Bli en klimathjälte genom att jaga Vildsvin ?

Varför skulle någon komma på idén att plantera in vildsvin? Det vore ungefär lika konstruktivt som att plantera in mygg i Österfärnebo...

Vildsvinskött är gott! Stämmer det som jag har hört ryktesvägen, att jägare utan jaktmark ganska lätt kan få jaga vildsvin hos markägare som inte hinner jaga alla själva?
 
Varför skulle någon komma på idén att plantera in vildsvin? Det vore ungefär lika konstruktivt som att plantera in mygg i Österfärnebo...

Vildsvinskött är gott! Stämmer det som jag har hört ryktesvägen, att jägare utan jaktmark ganska lätt kan få jaga vildsvin hos markägare som inte hinner jaga alla själva?

Det finns x antal markägare som har haft dom i vilthägn förr i tiden. Brister skötseln i underhåll av stängslet t. ex så är ju inte svinen sena att rymma från hägnet. Det är en av teorierna som jag har hört talats om och läst om.

Det kan det säkert göra. Det är ju rätt mycket jobb med att anlägga en åtel eller flera åtlar, bygga en eller flera vakkojor, m. m. Ändå gnäller bönderna om att dom har mycket skador och kräver att jägarna ska skjuta mer svin och dom vill ha bra bet. för arrende också. Det är en ekvation som jag inte får ihop riktigt själv. Arrendet borde snarare vara billigare så att bönderna får lite effektivare jakt på sina marker. Även jägare måste tjäna sitt levebröd genom att jobba och tjäna sin lön.

Har jag rätt eller fel? Komma gärna med era åsikter. Jonsson som inte har några vildsvin i Kalix och det är vi glada för här uppe.:)
 
Jag har ingen aning om hur det är med bönerna, det vildsvinsproblem jag känner till är som sagt var ett sommarstugeområde (numera med rätt många permanentbostäder) omgärdat av skog. Så det är inga bönder involverade där. Och där är problemet alltså att grisarna är inne på tomerna och gör leråker av gräsmattor och rabatter, de rotar i dikena så de riskerar att gräva upp fiberslangarna, de bökar upp grusvägarna (de bökar i vägrenen och tar med sig en bit av körbanan) osv.
 
Grisarna som lullade runt i Särna, helt orädda för människor, hade antagligen inte tagit ett flyg dit.

Helt klart är en stor del av vildsvinen utplanterade av jägare, det är ett faktum och riktigt pinsamt för en stor del av jägarkåren.

Ett annat problem med grisarna, enligt mig, är att det skapas en tvivelaktig jaktetik då denna jakt strider mot allt jag fått lära mig om hur man skall jaga. Det skjuts på djur i full flykt och det skadeskjuts massvis. Men det kvittar ju då grisen "är ett jävla skadedjur som skall bort". Enligt många. Jag mår illa när jag ser denna "jakt".

Men nu är det ju som det är och det är hög tid att det blir lättare att sälja griskött framöver. Stammen måste minskas kraftigt.
 
Jag har ingen aning om hur det är med bönerna, det vildsvinsproblem jag känner till är som sagt var ett sommarstugeområde (numera med rätt många permanentbostäder) omgärdat av skog. Så det är inga bönder involverade där. Och där är problemet alltså att grisarna är inne på tomerna och gör leråker av gräsmattor och rabatter, de rotar i dikena så de riskerar att gräva upp fiberslangarna, de bökar upp grusvägarna (de bökar i vägrenen och tar med sig en bit av körbanan) osv.
Det är väl i det läget de boende känner en stark lust för att göra en Runar från sovrumsfönstret? Eller två...
 
Varför skulle någon komma på idén att plantera in vildsvin? Det vore ungefär lika konstruktivt som att plantera in mygg i Österfärnebo...

Jo, det kan man ju tycka, men faktum kvarstår att det rätt vad det är dyker upp flockar tiotals mil från deras närmaste artfränder. Exempelvis på flera platser i norra Värmland. Jag har mycket svårt att tänka mig att de vildsvin som finns, eller i vart fall funnits, strax nordväst om Stöllet eller en bit öster om Höljes tagit sig dit för egen maskin. De har nog fått åka hästtransport eller motsvarande. Gissningsvis för att några jägare tycker att det vore trevligt med mera jaktbart vilt i skogarna...
 
Helt klart är en stor del av vildsvinen utplanterade av jägare, det är ett faktum och riktigt pinsamt för en stor del av jägarkåren.

Är det något som det finns något faktaundrelag på eller sitter du bara och gissar ?

