Varg

Oj, här svänger det snabbt i argumentationen efter behov... Alldeles nyss var det ju en kvarts miljon människor som vigde i stort sett halva året åt jakt. Men när man pratar om skyddsjakt på varg finns det inte ens fem gubbar som har tid att ställa upp några dagar...

Och så tidsödande kan det väl inte vara att skjuta av vargarna? Det är ju bara att ställa ut en barnvagn eller låta ett par skolbarn stå vid busshållplatsen en stund så kommer ju vargarna strax springande med snålvattnet rinnande... :)

Vi jagar inom en period som varar mellan september-31 januari.
(jag glömde det där utrycket om att prata med bönder på bönders vis)

Men det är ett faktum när det gäller uppslutningen till vargjakten.
-Första året var vi 4 st från oss, och nästa år var vi 2 st. Då handlade det om 1+1 dgr.
Fast ledarna offrade tid i flera veckor med spårning-dag o natt i skift.
Om vi måste få dom vi letar efter så kommer det att dra ut på tiden även för passkyttarna.
Och man måste lita på att dom fortsätter att ställa upp, dag efter dag.
 
jag vet att vi pratar om samma sak, men förenklingar är sällan svaret på problem.. jag vill att skyddsjakten sker på individnivå, en mycket selektiv avskjutning, jägaren ska inte ensam ta beslutet utan tillsammans med sakkunnig(veterinär, biolog eller motsvarande).. ska vi ha vargar så ska det vara en frisk och väl kontrollerad stam av mycket, mycket skygga djur.

Nej jägaren behöver inte ta beslutet om skyddsjakt.
I vissa fall blir det på individnivå och då lär det bli ett spårar/passgäng som håller på ganska länge.
Men det är även tal om att ta bort hela revir. I sånt fall skulle skottpengar, då inom detta område
vara en smidig lösning. Andra revir kan fortfarande vara fredade (med fortsatt tjuvjakt)

En trolig utveckling framöver är att reviren kommer att dela sig i två eller tre delar och då ökar
problemen avsevärt.

Frågan om skicklighet kan man ju älta en del, "vargpasset" är föreslaget som en tilläggsutbildning
och det kommer väl.
Rent etiskt så är det lika viktigt att få en bra träff på en räv som en varg...eller?
 
Tillägg:
Skottpengar på individnivå, skulle ju också kunna förekomma. Ett fast pris som gör att
myndigheten vet vad det kommer att kosta.
Eftersom detta är avsevärt besvärligare så kanske det kan röra sig om ca 10-30.000?
Ett gäng i taget får försöka...
 
skyddsjakt ska inte ske med "vanliga" jägare utan av för ändamålet utbildade jägare och i samråd med veterinär eller annan sakkunnig person.. det handlar om ett selektivt urval och inte en generell avskjutning. då är det kanske lika bra att naturvårdsverket anställer och utbildar skyddsjägare för ändamålet.. jag får en känsla av att de jägare som ställer sig först i kön för "skottpengar" inte är de mest lämpade att göra ett bra urval.. se hur vargjakten sköts hittills, en urskiljningslös avskjutning..

Jag tycker Patrics förslag låter som en hållbar lösning, experter som vet vad de håller på med.

Det sista vi behöver är gäng av oseriösa vapengalningar som endast är ute efter skottpengar eller bara vill skjuta varg till varje pris.
 
Frågan om skicklighet kan man ju älta en del, "vargpasset" är föreslaget som en tilläggsutbildning
och det kommer väl.
Rent etiskt så är det lika viktigt att få en bra träff på en räv som en varg...eller?

du missförstår mig, det handlar inte om skjutskicklighet, spårförmåga eller annat rent jakttekniskt.. det handlar om urvalsförmåga och den tycker jag ska göras i samråd med andra, inte av andra utan MED andra.. tillsammans.
 
du missförstår mig, det handlar inte om skjutskicklighet, spårförmåga eller annat rent jakttekniskt.. det handlar om urvalsförmåga och den tycker jag ska göras i samråd med andra, inte av andra utan MED andra.. tillsammans.

Nej då jag förstår dig.
Urvalet är en historia för sig. Det kan ju ske i samråd med diverse personer, från gräsrotsnivå
med "experter" , länstyrelse och upp till politikernivå.
Det jag koncentrerar mej på är vem som skall utföra jobbet..

Och som sagt, projektanställning av naturvårdsverk/länstyrelse, folk plockat ur jägarkåren och
som troligen deltog i dom senaste jakterna. Det är vad jag tror är en möjlighet...
 
Förresten..har inte varje länstyrelse en Rovdjurkommit'e.
Dom märktes inte sist eftersom dom blev överkörda av naturvårdsverket.
Men det är ju tänkt att dom ska vara med och styra på länsnivå.
 
Fast att tolka ovanstående citat som att han menade "på heltid" var väl att göra sig dummare än strängt taget rimligt?

Ingen mer än Patric har tolkat det som heltid. En konstig tolkning eftersom han själv ifrågasatte den i samma mening.
Diskussionen handlade ju om huruvida älgjakten sysselsatte jägarna nån vecka eller halva året. Jag påstod någon vecka för de flesta jägare och aktivjägare kontrade med "vi är några få (ca 200 000) som jagar älg mellan september till 31 Januari." Frågan är hur han ska ha det? Tydligen handlar det inte om heltidssysselsättning under en tredjedel av året som han antydde, kanske var inte min tolkning så felaktig ändå?
 
ett exempel:

Patric, hur länge har du styrketränat?

Vilket svarsalternativ är mest rimligt?
a. 27 år.. (började träna för 27 år sedan när jag var 15)
b.10584 timmar. (4 pass i veckan på 2 timmar blir 8 timmar i veckan multiplicerat med 49 veckor per år är, 392 timmar per år i 27 år vilket blir totalt: )
 
Såg på TV i morse om att det är ca 270 000 jägare i landet. Så att hävda att alla är varghatare eller skjutgalna är inte riktigt vettigt. Det är nog ett ganska bra genomsnitt av befolkningen.
 
hörru, blanda inte in mig i detta grabben.. jag har aldrig tolkat det som heltid.. tala inte om för mig vad jag tolkar..

Tja, svårt att tolka annorlunda. Så här undrade du:

hjälp mig lite, vem och var har det påståtts att 250' jägare jagar på heltid under hela jaktsäsongen?

Det var såvitt jag ser första gången som ordet "heltid" förekom i tråden. Och sedan spann andra vidare på det och liksom argumenterade som om någon hade påstått att jägarna jagade på heltid. Därför känns det som om du får reda ut det med dem. Vad menade du egentligen med att undra "vem och var har det påståtts att 250' jägare jagar på heltid under hela jaktsäsongen"? Var det slarvigt läst eller en medveten vridning av debatten, en så kallad halmgubbe?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.