håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Intressant resonemang, det har inget att göra med att "fattiga" bor i miljonprogramsghetton och inte har råd att åka på fjällsemester till "Skutan". Dom är bara mindre strategiska. Generellt sett så har de fattiga det mer sämre ställt för att dom.............?Varför?

Därför att det som vanligt är biologiska och sociala faktorer som styr. Mao de lägre klasserna är generellt mindre intellligenta, mer sjuka etc.

I fallet frilufsliv så väljer de lägre klasserna bort det. I fallet Ishockey är det ekonomin som styr.

Alltså är det ingen klassfråga i grund och botten.
 
Alla som föds har inte samma chans att uppvisa eventuell intelligens i skolan, det får man inte glömma.

Statistiken talar sitt tydliga språk om vilka som är vinnare redan från födseln.

Einstein skrev spegelvänt i skolan så de trodde han var en idiot, har jag hört, resten vet ni...

Förr och kanske än idag så ses de med okänd för omgivningen dålig hörsel som efterblivna tex...

Undrar vilka kriterier "efterbliven"diagnosen har nuförtiden....
 
Jag är inne på samma spår som larsl.

Men fyller på med att jag inte riktigt köper den gängse klassfilosofin.
Folk har det helt enkelt olika. Vilket inte är så konstigt, det sägs ju att människor är olika. Och därmed kan man såklart även definiera massor av olika grupper att ställa mot varandra men frågan är vad för gott som kommer ur det.
Vill man att medmänniskorna ska ha det lika så följer att man vill stöpa dem i samma form, man vill att de ska vara lika. Jag gillar ett brett spektra, mångfald, olikheter etc. Människor bör få vara olika, ytterst sällan har jag något alls att göra med hur de är och hur de har det. Känns bara mästrande att lägga mig i andras liv.

Mycket av olikheterna beror på helt vanliga val, väldigt ofta kan man förändra sin situation på ett märkbart sätt.

Och ska jag nödvändigtvis träffa andra när jag idkar friluftsliv och de vägrar vara precis som jag så får de gärna vara väldigt skiftande karaktärer.
Ju större konformism desto större risk att de jag träffar inte tilltalar mig, med många olika varianter ökar chansen att jag hittar någon som passar mig bra.
 
Därför att det som vanligt är biologiska och sociala faktorer som styr. Mao de lägre klasserna är generellt mindre intellligenta, mer sjuka etc.

I fallet frilufsliv så väljer de lägre klasserna bort det. I fallet Ishockey är det ekonomin som styr.

Alltså är det ingen klassfråga i grund och botten.

Nu rockar du, definiera gärna vad som är en lägre klass. Är det inkomstprövat eller är det medlemskap i mensa som avgör? Är man oftare sjuk om man tillhör en lägre klass....eller längre?
Är man lägre klass om man inte håller på med frilufsliv? Vilka biologiska och sociala faktorer gör att man är en lägre klass. Hur vet man om man är överklass?
 
Nu är det dax för ett par tänkvärda citat:

Jag inser att detta slags upplevelser inte är något alla länktar efter eller behöver. En del har nog av ensamhet och kamp för överlevnad i sin vardag för att en semester tillsammans med många människor i en högst civilicerad miljö skall vara den största lycka. Kanske måste man leva ett både intensivt och priviligerat liv för att uppskatta ens en stund av ensamhet och primitiva levnadsvillkor.
Kjell-Olof Feldt

Konfortabla människor har det bekvämt, blir lata och har tråkigt.
Sven Lundin, ensamseglare

Jag kan ej betona faran av att ens vänner går och gifter sig eller blir hovuppfinnare. Den ena dagen är man ett laglöst sällskap äventyrliga kamrater som sticker iväg när det blir tråkigt, man har vad som helst att välja på, hela världskartan - och så plötsligt är de inte intresserade längre. De vill ha det varmt. De är rädda för regn. De börjar samla på stora saker som inte får rum i en packning. De pratar bara om små saker. De tycker inte om att besluta sig plötsligt eller att göra tvärtom. Förr satte de segel och nu snickrar de små hyllor för porslin. O, vem kan tala om sådant utan att fälla tårar!
Muminpappas memoarer (av Tove Jansson)
 
tack tove :)

och fafner...

har skrivit ut och hängt upp... :)


men jag skulle fortfarande vilja göra en undersökning. finns det möjlighet till att ordna en poll här?
 
Alla som föds har inte samma chans att uppvisa eventuell intelligens i skolan, det får man inte glömma.

Statistiken talar sitt tydliga språk om vilka som är vinnare redan från födseln.

Einstein skrev spegelvänt i skolan så de trodde han var en idiot, har jag hört, resten vet ni...

Förr och kanske än idag så ses de med okänd för omgivningen dålig hörsel som efterblivna tex...

Undrar vilka kriterier "efterbliven"diagnosen har nuförtiden....

I fallen med förståndshandikappade är det nog en klassfråga. Men inte på mer sätt än att det även är det för rullstollsbundna.

Nu rockar du, definiera gärna vad som är en lägre klass. Är det inkomstprövat eller är det medlemskap i mensa som avgör? Är man oftare sjuk om man tillhör en lägre klass....eller längre?
Är man lägre klass om man inte håller på med frilufsliv? Vilka biologiska och sociala faktorer gör att man är en lägre klass. Hur vet man om man är överklass?

Det finns inga konkreta definitioner men gängse är att det är krasst baserat på ekonomi. Jag gissar att ts även menar det.
 
Senast ändrad:
wow.. det vara en massa som kom ut där.. men det där vet vi redan.. diskuterar vi detta för att dunka oss själva på ryggen.. nä, det tror jag inte, men det ställdes en fråga och en sak vet jag, vi som svarar oavsett social tillhörighet är nyfikna och intresserade av frågeställningen.. jag har aldrig fattat varför man på ett forum som är till för att diskutera talar om meningslösheten i att diskutera, det är ju själva essensen av ett forum.. men å andra sidan ska varje forum ha några som talar om för dom andra att det är meningslöst att diskutera..

Jorå, men att kolla vad det är för folk som surfar på ett friluftsforum, och vad de har för intressen? Det kan man ju nästan gissa, och sannolikt inte representativt för hela befolkningen. Så det blir väl ett begränsat värde i svaret varför man frilufsar eller inte.

När restaurangen på jobbet gör enkäter hos sina kunder för att undersöka vad som kan förbättras för att fler ska bli gäster, borde de inte ha ett större intresse i att ta reda på varför de som inte går dit inte går dit?

Peace.
 
Okej, det här med klass är inte alldeles lätt. Dels uppstår ett problem i fråga om definition av begreppet, dels har ordet "klass" en negativ klang i dessa typer av diskussioner. Pratar vi om en över- och medelklass, så innebär det ju att det måste finnas någon form av "underklass". Något som vi i Sverige har arbetat hårt på för att utbilda bort. Idag pratar vi väl hellre om "socialgrupp 3" eller "lågutbildade".

Till frågan om relationen mellan friluftsutövande och socioekonomisk bakgrund. Jag är ganska övertygad om att det finns en sådan koppling. Får man göra sådana kopplingar, utan att för den skull ha för avsikt att trycka ned en annan grupp människor? Det tycker jag. För annars måste vi underkänna resultat av vetenskapliga undersökningar som kommer fram till:

Att rökare är överrepresenterade bland lågutbildade kvinnor.
Att fetma är mer utbrett bland lågutbildade.
Att lågutbildade riskerar hjärtinfarkt i högre grad (de röker mer, äter sämre och motionerar mindre)

Om vi inte förnekar att dessa samband finns, så kan vi ju ställa oss frågan vad vi kan göra åt det. Men det är en helt annan diskussion.

Åter till tråden, så vågar jag nog sticka ut hakan, och dra slutsatsen att akademiker/högutbildade röker mindre, äter bättre och motionerar mer. Jag vågar mig också på slutsatsen att de är överrepresenterade i friluftslivssammanhang.

Om jag tillåts spekulera, så tror jag inte att det handlar om ekonomi eller tid, utan mer om (hem)tradition och ens umgänge. Det bland vissa grupper viktigt att efter semestern kunna berätta om fjällvandringen för grannar och arbetkamrater. Att tillbringa sitt liv framför TV:ns dokusåpor är inte okej, även om man gör det så ska det förnekas, alternativt bortförklaras med att man råkade zappa dit. Det är alltså viktigt att uppvisa ett aktivt, hälsosamt och initiativrikt liv.

Tillåts jag spekulera än mer, så skulle jag kunna prata om att det är en tradition som har sina rötter i Romantikens natursvärmeri bland dåtidens över- och medelklass. Just föreställningen om en besjälad natur som man kan gå ut i och tappa på energi, för att på så vis bli revitaliserad. Den vanlige kolvaktaren såg nog mest bara eld, hårt arbete och sitt levebröd när han begrundade skogen han hade framför sig. Men, som sagt, nu spekulerar jag bara ;)

Mvh /Joel
 
Senast ändrad:
Tidigare var underklassen ute och arbetade i skogen medan adeln jagade räv.

Idag är det socialgrupp 4 som jagar räv medan ettan, ja vad faan gör ettan idag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.