Vi har en stam på uppskattningsvis 150000-300000st Vildsvin i landet, om en "stor del" skulle vara "utplanterade" så skulle nog berörda myndigheter reagera kraftfullt.
 
Senast ändrad:
Det skjuts på djur i full flykt och det skadeskjuts massvis. Men det kvittar ju då grisen "är ett jävla skadedjur som skall bort". Enligt många. Jag mår illa när jag ser denna "jakt".

Jag känner inga jägare som tycker så, dom jag känner tar ansvar både för sina skott och eventuella eftersök tas på om det skulle behövas.

Vart i landet jagar dom där "många" som du hänvisar till och är det jaktkamrater till dig ?
Följdfrågan måste i så fall bli...varför jagar du med så ansvarslösa människor och varför konfronterar du inte sådant beteende ?
 
Senast ändrad:
Varför skulle någon komma på idén att plantera in vildsvin? Det vore ungefär lika konstruktivt som att plantera in mygg i Österfärnebo...

Vildsvinskött är gott! Stämmer det som jag har hört ryktesvägen, att jägare utan jaktmark ganska lätt kan få jaga vildsvin hos markägare som inte hinner jaga alla själva?

Ja, det kan man ju fråga sig.
Mygg i Österfärnebo finns det mera än man kan önska sig, även om det blivit mycket bättre sedan dom började bespruta mot dom...förut var det hemskt med stickmyggor.

Det är ofta något som tex jaktmotståndare ibland brukar haspa ur sig, troligen för att fortsätta sina taffliga
svartmålningsförsök av hela jägarkåren, jakten i Sverige har mycket hög acceptans hos befolkningen.
Jag har då varken hört om någon polisanmälan eller några fällande domar, så i dom flesta fall kan det nog avskrivas som "skitsnack", om det någon gång hänt så är det förmodligen inte särskilt vanligt för då borde någon i bekantskapskretsen hört om det kan man tycka.
Dessutom så skulle nog som sagt berörda myndigheter reagerat och agerat i dom fall det fanns någon substans i det.



Det är blivit lite lättare på många hålla att få sitta hos någon bonde och vaka efter gris när säden "mjölkar", vilket är glädjande för framförallt nyexaminerade yngre jägare som ännu inte hittat någon jaktmark eller jaktlag. :)
Dessutom bidrar man ju aktivt till att rädda Svenska grödor och gör en insats för klimatet, vilket denna tråden belyser. :)
 
Senast ändrad:
Är det något som det finns något faktaundrelag på eller sitter du bara och gissar ?

Vi har en stam på uppskattningsvis 150000-300000st Vildsvin i landet, om en "stor del" skulle vara "utplanterade" så skulle nog berörda myndigheter reagera kraftfullt.

Jag vet inte om jag har uppfattat det hela rätt, men var det inte så att dom tror att vildsvinsstammen skulle vara större än älgstammen nu. Jag har för mig så att NVV, SLU, m. fl. förutspådde det.
Lite läsvärt. 1987 beslutade riksdagen att vildsvin skulle vara ett naturligt vilt i Sverige, enl. NVV.

Hade regeringen o riksdagen räknat med vilka konsekvenser detta vilt skulle få på grödor, säd, trädgårdar, m. m.?
 
Jag känner inga jägare som tycker så, dom jag känner tar ansvar både för sina skott och eventuella eftersök tas på om det skulle behövas.

Vart i landet jagar dom där "många" som du hänvisar till och är det jaktkamrater till dig ?
Följdfrågan måste i så fall bli...varför jagar du med så ansvarslösa människor och varför konfronterar du inte sådant beteende ?
Jag jagar ensam numera. Är trött på att höra idioter berätta om bortskjutna mular som något positivt "då unghunn ska jagas in". Även trött på att se idioter dricka sig fulla och sedan bege sig ut i skogen morgonen efter.
Man kan ju förövrigt bara kolla på tuben för att se dåliga jägare... eller insta för den delen. Det mesta man ser där gynnar bara jaktmotståndarna.

Jag har förövrigt blivit erbjuden att köpa ett hästsläp med vildsvin för utplantering.

Särnagrisarna visar exakt hur det går till.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/efterlyser-tips-om-utplanterade-vildsvin-20070425/
 
Nying

Enligt mig finns inte en enda kategori människor som sköter sig, så varför gnälla på jägarna?
98% sköter sig.
eller är det så att alla friluftmänniskor skitar ner världen, pgav att man hittar en ölburk i fjället?
alla bilförare kör fulla för någon åker dit onykter?

SKIT finns överallt.
Så jo, jag anser att dom som jagar vildsvin sköter sig jävligt bra
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...