Varg attack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Naturen är hård, så är det.

Men "gullighetsfaktorn" som Vargen ofta tillskrivs av urbaniserade drömmare kan lätt komma på skam om man öppnar ögonen och ser verkligheten.

Var jag Älg skulle jag allt tycka att jägarens kula var ett nådaskott jämfört med en naturlig död. ;)
Vad älgen till äventyrs har för uppfattning lär vi aldrig få veta. Kanske tycker han att det är helt i sin ordning att när han av någon anledning inte kan försvara sig eller fly blir tagen av vargen? Om du sedan hellre vill bli skjuten än dö en naturlig död så har jag inga problem med det, men man ska nog akta sig för att projicera sina egna idéer och uppfattningar på djur.
 
Vad älgen till äventyrs har för uppfattning lär vi aldrig få veta. Kanske tycker han att det är helt i sin ordning att när han av någon anledning inte kan försvara sig eller fly blir tagen av vargen? Om du sedan hellre vill bli skjuten än dö en naturlig död så har jag inga problem med det, men man ska nog akta sig för att projicera sina egna idéer och uppfattningar på djur.

Det vill jag inte, det var därför jag skrev "Var jag Älg" ;)
Läs om, läs rätt.

Hur som så är det en riktigt grym död man går tillmötes att bli riven av Varg oavsett vilken art man tillhör, det är därför sensurfiltret gör att hur det verkligen ser ut sällan syns i traditionella media och därmed är icke skogsfolk i allmänhet rätt ovetandes.

Jag har inga problem med att ha förståelse för att det finns dom som kämpar för Vargens rätt att finnas till, men har inte samma tålamod med dom som gör det via Fake News, gullighetsstämpel och "Disneyfiering".

Ärlighet är det enda som fungerar i längden, både för Varg och Människa.
 
Senast ändrad:
Det vill jag inte, det var därför jag skrev "Var jag Älg" ;)
Läs om, läs rätt.

Hur som så är det en riktigt grym död man går tillmötes att bli riven av Varg oavsett vilken art man tillhör, det är därför sensurfiltret gör att hur det verkligen ser ut sällan syns i traditionella media och därmed är icke skogsfolk i allmänhet rätt ovetandes.

Jag har inga problem med att ha förståelse för att det finns dom som kämpar för Vargens rätt att finnas till, men har inte samma tålamod med dom som gör det via Fake News, gullighetsstämpel och "Disneyfiering".

Ärlighet är det enda som fungerar i längden, både för Varg och Människa.

Det är högst otrevligt att ha vargar som söker föda inne i bebyggelse.
Nu är iaf vargarna som strök runt inne i Ovanåker skjutna.
Nu är det 2 bekymmer mindre för dom som har kreatur ute, barnen kan vara ute och leka i lugn och ro, m. m.

2 döda vargar är bra vargar!
 
Det är högst otrevligt att ha vargar som söker föda inne i bebyggelse.
Nu är iaf vargarna som strök runt inne i Ovanåker skjutna.
Nu är det 2 bekymmer mindre för dom som har kreatur ute, barnen kan vara ute och leka i lugn och ro, m. m.

Ja, Vargar som börjar söka föda i bebyggelse bör beviljas skyddsjakt på å det snaraste för det är inte sunt för någon.

Tyvärr så finns det en (medveten) tröghet i systemet som gör att detta är svårt att få till, vilket paradoksalt nog missgynnar Vargstammen mer än det gynnar den.

Bevarandeviljan gentemot Varg verkar ofta vara en linjär kurva kopplad avståndet till djuret i fråga, det är väl därför 08: or förefaller mer positiva än folk som lever med dom inpå knutarna.

Rent logiskt borde även talerätten vara en linjär kurva kopplad till avståndet där Länsstyrelse som befinner sig närmast har mest inflytande och 08 och EU minst.
 
Senast ändrad:
Sant, dom som är Vargkramare har nog ingen aning om vilken död en vuxen Älg går tillmötes när Vargarna tar den....jag har med egna ögon sett "brottsplatsen" där den långdragna kampen utspelats och stackars sate säger jag bara.

Tarmar, hår och blod överallt där den kämpat för sitt liv.

En stilla undran, tycker du desamma om alla rovdjur? Kanske borde avliva alla tamkatter också som leker med sina byten innan dom dödas, riktigt grymt enligt ditt sätt att se det. Eller så kanske man låter naturen ha sin gång, vad vet jag.
Gällande varg ska man nog vara glad om man får se en, dom är väldigt skygga och som skrivits behöver inte människan vara direkt orolig för dom. Det stora problemet är som påpekats att dom inte får förknippa mat med närhet av människor/samhällen så dom domesticeras.
 
En stilla undran, tycker du desamma om alla rovdjur? Kanske borde avliva alla tamkatter också som leker med sina byten innan dom dödas, riktigt grymt enligt ditt sätt att se det. Eller så kanske man låter naturen ha sin gång, vad vet jag.
Gällande varg ska man nog vara glad om man får se en, dom är väldigt skygga och som skrivits behöver inte människan vara direkt orolig för dom. Det stora problemet är som påpekats att dom inte får förknippa mat med närhet av människor/samhällen så dom domesticeras.

Tycker vad ?

Rovdjur är rovdjur och beter sig som sådana ska göra, inget att hyckla om...det är som det är och för folk som bor mitt i bland dom så ställer det till problem i det samhälle vi skapat.
Man ska inte inbilla sig att det är några gulliga gosedjur, en (1st) Varg har kraft att med lätthet slita en Människa i stycken, vilket också sker utomlands av och till.

Men så länge det finns mat och dom inte tillåts bli för närgångna så är risken väldigt låg att något angrepp på människa kommer ske här om individen inte drabbats av sjukdom, som jag skrev så är tyvärr rådande regelverk väldigt stelbent när det gäller skyddsjakt på näsvisa individer vilket kommer missgynna Vargstammen på sikt.
 
I alla fall farligare. Jägare har nog (även om det inte gjorts med avsikt) dödat fler människor än vad vargar gjort här i landet de senaste hundra åren.

Så är det, de otroligt få gånger det sker så är det nästan undantagslöst en annan jägare eller drevkarl som drabbas.
Men bilresan dit är mycket, mycket farligare.
 
Jag tycker ju det är obehagligare med dessa jägare som skjuter skidåkare till höger och vänster.

Rädsla och oro är inte alltid direkt kopplad till verklig fara eller statistisk säkerställd fakta, antalet skidåkare som förolyckats av jaktskott i Sverige är enligt min vetskap ungefär runt 1st sedan krutet uppfanns...kanske finns det långt tillbaka i historien något mera exempel.

Men för den saken gör det inte oron overklig för den som upplever den, precis som med Varg.

Då vi sannolikt inte kommer att få se någon minskning av antalet jägare i skogarna i framtiden (snarare tvärt om) och jakten ju är överordnad Allemansrätten och då statistik som visar på att detta skulle vara något större samhällsproblem saknas så kommer du nog inte kunna räkna med någon statlig utredning som kommer att ändra på situationen, så är jag rädd att du nog får försöka jobba med dina inre demoner, leva med din oro eller undvika skogen under jakttider om det känns obehagligt.

Skillnaden mot Vargen är att där finns det i alla fall statistik på att det blir reella problem för människor som bor intill dom, även om den oftast inte är kopplad till mänskliga dödsfall i Sverige.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.