Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen

Jag funderar på en långtur som innebär att vandra en bit längs finsk- ryska gränsen. Från Treriksrøysa till Nellim, en del därav på en bilväg, skulle det vara ca. 40 km. Jag ska såklart inte gå på ryska sidan men på trygg finsk mark.
Det behövs ett specialtillstånd för att vistas i gränszonen och jag undrar om någon här har redan erfarenheter med det?

Så här läser man på Finland.fi :

"The border zone on the Finnish side has a maximum width of three kilometres on land and four kilometres on sea. The outermost limit of the border zone is marked with yellow signs, rings painted on trees and plastic tape attached to trees" [...]
"A permit is required for entering the border zone. A permit application can be submitted to the Headquarters of the Border Guard District, a Border Guard Command Post or a local Border Guard Station. For an application, you must prove your identity, give the necessary contact information and state the reasons for your application (such as owning property in the border zone, working in the border zone or visiting somebody living in the border zone)."
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.