håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

läste för en tid sen i friluftshistoria om hur friluftslivet kom till och blev så populärt som det är idag för oss som håller på med det.

sen fick jag en fundering att först så var det hos dom rika som det började fast då kallade det för"friskvård" att vara ute bland dom rika. är vi tillbaka till att det är den högre klassen som nu har råd att idka friluftsliv eller?

själv så får man ju köpa på överskott för att ha råd och resor blir mest inom sverige ju fast det sitta klagar ja inte på.
 
Det har nog till en myckenhet varit så. De fåtal som på en mycket begränsad budget gör det har jag sett på flera ställen inte blir accepterade av de som kan spendera på utrustning och resa. På flygplats cafeer är det lätt att råka höra hur snacket går och pengar som spenderas är en klar skiljelinje.
Själv har jag fått en lagad gammal rygsäck och byxor utan butiksveck kommenterade av pingviner.....
Men ute i naturen går vi vår väg och där har jag sluppit dem, ja nån gång kom något par och försökte slå upp sitt tält sånära vårt att det hade blivit vägg i vägg, men jag visade dem på en mindre kulle en 250m bort och de valde den platsen istället för gropen bredvid vårt tält..... vi drack kaffe ihop på kvällen och de begrep att de var på fel ställe för att skryta om ny utrustning...... Nattens regn överygade både dem och oss om att deras tältplats efter flytten var bättre än gropen.
Jag har ju ingen säker statistik men det 15tal kompletta utrustningar, som mina kamrater eller deras barn, köpt av äldre fjällvandrare, har alla sålts av lägre akademiker, med småborgliga hem och goda maner, om inte 100% så ändå ett tämligen klart mönster.
Kanoter och rymliga tält har jag varit med och tittat på oxså och där var säljarna av alla sorter men arbetare verkade vara majoriteten. Prutmånerna verkade vara desamma ungefär.
Om marginalerna att leva på minskar, dvs disponibla utrymmet efter skatt och nödvändga utgifter kommer sannorlikt passiva konsumtioner som tv och kortspel att öka mer än apparatintressen som racercykling, segling eller fjällvandring. Golfen har ju redan fått märka av det här. Men å andra sidan är 18-19 håls golf en helt annan sak än att gå ut och slå två hål och gå och ta en öl med medspelarna som man gjorde från början.....
Inomlands semestrandet med camping och rum växer ju igen, jag tyckte det var lite mer bilar i bergen där vi var i år men jag är inte säker.
En ny komplett vandringsutrustning är en investering och skall man därtill lägga en rejäl fjällvistelse med flyg, helikopter, fiskekort, transporter etc blir det lätt stora pengar av det.
Det bådar inte så gott för nyetableringen av vandrare ur alla kategorier.
På låglandsleder som jag frekventerar är ca 75% två flickor i 60års åldern som är ute över dagen.
Förmodar att karlarna tittar på sport.....Vi som går med ryggsäck med packning och inte bara fikapaket är nog nere på några få %.
Idrott lär oxså vara en klassfråga.....om man får tro de som studerat ämnet.
Så din observation är nog riktig.
Men jag hör gärna vägrundade starka protester...............
 
Jag håller inte riktigt med om att friluftsliv är en överklassgrej.
Visst, om man tar dom extrema grejerna, så är det ju dyrt att hålla på med och då blir det ju något som bara dom välbärgade har råd med.
Men friluftsliv är ju så mycket mer än bara extrema grejer.
Vi får inte glömma bort den viktigaste delen i friluftslivet och det är att helt enkelt komma sig ut i naturen. I och med att vi i Sverige är så beviljade att vi har Allemansrätten så innebär det att alla medborgare i Sverige har möjlighet att ta sig ut i naturen till mycket rimliga kostnader.
Man behöver inte ha värsta utrustningen för att gå ut i skogen och koka en kopp kaffe och bara njuta. Man behöver helt enkelt inte göra det så märkvärdigt.
Det skrivs spaltmeter om hur viktigt det är att fjällvandra i Sarek eller Kebnekaise för att få uppleva naturen men naturen finns ju överallt. Det kan vara lika mycket av värde att lära sig att uppleva den lokala naturen bara man tar sig tid att se vad som egentligen finns.

