OK, jag kan ju inte ta ifrån dig dina upplevelser. När jag började sova ute, tidigt nittiotal, körde jag också grejen med lite kläder på mig när jag skulle sova. Det ledde till mycket frysande. Men jag har fortfarande inte fått något svar på varför kläder inte isolerar på kroppen när man sover. Angående din beskrivning av nattlig kisspaus känner jag inte alls igen mig. Och kläder liggandes uppe på sovsäcken skulle ramla av första gången jag vänder mig på natten.
En enkel anledning (som stämmer med min anekdotiska empiri) är att man svettas lättare med kläder direkt på kroppen och då sitter fukten kvar på kroppen och kyler = tar värme från kroppen då den ska avdunsta och då blir jag svalare.
Med mer luft omkring mej så är risken för att svettas mindre och därmed blir jag varmare, enligt min erfarenhet.
Men viktigast är att anpassa sin sovomgivning (precis som när man rör på sig t ex udner vandring) så man blir varm utan att svettas t ex mössa av och på, huvudet utanför inuti sovsäcken lite öppen eller stängd blixtlås osv.
För mej är det kallaste att kliva ner i sovsäcken vilket jag brukar hantera med att ta en rask promenad före sänggåendet så jag har lite extra värme i kroppen, ta av mej på underkroppen först och krypa ner med benen innan jag tar av mej på överkroppen. Givetvis inget blött eller snöigt i närheten av sovsäcken.
Man kan också läga sig med torra kläderna på ovanpå sovsäcken en stund precis före man kryper ner så har man värmt upp den lite. Skakar sedan upp loft igen, tar raska promenaden och kryper ner.

Och är det riktigt kallt så kan jag börja med underställ på när jag kryper ner men kan hasa ner eller helt ta av långkalsongerna när jag fått upp värmen i sovsäcken.

Jag säger inte att ni andra gör fel men så här funkar bra för mig.

/Patrik

En enkel anledning (som stämmer med min anekdotiska empiri) är att man svettas lättare med kläder direkt på kroppen och då sitter fukten kvar på kroppen och kyler = tar värme från kroppen då den ska avdunsta och då blir jag svalare.
Med mer luft omkring mej så är risken för att svettas mindre och därmed blir jag varmare, enligt min erfarenhet.
Men viktigast är att anpassa sin sovomgivning (precis som när man rör på sig t ex udner vandring) så man blir varm utan att svettas t ex mössa av och på, huvudet utanför inuti sovsäcken lite öppen eller stängd blixtlås osv.
För mej är det kallaste att kliva ner i sovsäcken vilket jag brukar hantera med att ta en rask promenad före sänggåendet så jag har lite extra värme i kroppen, ta av mej på underkroppen först och krypa ner med benen innan jag tar av mej på överkroppen. Givetvis inget blött eller snöigt i närheten av sovsäcken.
Man kan också läga sig med torra kläderna på ovanpå sovsäcken en stund precis före man kryper ner så har man värmt upp den lite. Skakar sedan upp loft igen, tar raska promenaden och kryper ner.

Och är det riktigt kallt så kan jag börja med underställ på när jag kryper ner men kan hasa ner eller helt ta av långkalsongerna när jag fått upp värmen i sovsäcken.

Jag säger inte att ni andra gör fel men så här funkar bra för mig.

/Patrik
Tack för ett bra svar!

Lite sidospår med den gamla diskussionen om "kläder i sovsäcken", men visst finns säkerhetsaspekter även här.
Självklart innebär adderade skikt av bunden/stillastående luft - som de extra klädlagren förhoppningsvis åstadkommer, om de nu inte stjäl förångningsenergi eller trycker ihop sovsäcksloftet - ett högre värmemotstånd totalt. Problemet är bara att det kan ta orimligt lång tid att värma dessa lager till ett uthärdligt/behagligt jämviktsläge.
Så den (för tillfället) optimala mängden klädlager i sovsäcken kan både bero på yttre omständigheter (temperatur, fuktkvot i kläder och luft, klädlagrens beskaffenhet, sovsäckens volym...), och personliga egenskaper (individuell ämnesomsättning m m).

Själv har jag t ex så kass termogenes i vila, att jag inte hinner värma upp hur tjocka, kalla och/eller fuktiga klädlager som helst på i princip hela natten - och då gör de ju ingen nytta heller, medan jag matar dem med min kroppsvärme och lider. Luften i sovsäcken har bråkdelen av ev. kläders värmekapacitans, och kräver därför inte alls lika mycket värmeenergi för att uppnå samma temperatur. Dunskiktet, med dess höga värmemotstånd, kräver sen inte samma energitillförsel per tidsenhet för att upprätthålla den.

Men det är ändå en balansgång. "All isolering från sovsäcken" vore en teoretiskt optimal, men rätt oflexibel lösning. Min egen sweetspot har hamnat vid en något svalare säck i kombo med ullfrottéunderställ, buff/balaclava och tjocka ullfrottéstrumpor. Dels för att detta extralager är ungefär vad min kropp orkar värma up inom rimlig tid, men också för att ull buffrar kroppsfukt och ger ett behagligare "klimat" i säcken, och - främst - för att jag ändå vill ha detta "sovkit" som katastrofombyte och/eller förstärkning vid ovanlig kyla.
Vid behov av ytterligare förstärkning i sovsäcken tar jag på mig även min lätta dunjacka - som ju är lika effektiv/snabbuppvärmd som själva sovsäcken.

Jag boostar alltså säcken med enbart "fluffiga" skikt med låg värmekapacitans, men högt värmemotstånd i de luftlager de bildar. Förutsättningen är självklart att de dels inte trycker ihop loftet i själva sovsäcken (då har man ju ersatt skikt med högt värmemotstånd med skikt med lägre dito) - och dels att de är torra - annars stjäl de förångningsenergi från min stackars lågproduktiva kropp :p. Alla dessa lager packas (liksom sovsäcken) vattentätt med tredubbel redundans.*

Fler/tyngre/kompaktare/fuktigare klädlager än så orkar inte just min kropp värma upp tillräckligt snabbt för att det ska "löna sig" i rimlig tid. Men som sagt - det är individuellt. Andra alstrar tillräckligt mycket kroppsvärme per tidsenhet, och deras sweetspot kommer då att hamna på en annan punkt längs denna glidande skala.

Sammanfattningsvis har alla debattörerna ovan rätt samtidigt :)
(mer ingående diskussion om detta finns i denna tråd).

* (Här packar jag glasklart utifrån en rädsla, men är man så känslig för nedkylning som jag, är det faktiskt en säkerhetsfråga. Insikten är vunnen den hårda vägen.)

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.