Gå iland där någon redan är?

I helgen hände en sak jag funderar lite kring.

Jag var ute och paddlade med familjen i en populär sjö.
På eftermiddagen hittade vi en fin plats och drog upp kanoten och lastade ur.
Några timmar senare när vi sätter upp tältet kommer ett sällskap i en annan kanot och lägger sig precis bredvid våran.
Det visar sig att dom tänkt grilla på samma plats som vi var på.

Jag blev lite förvånad då jag själv undviker att gå iland/slå läger där det finns andra människor.
Givetvis får man räkna med att inte vara ensam vid fasta vindskydd och i "kanaliserande terräng" men i det här fallet fanns det gott om andra platser i närheten.

Hur brukar ni göra? Går ni iland på en plats det ligger en kanot och packning?


Uffe
 
I helgen hände en sak jag funderar lite kring.

Jag var ute och paddlade med familjen i en populär sjö.
På eftermiddagen hittade vi en fin plats och drog upp kanoten och lastade ur.
Några timmar senare när vi sätter upp tältet kommer ett sällskap i en annan kanot och lägger sig precis bredvid våran.
Det visar sig att dom tänkt grilla på samma plats som vi var på.

Jag blev lite förvånad då jag själv undviker att gå iland/slå läger där det finns andra människor.
Givetvis får man räkna med att inte vara ensam vid fasta vindskydd och i "kanaliserande terräng" men i det här fallet fanns det gott om andra platser i närheten.

Hur brukar ni göra? Går ni iland på en plats det ligger en kanot och packning?


Uffe

Sånt där tycker jag är ett ofog av en del inte alltför blygsamma och påflugna människor. En stor anledning till att komma ut i skog och mark är ju känslan av att vara ett med naturen och fly den tröttsamma civilisationen med alla ytliga och pratglada (nåja) individer.
Så nä, är en plats redan upptagen så väljer man givetvis vid möjlighet en annan - både av hänsyn till sig själv och de andra.
 
Visa hänsyn

Jag har själv erfarenhet av liknande händelser som TS beskriver. Det är sorgligt att det finns människor som saknar sunt förnuft, medkänsla och förmåga att visa hänsyn.
Dessa egocentriska människor är ofta inte ens medvetna om att deras beteende upplevs av andra som påträngande och störande.
Jag brukar packa ihop mina saker och ta mig därifrån. Det är synd att få naturupplevelsen förstörd på detta sätt.

Lars Östlin
 
Flockdjur

och enstöringar inte så lätt att skilja på vad som är comme il faut.

Ett sätt kan vara att ta av sig kläderna om man önskar ett visst artighetsavstånd.

Men frågan är svår vi är helt enkelt olika funtade.

Thure
 
Det är väl inga jättestora konstigheter att dela strandplats med andra paddlare, om man frågar mycket artigt först, och paddlar vidare vid minsta tecken på tveksamhet.
 
Jag vet inte om det där är en lite "svensk" grej ändå.

Jag läste för några år sen (vet inte om det är sant) nåt i stil med:

Om en svensk går på en buss där det sitter EN annan passagerare så sätter man sig så långt ifrån denne det bara går.

Om en sydeurope går på en buss där det sitter EN annan passagerare så sätter man sig bredvid och börjar prata.


Själv är jag sådär jättesvensk att jag absolut inte vill störa andra så jag försöker att hålla ordentligt avstånd till andra, samtidigt är jag väldigt noga med att inte ta upp mer yta än jag behöver. Jag har jättesvårt för att "bre ut mig" eller såna saker som att "reservera plats" med en handduk långt i förväg.
 
hen/dom kanske var seglare? De har ju en ful ovana att alltid tränga sig in och gnugga fender såfort det bara går. Nej jag hade blivit lite grinig tror jag. Som någon skrev, man tar ju sig ut för att vara i naturen och borta från civilisationen. Du känner rätt och behöver inte skämmas för dina känslor.
 
Men det är väl inte värre än att påpeka detta för vederbörande? "Skulle ni kunna tänka er att byta tältplats?"
 
Själv brukar jag välja en annan plats om det finns en någorlunda nära som är vettig. Men tycker inte det är några större konstigheter om någon hamnar på samma plats.

Som det skrevs ovan är det kanske mer vana från båtlivet där man ju väldigt ofta hamnar på samma plats som andra. Där får man hålla hårt på sina gömda smultronställen som ingen annan brukar hitta till.
 
hen/dom kanske var seglare? De har ju en ful ovana att alltid tränga sig in och gnugga fender såfort det bara går. Nej jag hade blivit lite grinig tror jag. Som någon skrev, man tar ju sig ut för att vara i naturen och borta från civilisationen. Du känner rätt och behöver inte skämmas för dina känslor.

Ja det där var en viss omställning när jag skaffade segelbåt för några år sedan.

De flesta kajakpaddlare/paddelsällskap vill ha sin egna ö/kobbe/vik och det finns oftast gott om alternativ, i skärgården åtminstone.

Rätt många seglare/båtfolk verkar vara tämligen sällskapssjuka och ankrar/lägger gärna till bredvid andra båtar även om det finns gott om plats i naturhamnen. Lite mera "campingplats-tänk".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3
greyseer Någon som testat det här förstärkningsplagget? Allmänt om friluftsliv 4
Johan__D Tornedalens folkhögskola - någon som vet något om deras naturguideutbildning? Allmänt om friluftsliv 1
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Waran, någon? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.