Varg attack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I alla fall farligare. Jägare har nog (även om det inte gjorts med avsikt) dödat fler människor än vad vargar gjort här i landet de senaste hundra åren.
I alla fall vargar som har skjutits lagligt.
Vi jägare beskylls för en omfattande tjuvjakt på varg utan att vargforskare, åklagare eller polis har presenterat några bevis.:(
Det har skett några olyckliga vådaskjutningar i landet. När folk inte kan se skillnaden på älg o människa då är det dags att personen lägger bössan på hyllan för gott. Även älgkalv och hund har vissa haft svårt för att se skillnaden på. Ser man inte skillnaden på en hund el. älgkalv ska man inte jaga.

Ser man inte skillnaden på en hund el. älgkalv ska man inte jaga.

Men de är gamnska många, vi har ju tex han som sköt kor i tron att det var vildsvin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
08 kan ju se på varg i hägn.
Bor man på landet och ett nytt vargrevir tillkommer i din närhet förändras livssituationen mer än vad 08 kan föreställa sig.

Men de är gamnska många, vi har ju tex han som sköt kor i tron att det var vildsvin

Så fungerar tyvärr människor ibland, dom gör konstiga saker av och till.

Jag vet många som till exempel kört ner i diket fast dom egentligen tänkt att köra till jobbet, folk som frontalkrockar trots att meningen var att dom bara skulle köra om.

Kallas ofta för misstag/ missbedömning om det drabbar en själv, idioti / klandervärt beteende om det drabbar någon annan.

Senast ändrad:
Precis som att det skulle handla om att värna de stackars renarna som vargarna ska skjutas. De konkurrerar ju om era älgar också. Vilken tillfällighet alltså! 😲

Betydligt oftare än människor attackeras av varg i alla fall.

Ja, det kan jag hålla med dig om, men att ha barn ute och leka som i Ovanåker är inte klokt när vargarna är så närgångna bebyggelse.
Jag har googlat runt men hittar bara statistik från 2018.
Har du färskare info så skulle jag gärna vilja läsa den?

Precis som att det skulle handla om att värna de stackars renarna som vargarna ska skjutas. De konkurrerar ju om era älgar också. Vilken tillfällighet alltså! 😲

Det märks att du inte har så bra koll, det är inte i första hand på grund av konkurrens om Älgar som Jägare anser att Vargen är problematisk.

Sen om man ser det ur Renägares och andra kreaturägares perspektiv så måste man vara bra blind om man inte förstår problemet.

I alla fall vargar som har skjutits lagligt.
Vi jägare beskylls för en omfattande tjuvjakt på varg utan att vargforskare, åklagare eller polis har presenterat några bevis.:(
Det har skett några olyckliga vådaskjutningar i landet. När folk inte kan se skillnaden på älg o människa då är det dags att personen lägger bössan på hyllan för gott. Även älgkalv och hund har vissa haft svårt för att se skillnaden på. Ser man inte skillnaden på en hund el. älgkalv ska man inte jaga.
Vargar som skjutits lagligt har, mig veterligt, inte dödat en enda människa. Vare sig före eller efter det att de sköts. Vad det har med tjuvjakt att göra begriper jag inte. Dock synes det rimligt att misstänka att tjuvskjutna vargar skjutits av jägare som ju har såväl jaktvapen som de kunskaper som krävs.

Vargar som skjutits lagligt har, mig veterligt, inte dödat en enda människa. Vare sig före eller efter det att de sköts. Vad det har med tjuvjakt att göra begriper jag inte. Dock synes det rimligt att misstänka att tjuvskjutna vargar skjutits av jägare som ju har såväl jaktvapen som de kunskaper som krävs.

Var är dom tjuvskjutna vargarna då? Bevis!
Ja, jag vet att det har inkommit ett antal vargar som har blivit skjutna med hagel.
Jag försvarar inte tjuvjakten.
Riksdagen har beslutat att det ska finnas max 270 vargar i Sverige. Idag finns det enl. forskarna runt 365 var väl senaste siffrorna som dom presenterade och jag tror inte riktigt på dom siffrorna och det gör inte många andra jägare heller.

Senast ändrad:
Riksdagen har beslutat att det ska finnas max 270 vargar i Sverige. Idag finns det enl. forskarna runt 365 var väl senaste siffrorna som dom presenterade och jag tror inte riktigt på dom siffrorna och det gör inte många andra jägare heller.

Inventeringen visade väl på runt 365st, sen är det väl även ett mörkertal då Vargkramare uppenbarligen inte är intresserade av att inventera Vargar utan tydligen tycker att det är jägares och länstyrelses jobb att sköta.

Sen får man lägga till alla Valpkullar som föds på våren efter inventeringen, då blir det långt över dom 170 till 270 som Riksdag beslutat om.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips