Bli en klimathjälte genom att jaga Vildsvin ?

Om det är något vi behöver så är det fler klimathjältar, så om man nu blir klimathjälte genom att skjuta grisar så är det väl jättebra att jägarna planterat ut vildsvin som måste skjutas så att fler får möjlighet att bli sådana? Klimathjältar, alltså. Inte svin.
 
Om det är något vi behöver så är det fler klimathjältar, så om man nu blir klimathjälte genom att skjuta grisar så är det väl jättebra att jägarna planterat ut vildsvin som måste skjutas så att fler får möjlighet att bli sådana? Klimathjältar, alltså. Inte svin.

Riksdagen bestämde 1987-04 att vildsvin ska anses vara en naturlig del av den svenska faunan.

På uppdrag av regeringen tog Naturvårdsverket 2010 fram en nationell förvaltningsplan för vildsvin som ett stöd för länsstyrelsernas regionala arbete med vildsvin. Under de snart tio år som den nationella förvaltningsplanen funnits, har antalet vildsvin ökat och finns numera från södra Sverige upp till Dalälven och en bit norrut längs Östersjökusten.

Resten kan du läsa i länken nedan.

Med andra ord så är det riksdagen som ligger bakom det hela. Vissa i jägarkåren är glada för att dom har fått ett jaktbart vilt till att jaga och leva av nu när älgstammen är på nedåtgående och vi i norr är glada för att slippa dessa vildsvin eller i alla fall väldigt många av oss med tanke på deras förstörelse. (y)
 
Riksdagen bestämde 1987-04 att vildsvin ska anses vara en naturlig del av den svenska faunan.
När jag var grabb fanns det inga vildsvin - vare sig naturliga eller onaturliga - i vår fauna. Det riksdagsbeslut du refererar till togs när förvildade (förrymda och/eller utsläppta) "vildsvin" etablerat en reproducerande stam som blivit ett problem. Ett av de förslag som diskuterades var utrotning.
 
När jag var grabb fanns det inga vildsvin - vare sig naturliga eller onaturliga - i vår fauna. Det riksdagsbeslut du refererar till togs när förvildade (förrymda och/eller utsläppta) "vildsvin" etablerat en reproducerande stam som blivit ett problem. Ett av de förslag som diskuterades var utrotning.

Vad jag minns så hörde jag aldrig talas om vildsvin mer än dom som fanns i hägn vid den tidpunkten. Det fanns inte ens vilda eller förrymda vildsvin vid den tidpunkten i Skåne av det jag vet och då kände jag mycket folk i södra landsänden som både jagade och fiskade.
 
Vad jag minns så hörde jag aldrig talas om vildsvin mer än dom som fanns i hägn vid den tidpunkten. Det fanns inte ens vilda eller förrymda vildsvin vid den tidpunkten i Skåne av det jag vet och då kände jag mycket folk i södra landsänden som både jagade och fiskade.
Då är vi kanske överens om att det inte är efter ett riksdagsbeslut vi fått vildsvin utan tvärtom, dvs att beslutet kom när vildsvinen redan var ett faktum?
 
Då är vi kanske överens om att det inte är efter ett riksdagsbeslut vi fått vildsvin utan tvärtom, dvs att beslutet kom när vildsvinen redan var ett faktum?

Ja, det kanske vi kan! Det var väl bara dom stora godsägarna som hade hägn med vildsvin längre tillbaks och som kanske tröttnade på att underhålla dessa så det är inga småbönder och vanliga jägare som har släppt ut dom.
 
1980 då det fanns alla chanser att göra något åt saken hade vi stam på ca 50st frilevande Vildsvin, dessa var rymlingar från hägn.

Naturvårdsverket trampade enligt nedan i klaveret på känt maner och resten är vad vi brukar kalla historia, så skyll inte för mycket på jägarkåren att vi har den stam vi har i dag.

Det skulle vara roligt att höra vad jaktmotståndargänget har för ide om hur vi ska minska Vildsvinstammen om inte jägarna ska göra det på kvällar och nätter, obetalt och inte sällan med fet räkning för att göra det dessutom.




"Riksdagspropositionen från december 1980 var undertecknad av dåvarande statsministern Thorbjörn Fälldin och hans jordbruksminister Anders Dahlgren. Den föranleddes av Jakt- och viltvårdsberedningens tre handlingsalternativ med anledning av landets cirka 50 frilevande vildsvin"

"En majoritet av remissinstanserna var negativa till frilevande vildsvin. Men viktigt att notera är att Naturvårdsverket, som skulle komma att få ansvaret för förvaltningen, ansåg att vildsvinen har ”hemortsrätt” i landet och därmed har samma existensberättigande som övriga djurarter"

Så fick Sverige en okontrollerad vildsvinsstam | Land Lantbruk
 
Senast ändrad:
1980 då det fanns alla chanser att göra något åt saken hade vi stam på ca 50st frilevande Vildsvin, dessa var rymlingar från hägn.

Naturvårdsverket trampade enligt nedan i klaveret på känt maner och resten är vad vi brukar kalla historia, så skyll inte för mycket på jägarkåren att vi har den stam vi har i dag.

