En enkel anledning (som stämmer med min anekdotiska empiri) är att man svettas lättare med kläder direkt på kroppen och då sitter fukten kvar på kroppen och kyler = tar värme från kroppen då den ska avdunsta och då blir jag svalare.OK, jag kan ju inte ta ifrån dig dina upplevelser. När jag började sova ute, tidigt nittiotal, körde jag också grejen med lite kläder på mig när jag skulle sova. Det ledde till mycket frysande. Men jag har fortfarande inte fått något svar på varför kläder inte isolerar på kroppen när man sover. Angående din beskrivning av nattlig kisspaus känner jag inte alls igen mig. Och kläder liggandes uppe på sovsäcken skulle ramla av första gången jag vänder mig på natten.
Med mer luft omkring mej så är risken för att svettas mindre och därmed blir jag varmare, enligt min erfarenhet.
Men viktigast är att anpassa sin sovomgivning (precis som när man rör på sig t ex udner vandring) så man blir varm utan att svettas t ex mössa av och på, huvudet utanför inuti sovsäcken lite öppen eller stängd blixtlås osv.
För mej är det kallaste att kliva ner i sovsäcken vilket jag brukar hantera med att ta en rask promenad före sänggåendet så jag har lite extra värme i kroppen, ta av mej på underkroppen först och krypa ner med benen innan jag tar av mej på överkroppen. Givetvis inget blött eller snöigt i närheten av sovsäcken.
Man kan också läga sig med torra kläderna på ovanpå sovsäcken en stund precis före man kryper ner så har man värmt upp den lite. Skakar sedan upp loft igen, tar raska promenaden och kryper ner.
Och är det riktigt kallt så kan jag börja med underställ på när jag kryper ner men kan hasa ner eller helt ta av långkalsongerna när jag fått upp värmen i sovsäcken.
Jag säger inte att ni andra gör fel men så här funkar bra för mig.
/Patrik