man sända en varg attack på tex älg på bästa sändnings tid någon vecka före nästa val,och göra reportage från en gård nära vargrevir med barn som måste gå eller cykla till skolan.
 
Människor har ganska lite att frukta för sina liv när det gäller vild Varg i Sverige i dagsläget, däremot så förstör dom livssituationen för många människor i detta nu.

Det som krävs för att dom ska ge sig på människor är att maten sinar, prägling på människa eller sjukdom/skada, det vet man genom att titta internationellt och i dagsläget är det relativt gott om mat för dom här så den faktorn kan vi sannolikt räkna bort.

Men det är klart...någon ska ju bli den första sedan Gysingevargen år 1821.
(om vi räknar bort tragedin med den stackars djurskötaren som blev dödad på Kolmården år 2012)
 
Senast ändrad:
Rösta inte på MP så löser sig problemet som det tidigare gjort sedan kan man sända en varg attack på tex älg på bästa sändnings tid någon vecka före nästa val,

Sant, dom som är Vargkramare har nog ingen aning om vilken död en vuxen Älg går tillmötes när Vargarna tar den....jag har med egna ögon sett "brottsplatsen" där den långdragna kampen utspelats och stackars sate säger jag bara.

Tarmar, hår och blod överallt där den kämpat för sitt liv.
 
Ja fyffan vad naturen är vidrig! Tar vi bara i litet till så ska vi nog lyckas att helt avskaffa den.

Naturen är hård, så är det.

Men "gullighetsfaktorn" som Vargen ofta tillskrivs av urbaniserade drömmare kan lätt komma på skam om man öppnar ögonen och ser verkligheten.

Var jag Älg skulle jag allt tycka att jägarens kula var ett nådaskott jämfört med en naturlig död. ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...