Bli en klimathjälte genom att jaga Vildsvin ?

Genom att jaga Vildsvin så är det möjligt att klimatkompensera enligt resonemanget nedan, Vildsvinsjakt har ju även den fördelen att det ofta sker på "hemmaplan" så det krävs ofta ett minimum av resor till/från.
Dessutom är ju ett kilo Vildsvinskött något som ersätter ett kilo annat kött utöver att man hjälper till att rädda Svenska Böndernas grödor så vi slipper importera så mycket vego-kost från utlandet med allt negativt det innebär för miljön. :)

Oavsett om man kan göra sig helt "klimat neutral" eller inte eller om siffrorna inte håller för en forskarrapport
tycker jag ändå att det finns poänger i resonemanget som man bör fundera över.

Även vad det skulle innebära om vi slutade jaga dom skulle man kunna ta sig en funderare över, oavsett vad man väljer som födokälla.



"År 2014 räknade man med att det fanns runt 200.000 vildsvin i Sverige. Dessa förstörde 42.700 ton spannmål.

Man räknar med att produktion av 1 ton spannmål motsvarar ett utsläpp på ungefär 1 ton koldioxid, vilket är lågt räknat.

Ett vildsvin förstör alltså på ett år spannmål vars produktion motsvarar utsläpp på 0,215 ton koldioxid.

Medellivslängden hos vildsvin i fångenskap ligger på runt tio år. Om man inte skulle ha någon avskjutning alls så skulle de kanske ändå inte leva så länge i naturen, men vi kan väl hugga till med en siffra på fem år. Att de skulle leva minst så länge ojagade i det fria känns rimligt.

Med beräkningarna ovan ser vi att man med ett skjutet vildsvin räddar spannmål motsvarande koldioxidutsläpp på ungefär 1 ton, och redan där kan vi dra slutsatsen att vildsvinsjakt är klimatpositiv.

Man räknar med att en bil släpper ut runt 3 ton koldioxid per år så ett skjutet vildsvin bör alltså kompensera för fyra månaders bilkörning."



”Vildsvinsjakt är positivt för klimatet” - Svensk JaktSvensk Jakt
 
Senast ändrad:
Varför jagas det inte mer vildsvin? Ni som är insatta kanske har någon insikt? Stammen exploderar ju, jag har aldrig hört att de skulle vara skyddade av någon särskild anledning, de är väl till och med inplanterade?
 
Varför jagas det inte mer vildsvin? Ni som är insatta kanske har någon insikt? Stammen exploderar ju, jag har aldrig hört att de skulle vara skyddade av någon särskild anledning, de är väl till och med inplanterade?

Du får kolla med berörd Länsstyrelse om dom är inplanterade eller inte i regionen där du bor, men svaret du kommer att få är förmodligen samma som när det gäller inplantering av Varg, dvs det finns inga uppgifter på att så skett.

Vad gäller att det inte jagas mera Vildsvin så finns en stor del av förklaringen i att dom är nattaktiva djur och flertalet av oss har ett jobb dagtid att sköta i kombination med ett sömnbehov vilket begränsar hur mycket man kan vara ute och jaga kvälls/nattetid.
 
Ett problem är väl avyttring av köttet, det krävs nämligen kostsamma trikinprov på alla svin som skjuts för att de ska få säljas. Jag vet att man i vissa drabbade kommuner funderar på att ge bidrag till trikinprovningen för att få jägarna mer intresserade.

Alla jägare som jagar vildsvin gör det såvitt jag förstått på obetald fritid, så om man då inte kan tjäna pengar på att sälja köttet så finns det inte så mycket motivation.

Dessutom löper hundarna stor risk att skadas av svinen.

I området där mina föräldrar har sitt sommarställe så jagar jägarna så ofta de kan, men de måste spåra svinen ut i skogen (jag tror inte de får skjuta inom detaljplanerat område).
 
Trikinprov kostar 100kr,, ibland 60kr,, på 50kg kött är det försumbart

Ja, det är inte hundralappen som är problemet.

För att få sälja Vildsvinskött till gemene man så krävs att köttet passerar en godkänd Viltanläggnig, det krävs att bla att man har tillgång till en sådan som har kapacitet och motivation att ta emot skjutna Vildsvin.

På vissa platser i landet måste man dessutom ta Cesiumprover då Vildsvin söker mycket av sin föda i marken.

Sen när det är avklarat så måste man naturligtvis ha köpare.

I dagsläget är sälja just Vildsvinskött i praktiken ganska så bökigt för många.
 
Stordrulen, jag som inte är jägare (sjöfågeljakt med morfar på 80-talet är min enda erfarenhet) undrar lite. Är dessa krav specifika för vildsvin, eller gäller det allt vilt? och om det inte är specifikt för vildsvin varför är det då ett större problem för just detta kött? Jag missar något i ekvationen så ser fram emot lite info

Tack på förhand
Christian
 
Stordrulen, jag som inte är jägare (sjöfågeljakt med morfar på 80-talet är min enda erfarenhet) undrar lite. Är dessa krav specifika för vildsvin, eller gäller det allt vilt? och om det inte är specifikt för vildsvin varför är det då ett större problem för just detta kött? Jag missar något i ekvationen så ser fram emot lite info

Tack på förhand
Christian

Du kan läsa mera i länken längst ner.


Försäljning av björn- och vildsvinskött
OBS! För försäljning av björn- och vildsvinskött gäller andra regler än för älg, hjort och rådjur. Allt vildsvins- och björnkött måste vara trikintestat.

Se vår film om trikinprov!


Om vildsvin och björn säljs vidare måste det alltid levereras till en vilthanteringsanläggning. När jägaren själv eller någon i jaktlaget behåller vildsvins- eller björnköttet lämnar man själv in ett trikintest till godkänt laboratorium.





Sälja vilt - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)
 
Varför jagas det inte mer vildsvin? Ni som är insatta kanske har någon insikt? Stammen exploderar ju, jag har aldrig hört att de skulle vara skyddade av någon särskild anledning, de är väl till och med inplanterade?

Jag vet bara ett fåtal som brukar komma upp till 50 el. 50+ på skjutna vildsvin/jaktår och det är bra jobbat, tycker jag. Den ena killen som jag vet om han har ett heltidsjobb men då jobbar han 3- eller 4-skift och då har han ledigveckor som han kan jagar på och då jagar han effektivt. Han bor i Uppland. Då bedriver han jakt hos flera bönder som han ger vildsvin och äter själv. Även han har några bomnätter som det inte blir något vildsvin. Det bästa som har skjutit är 3 på en natt ute på vak vid klövervall och slagen säd.
Skjuta 100 grisar på ett jaktår är bra! Riktigt bra! Se i länken.
Då kan man börja fundera om han har något jobb.
 
Trikinprov kostar 100kr,, ibland 60kr,, på 50kg kött är det försumbart

Det där låter lite billigare än vad Jägareförbundets medlemmar har som "rabattpris"?

Men sen är problemet som sagt var att de inte får sälja vildsvinskött direkt till konsument, utan måste gå via en godkänd anläggning. Det krånglar till det hela och gör såklart att vinsten minskar (alla steg i kedjan ska ha sin del av kakan).


Nästa år kommer det förhoppningsvis nya regler
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.