Nej, friluftsliv får absolut inte bli en överklassgrej, det är absolut till för alla.
 
Så utrustning kostar pengar, det är väl knappast en nyhet?

Resor kostar också pengar, inte heller det något med nyhetsvärde tycker jag.

Att den som har mer pengar kan köpa dyrare saker är inte heller så kontroversiellt, det är väl snarast väletablerat fakta.

Så såvida inte trådstartaren vill ha fria resor och fri utrustning så vet jag inte riktigt vad det hela handlar om. Att säga att det inte får bli en klassfråga är säkert bra, men hur ska detta ske? Att en del utrustning är dyr och annan billig är som med allt annat. Köp det man har råd med. den som vill betala extra för ett visst märke får väl göra det, varför vara avundsjuk? och om någon skryter inför sina kompisar på ett flygplatsfik, varför lyssna? sålänge man inte är just den kompis som det skryts inför så är det ju ett samtal mellan andra människor

Christian
 
Svaret är "Nej".
Det går alldeles utmärkt att idka billigt friluftsliv. Men om man kräver att man ska kunna göra allt som andra gör och ha allt som andra har, då kan det bli väldigt kostsamt.
Det som händer är snarare att det finns väldigt exklusiva resor och prylar inom räckhåll, det var inte riktigt så tidigare. Men det innebär ju inte att de enklare alternativen försvinner och att man måste gå på de dyrare alternativen.
Bredden har alltså ökat. Utbudet är större.

Mitt tips då är att inte snegla så mycket på andra. Risken blir att man i så fall resonerar som ett barn. De ska ha allt eftersom alla andra har allt. Men fingranskar man denna verklighetsuppfattning så har barnet ofta sett att Kalle har en sån pryl,Stina har en såndär, Pelle har dendär prylen och därför ska just mitt barn ha alla tre sakerna eftersom alla andra har det. Man tar det bästa från alla och gör det till en sanning att man måste ha allt det för att inte ha det sämre än övriga.

I min värld ser jag främst att omgivningen har svårt att få tid till friluftslivet, prylar i överflöd men lite tid att nyttja dem. Och här skulle jag kunna lägga ut texten om prioriteringar...

I övrigt finns det ingen orättvisa i att människor gör olika val och har möjligheter att göra olika val.
 
Jag håller inte riktigt med om att friluftsliv är en överklassgrej.
Visst, om man tar dom extrema grejerna, så är det ju dyrt att hålla på med och då blir det ju något som bara dom välbärgade har råd med.
Men friluftsliv är ju så mycket mer än bara extrema grejer.
Vi får inte glömma bort den viktigaste delen i friluftslivet och det är att helt enkelt komma sig ut i naturen. I och med att vi i Sverige är så beviljade att vi har Allemansrätten så innebär det att alla medborgare i Sverige har möjlighet att ta sig ut i naturen till mycket rimliga kostnader.
Man behöver inte ha värsta utrustningen för att gå ut i skogen och koka en kopp kaffe och bara njuta. Man behöver helt enkelt inte göra det så märkvärdigt.
Det skrivs spaltmeter om hur viktigt det är att fjällvandra i Sarek eller Kebnekaise för att få uppleva naturen men naturen finns ju överallt. Det kan vara lika mycket av värde att lära sig att uppleva den lokala naturen bara man tar sig tid att se vad som egentligen finns.

Nej, friluftsliv får absolut inte bli en överklassgrej, det är absolut till för alla.

Men om vi hårddrar ditt resonemang med friluftsliv för alla så skulle det kräva rullstolsramper till topparna med, det tror jag inte riktigt du menar....eller?

