Varg

Man talar med bönder på bönders vis, för att citera Strindberg

haha.. du måste skämta.. jag tror det var dilba som en gång sa: man måste vara intelligent för att förstå min musik.. snacka om att ge sig själv frikort.. vi kan säga som så här, riktigt intelligenta människor ställer sig över den typen av argument..haha.. men rolig är du, det måste jag ge dig!!
 
Man talar med bönder på bönders vis, för att citera Strindberg. Jag vederlägger tramsiga inlägg med svar på samma nivå. Skillnaden är kanske att mina faktauppgifter är korrekta medan de uppgifter jag bemöter är helt felaktiga. Eller tror du också att 250' jägare tillbringar 120 dagar var per år i älgskogen och att de i snitt har en fru och två barn var som är beroende av älgjakten? Såna dumheter ska naturligtvis bemötas och har du några bättre metoder än jag så varsågod och demonstrera dem. För övrigt vet jag inte om jag har efterfrågat dig som recensent av min debatteknik. Jag tycker inte att du hjälper rovdjursdebatten heller i någon större utsträckning men förstår inte varför jag skulle behöva delge dig den uppfattningen.

Jag tror du skulle bli en utmärkt reporter på nån av våra kvällstidningar.
Även fast du bara har stoff till en notis så fyller du på själv så det blir en helsida.
Du hör det du vill höra och resten lägger du till själv...
Med den "debattekniken" får du väl acceptera att vem som helst vill sätta betyg.

Om jag säger att jägaren har 2 barn hemma så betyder det att jägaren tillhör en vanlig familj.
(socialstyrelsen rekommenderade 2,6 barn för ett antal år sedan)
Alla jägare utanför min bekantsskapskrets kanske är barnlösa men jag chansar på att dom inte
är det...eller måste jag hitta en länk om detta?
Sen är inte barnen beroende av älgkött, men dom tar del av den.
(dom behöver nödvändigtsvis inte bo hemma för den delen (ifall du tänker hänga upp dig på "hemma"))
Älgjakten pågår mellan September till 31 Januari vilket inte är detsamma som 120 dagars jakt.
 

Mina fetningar :)


Denna samhällselit, till största delen bosatt i storstadsområden, skulle knappast med framgång kunnat hävda att vi inte ska ha en livskraftig vargstam i Sverige med motiveringen att vargen stör deras hobbyutövande. Därför använder man sig av ”nyttiga idioter” för att ge frågan en prägel av folklighet. Dessa kan vara jägare bosatta på landsbygden som poserar i kvällspressen med bössan i hand och berättar om sin skräck för vargen eller andra okunniga människor som övertygats om att deras livskvalitet blivit förstörd. För visst finns dessa människor, många till och med , men ändå är de överallt en minoritet. Om inte politiker och andra av egenintresse ”tagit människors oro på allvar” skulle diskussionen kring deras problem ha hållits på en rimlig nivå.

Att detta gjorts till en konflikt, stad kontra landsbygd, beror på att någon grupp vinner på det och det är inte landsbygdsbefolkningen. De flesta av oss som bor i rovdjursområden är trötta på att ha självutnämnda talesmän som får oss att framstå som okunniga skräckslagna fånar.

Objektivt sett är skadorna som vargen orsakar för människorna små. De av jägarkåren omhuldade djuren älg och vildsvin orsakar oändligt mycket större skador, både mänskligt och ekonomiskt.

Jag hoppas att de av Jägareförbundet ditplacerade grodor som hoppat ur kungens mun kommer uppmärksamma den hitills ointresserade allmänheten på det faktum att en liten grupp människor vill styra och ställa med den svenska faunan efter eget behag. De flesta svenskar tycker liksom jag att jakt är en fullt legitim sysselsättning men det är få som tycker att det är rimligt att mindre än tre procent av befolkningen ska få förvandla vår natur till en köttbod.
 
Fjollträsk måste väl ändå vara den del av landet där vuxna män inte vågar gå ut i skogen för att det finns ett par vargar? Här i Sörmland har vi tiotusentals vildsvin i skogarna- dokumenterat farligare än vargar - utan att folk börjar böla eller stannar inomhus för det. :)

Men det pratas inte om ett par vargar!
Fick vissa bestämma skulle vi ha flera tusen.
Att vi ska ha varg i Sverige känns rätt för mig. Men det måste skötas på ett bra sätt. Jakt måste tillåtas. Problemdjur (närgågna djur) ska utan att det ska utredas i all oändlighet plockas bort. Klara och entydiga regler så att det inte blir upp till enstaka tjänstemän på länstyrelserna hur det hanteras.

Eftersom det verkar populärt att klistra in länkar, här är en jag tyckte var intressant. (bättre än ylvas i varje fall).
http://personal.inet.fi/luonto/mikael.broo/Habit.htm
 
Men det pratas inte om ett par vargar!
Fick vissa bestämma skulle vi ha flera tusen.

Jo, men alla vargar finns väl inte i samma skog? Om folk är rädda för varg så måste de väl vara rädda för de vargar som finns där de själva bor, eller hur? Och då handlar det mer om "ett par" vargar oavsett hur många vargar det finns i hela landet...
 
Om jag säger att jägaren har 2 barn hemma så betyder det att jägaren tillhör en vanlig familj.
(socialstyrelsen rekommenderade 2,6 barn för ett antal år sedan)

Socialstyrelsen rekommenderar även att man ska sluta gnälla om vargen... ;-)

(Jag hoppas att du vet att Socialstyrelsen aldrig någonsin rekommenderat något, inte ens 6-8 skivor bröd...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.