Det skulle vara roligt att höra vad jaktmotståndargänget har för ide om hur vi ska minska Vildsvinstammen om inte jägarna ska göra det på kvällar och nätter, obetalt och inte sällan med fet räkning för att göra det dessutom.




"Riksdagspropositionen från december 1980 var undertecknad av dåvarande statsministern Thorbjörn Fälldin och hans jordbruksminister Anders Dahlgren. Den föranleddes av Jakt- och viltvårdsberedningens tre handlingsalternativ med anledning av landets cirka 50 frilevande vildsvin"

"En majoritet av remissinstanserna var negativa till frilevande vildsvin. Men viktigt att notera är att Naturvårdsverket, som skulle komma att få ansvaret för förvaltningen, ansåg att vildsvinen har ”hemortsrätt” i landet och därmed har samma existensberättigande som övriga djurarter"

Så fick Sverige en okontrollerad vildsvinsstam | Land Lantbruk

Tack för resten av vildsvinsstammen och dess utplantering.:)
Absolut hade vi något att göra åt stammen då när det inte var fler men nu har den skenat iväg åt fandes för långt och är lika stor som älgstammen om inte större.:(
 
1980 då det fanns alla chanser att göra något åt saken hade vi stam på ca 50st frilevande Vildsvin, dessa var rymlingar från hägn.

Naturvårdsverket trampade enligt nedan i klaveret på känt maner och resten är vad vi brukar kalla historia, så skyll inte för mycket på jägarkåren att vi har den stam vi har i dag.

Det skulle vara roligt att höra vad jaktmotståndargänget har för ide om hur vi ska minska Vildsvinstammen om inte jägarna ska göra det på kvällar och nätter, obetalt och inte sällan med fet räkning för att göra det dessutom.

Ja, det var onekligen en felbedömning... Tyvärr står det inte i artikeln vad Jägareförbundet tyckte.

Det som däremot står är att S/V/MP förlorade i riksdagen när de föreslog förbud mot utfodring. Nån som vet vilka oppositionens argument var?

Passar också på att ställa en fråga till jägarna i tråden om de kan förklara varför Jägareförbundet fortfarande inte ser anledning att sätta nationella mål för stammen.
 
Det som däremot står är att S/V/MP förlorade i riksdagen när de föreslog förbud mot utfodring. Nån som vet vilka oppositionens argument var?

Att MP & V oftast är motvallskärringar i många jaktfrågor har långa och anrika traditioner är ju inget man höjer ögonbrynen över.
Nu är det ju beslutet att dom "har hemortsrätt" taget av Naturvårdsverket som är roten till att det blev som det blev, så äras den som äras bör.

Vad gäller JF och Nationella mål så sitter jag inte på svaret, men dom har väl kanske lärt sig via erfarenhet hur dåligt centraliserad viltförvaltning fungerar i riktiga verkligheten.
(lär inte fungerar när beslut tas alltför för långt borta från verkligheten, typ Stockholm och i värsta fall Bryssel)

Jag kan se tydliga likheter med Säl, Skarv och Vargfrågan i hur olyckliga beslut tagna av folk som inte berörs gör livet surt för dom som försöker hålla landsbygd och glesbygd levande, och där besluten tas påverkas närapå ingen.

Det finns ju en enkel lösning på problemet, utlys rejält med "skottpengar" på Vildsvin i dom områden det är störst problem så har folk större möjlighet att ta ledigt från jobbet för att sitta uppe och jaga dom på nätterna.
Är problemet i grunden skapat av dåliga myndighetsbeslut så är det väl rimligt att dom få budgetera för en lösning på problemet.
 
Senast ändrad:
1980 då det fanns alla chanser att göra något åt saken hade vi stam på ca 50st frilevande Vildsvin, dessa var rymlingar från hägn.

Naturvårdsverket trampade enligt nedan i klaveret på känt maner och resten är vad vi brukar kalla historia, så skyll inte för mycket på jägarkåren att vi har den stam vi har i dag.

Det skulle vara roligt att höra vad jaktmotståndargänget har för ide om hur vi ska minska Vildsvinstammen om inte jägarna ska göra det på kvällar och nätter, obetalt och inte sällan med fet räkning för att göra det dessutom.




"Riksdagspropositionen från december 1980 var undertecknad av dåvarande statsministern Thorbjörn Fälldin och hans jordbruksminister Anders Dahlgren. Den föranleddes av Jakt- och viltvårdsberedningens tre handlingsalternativ med anledning av landets cirka 50 frilevande vildsvin"

"En majoritet av remissinstanserna var negativa till frilevande vildsvin. Men viktigt att notera är att Naturvårdsverket, som skulle komma att få ansvaret för förvaltningen, ansåg att vildsvinen har ”hemortsrätt” i landet och därmed har samma existensberättigande som övriga djurarter"

Så fick Sverige en okontrollerad vildsvinsstam | Land Lantbruk
Om vargstammen ökar i hela landet behövs ingen mänsklig jakt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.