Varg

Apropå jägarnas påstådda förmåga att skapa en frisk och vital älgstam undrar jag om möjligen någon har siffror på medelåldern i den av jägarna formade svenska älgstammen i jämförelse med den av vargarna formade älgstammen i yellowstone. Eventuell skillnad i könsfördelningen kunde också vara intressant.
Min fördom är att älgarna i yellowstone har en högre medelålder och att andelen tjurar, särskilt stora, vilket iofs är en ålderseffekt, där är högre. Vad tror ni?
 
Är det det man ska nöja sig med? Att ett djur utrotas på alla ställen utom ett fåtal?.

Nej jag tycker inte det, men mitt inlägg var ett svar på Patrics logik. Han tog vargen som exempel och tyckte vi skulle satsa på fjällräven. med med samma logik bör vi inte det.

själv satsar jag gärna resurser på båda, i Sverige
 
Min fördom är att älgarna i yellowstone har en högre medelålder och att andelen tjurar, särskilt stora, vilket iofs är en ålderseffekt, där är högre. Vad tror ni?

orkar inte kolla.. det är lite svårt att jämföra en nationalpark som har ett av de största intakta ekosystemen på jorden.. vi kan inte kalla svenska skogslandskapet ett av världens största intakta ekosystem.. förutsättningarna är vitt skilda..
 
Nej jag tycker inte det, men mitt inlägg var ett svar på Patrics logik. Han tog vargen som exempel och tyckte vi skulle satsa på fjällräven. med med samma logik bör vi inte det.

själv satsar jag gärna resurser på båda, i Sverige

min jämförelse med fjällröven var dålig.. tycker fortfarande inte att vi ska lägga pengar och kraft på vargen, känns fullständigt ointressant för mig.. har inga problem med varg eller att den finns men resurserna för att hålla liv i stammen ger inget mervärde.. lägg pengarna på äldrevården, hjärt lungfonden eller vad som helst..
 
min jämförelse med fjällröven var dålig.. tycker fortfarande inte att vi ska lägga pengar och kraft på vargen, känns fullständigt ointressant för mig.. har inga problem med varg eller att den finns men resurserna för att hålla liv i stammen ger inget mervärde.. lägg pengarna på äldrevården, hjärt lungfonden eller vad som helst..

Med det resonemanget kan vi lägga ner allt som har med viltvård etc att göra, det kommer alltid att finnas bättre saker att lägga pengarna på. Skolor, sjukhus, etc istället för hobbies som jakt på vildsvin och älg...
 
Med det resonemanget kan vi lägga ner allt som har med viltvård etc att göra, det kommer alltid att finnas bättre saker att lägga pengarna på. Skolor, sjukhus, etc istället för hobbies som jakt på vildsvin och älg...

tänkte du innan du skrev?

så du menar för att jag tycker att ett projekt är dåligt så kan man lägga ner alla projekt inom det området.. jag gillar inte nya västlänken man bygger utanför Göteborg, slöseri med pengar enligt min mening... jag tycker att man kunde lägga de skattemedlen på annat.. betyder det då att jag tycker att man inte ska satsa på infrastruktur, naturligtvis inte.. men just det projektet har jag inte förståelse för.. jag hatar inte heller infrastruktur, jag kommer inte att i smyg gräva hål i västlänken eller sabotera entreprenadmaskinerna.. vi är helt enkelt inte överens om den ekonomiska satsningen..
så är det med tusentals grejer som händer i samhället, vi är inte alltid överens men jag accepterar och respekterar även de besluten.. varför skulle det vara annorlunda med viltvård, varför kan jag inte tycka att olika projekt är olika värda??

skulle samhället besluta om något som är livsfrämmande för mig så skulle jag agera på något sätt, politiskt eller rättsligt. men då handlar det inte om tämligen ointressanta frågor som vargens vara eller icke vara.. egentligen är det en icke fråga för mig..
 
orkar inte kolla.. det är lite svårt att jämföra en nationalpark som har ett av de största intakta ekosystemen på jorden.. vi kan inte kalla svenska skogslandskapet ett av världens största intakta ekosystem.. förutsättningarna är vitt skilda..

Självfallet! Min poäng är bara att jag tycker att jägarkåren ska vara lite försiktiga med att slå sig för bröstet och skryta om kvaliteten på den älgstam de format. Medelåldern är skrämmande låg på många håll och könsfördelningen definitivt inte optimal.
 
Självfallet! Min poäng är bara att jag tycker att jägarkåren ska vara lite försiktiga med att slå sig för bröstet och skryta om kvaliteten på den älgstam de format. Medelåldern är skrämmande låg på många håll och könsfördelningen definitivt inte optimal.

jag håller delvis med dig.. många, många jaktlag fungerar inte som dom borde.. jag har själv varit med i och lämnat ett trofé fixerat jaktlag.. det finns gott om idioter bland jägarna, ett par genomsnitt på befolkningen i stort..
 
Självfallet! Min poäng är bara att jag tycker att jägarkåren ska vara lite försiktiga med att slå sig för bröstet och skryta om kvaliteten på den älgstam de format. Medelåldern är skrämmande låg på många håll och könsfördelningen definitivt inte optimal.

Vi åldersbestämmer alla vuxna älgar och spontant har jag för mig att den den ligger på ca 3 år.
Medelålder säger inte direkt något om sammansättningen på stammen.
Det är mycket 1 åringar som faller (kvigor och pinntjurar) och en del gamlingar.
Vilket är ok men 1 åringarna det drar ner statistiken.
Könsfördelningen är föremål för debatt, men den kan ändras från år till år.
Men det verkar inte handla om mängden tjur i förhållande kor utan om kvaliten på tjuren.
Älgkon faller inte för vilken pinntjur som helst...
Sen är frågan som man funderar på: Hur många kor klarar en prakttjur av?
 
Vi åldersbestämmer alla vuxna älgar och spontant har jag för mig att den den ligger på ca 3 år.

Ja, det där låter ju jättebra. Men hur kommer det sig då att älgjägare sköt en häst på den gård där min fru tidigare hade sin häst? Åldersbestämde jägaren även den innan han sköt den, men glömde att artbestämma den?
 
Ja, det där låter ju jättebra. Men hur kommer det sig då att älgjägare sköt en häst på den gård där min fru tidigare hade sin häst? Åldersbestämde jägaren även den innan han sköt den, men glömde att artbestämma den?

Du får nog fråga jägaren...
Var det en gästjagande turist från tyskland? Dom har ju bara sett älg på bild..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.