Torka Bacon

Tveksamt!!!

Tror du verkligen att det är en bra ide att torka något så fett som bacon. Torkning går ju ut på att få ut vattnet ur maten. Fett är ju inte vattenbaserat om man så säger. Tror att fettet kommer att härskna snarare än torka. Fett är ju inte ens lämpligt att frysa in någon längre tid.

Men ska man inte vara ute allt för länge så ska det väl inte vara några problem ändå??? I oöppnad förpackning så tror jag att det håller några dagar i alla fall. Det är ju rimmt, eller rökt, vilket är en annan konserveringsmetod.
 
Parma!

Hej! Jovisst går det att lufttorka bakon eller andra feta köttprodukter Bara de har saltats och/eller rökts innan.
Som ni säkert känner till har italienarna sin parmaskinka samt en variant av rökt sidfläsk, och spanjorerna en variant som jag tror heter chamon-iberico. Kvaliteèn klassifiseras på den senare på liknande sätt som konjak, där den finaste skinkan är gjord av den sida grisen sover på! Den skall dessutom vara täckt med ett generöst lager av mögel, hängt i taket på en rökig bar och vara siså där 20 år... Kostar mucho dineros :) Smaka ni på fettranden känns en mild smak av de nötter grisen mumsat i sig när den bökat under hasselnötsträden! Smälter i munnen..

Tyskarna en hel rad olika gjorda av både skinkan och sidfläsk och i Sverige finns det tvärnöskinkan(gjord på svenkt kött men saltad och lufttorkad i Tyskland). Rökt sidfläsk som säljs i delikatess disken håller sig länge så varför hålla på och torka själv?

Vill du ha ett vegetariskt alternativ så finns det med!!! Hälsokostbutiker brukar ha ett engelskt/amerikansk bacon-strössel(vet ej namnet) som är gjord på soyabönor(liknar/används som rostadlök!) och som smakar precis som knaperstekt bacon. Till alla veganer som lider svåra kval. Gott till carbonaran...
 
Hur länge i sommarsverige

Hur länge kan man räkna med att dessa typer av skinka håller sig om de är tunnt skivade och det är svensk högsommar. Jag är lite feg med mat har hittils begränsat mig till burkmat har mest blivit tonfisk vilket kan bli lite enahanda.
 
Re: Parma!

theDude; sa:
Smaka ni på fettranden känns en mild smak av de nötter grisen mumsat i sig när den bökat under hasselnötsträden! Smälter i munnen..
Grisarna "bakom" Pata Negra ska vara uppfödda på ekollon och gräs.
En informativ sida om underbar spansk skinka:
http://www.spanienkusten.com/index.php?id=328
Jag vill gärna ha litet Jamón de Jabugo... :)
Vill du ha ett vegetariskt alternativ så finns det med!!! Hälsokostbutiker brukar ha ett engelskt/amerikansk bacon-strössel(vet ej namnet) som är gjord på soyabönor(liknar/används som rostadlök!) och som smakar precis som knaperstekt bacon. Till alla veganer som lider svåra kval. Gott till carbonaran...
Jag antar att du syftar på Bac-os a.k.a. Bacos från Betty Crocker.
I Göteborg säljs dessa på Ica Focus. Jag har oftast litet grand hemma på samma sätt som jag oftast har någon form av sojagrytbitar eller liknande.
 
Det borde gå hyvsat bra om du steker väl först, precis som med köttfärsen.

Det borde bli som knaperstekt men torrare.

Funderar själv på att testa.
 
Återkom med resultat

Har precis spenderat helgen med att torka kilovis med kött, frukt o grönsaker. Orkar inte riktigt elda upp ugnen igen, men snälla, posta gärna resultat om ni testar att torka bacon.

Jag skulle iofs kanske testat att koka bort fettet.
Blir inte så knastertorrt då kanske?

Annars har jag sett att det finns torkat oxkött på union handel/möllan. Perfekt som pålägg på sommaren.

Har testat att torka kalkon i helgen, ska bli kul att se hur det blir...
 
Det blir inte bra

Provade att torka bacon, men tyckte inte det blev bra. Fettet blev kvar såklart o saltet framträdde allt för mycket. Efteråt frågade jag mig varför det var nödvändigt att torka överhuvudtaget? Det är rökt o håller bra på fjällturen väl?
 
Bacon

Jag knaperstekte mitt bacon (inte alltför hårt) och torkade i ugnen. Jag hade det sedan i frysen i flera månader (tror t.o.m att det var ett år) innan jag tog med det ut på tur. Jag blandade med rotmos och torkade morötter. fungerade alldeles utmärkt. Men, jag var på vintertur...

/Jimmie
 
Jag är inte säker på att man verkligen röker allt bacon längre? Man kan ju spreja med rökvatten också, det gör man ju med många sorters korv, hur det är med bacon vet jag inte. Torkning skyddar i alla fall mycket bättre än rökning, rökt fisk bör ju tex definitivt förvaras kallt.
 
KLAGER; sa:
Torkning skyddar i alla fall mycket bättre än rökning, rökt fisk bör ju tex definitivt förvaras kallt.

Sanning med modifikation:) Rökning räknas faktiskt faktiskt en torkmetod, även om man idag ofta bara röker för smakens skull.

Röker man så det blir torrt också (d.v.s. torkar maten i rök) så blir det mer hållbart än om man bara torkar (eftersom rökningen ger en yta som konserverar).
 
Varför torka bacon överhuvudtaget? Jag kan möjligen förstå om man ska frakta sådana mängder att vikten verkligen avgör, men några paket gör väl ingen skillnad. Ett paket bacon, vacuumförpackat, rökt fläsk förvarat i en ryggsäck bör kunna hålla sig ätbart i säkert en månad, även på sommaren. På vintern är det väl inga problem alls.
Jag har naturligtvis inga belägg för hållbarheten, men jag skulle inte tveka att äta bacon som legat i en ryggsäck i två veckor iaf.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.