Själv hävdar jag bestämt att eftermiddagsturen med sittlapp och fikapaket kanske är den viktigaste frilutsturen. Den är i princip gratis friluftsliv. Detsamma gäller den längre söndagspromenaden, våra brukar vara ett par mil.

Men långa resor och andra kringkostnader är precis som gott förstånd, hälsa mm inte allom givet.

Livet och dess möjligheter utnyttjas olika. Vi har ett par bekanta som har en ljuvlig oceangående motorseglare, men aldrig tid att åka längre än till Ven med den......Vänner har erbjudit sig att segla ner den till medelhavet åt dem men tror inte ens att de kan klämma in 14 dagar därnere så den ligger mest i hamn och skvalpar.

Tid och lust är alltid frågan om tillgång på, det varierar.....
 
Christian,
det finns olika former av caffesamtal, det som skall vara förtroligt samt är det och det som sker så ljudligt att det är publikt vare sig man vill eller inte, ungefär som när folk redogör för sitt privatliv i mobiltelefon och de närmaste omkring.......Även du känner nog till skillnaden.

Vänligen

//J
 
jag tror att det kan finnas klasskillnader när det gäller friluftsliv, inte pgr. av pengar men på grund av sociala poäng.. jag vet inte omd et stämmer men jag får en känsla av det.. ska vi göra en poll och se vilka yrken som är vanliga?
 
Gör som Mats!

Det friluftsliv som exponeras är ju det som kostar pengar. (Till vilket jag själv i viss mån bidrar.) Det friluftsliv som jag beundrar mest är emellertid lågbudgetvarianterna hemmavid. Det är ingen konst - om man har pengar - att planera och genomföra "expeditioner" en eller ett par veckor någonstans långt borta. Det är betydligt svårare - och därmed, i mina ögon, mer beundransvärt -att hålla igång friluftslivet i vardagen så att det blir en kontinuerlig del av livet. Och då menar jag kontinuerlig på ett annat sätt än att hänga på Utsidan dagligen. (Det är mig själv jag menar.)

Jag gillar verkligen Mats Bergströms friluftsmetod: http://www.utsidan.se/cldoc/1189.htm

HåkanF
 
Att idka friluftsliv med en början nu om man tittar in i en sportaffär är helt klart en överklassgrej.

Mitt resonemang bygger på den allmänna uppfattningen om vad som måste köpas för att ha det trevligt ute i den mörka otäcka skogen.

Att ge sig ut som jag gör många gånger ses av alldeles för många som om man är ett "original" som är lite "egen", då jag använder mycket gamla enkla grejor.

Vad man än ska göra nu så ska det vara utrustning av senaste slag, gymet med trikåer, löpa med alla sorters skor bla, cyklingen med alla svindyra växellcyklar med special Nasas rymdfärge material inbyggt i..., skidandet med alla specialskidor med senaste loggan på så alla ser att man är "inne", jag kan rabbla mera....

Att frilufta med ÖB grejor o loppisprylar o farfars vinterkängor, karbidlampa, fotogenkök, vanlig kastrull hemifrån, o en gammal ramsäck, det ses av "innefolket" som om man är en slags konstig kuf, en övervintrande rugguggla från dinosaruirennas tidevarv....

Jag har en bok från 1910 talet, då "friluftade" överklasen, då var det de besuttna med sina feta nackar som hade fina avelshästar som red runt på fälten med höga skinande stövlar och frossade på viltpate, vaktelbröst, kalvkotletter på kvällen jämte finaste cognacen...årgångsvinet, skogsarbetaren som såg dem hasta förbi på sina av de "friluftande herrarnas " anställdas välryktade hästar hade nog inte den möjligheten att idka friluftsliv, han hade nog fullt upp att hålla hungern utanför dörren....
Men visst var det en sorts friluftsliv det också, även det som idkas nu med det senaste i sportaffären med sina väsande gaskök...O Gps:er...
 
Nej men det går inte att ignorera allt av det.......

Precis som inklippta Coca cola reklamen så träffar delar av det, även om man fortsätter på eget sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.