Oktobervandring nära GBG

Hej allihop.
Min första post här, men jag har följt forumet länge.

Det har öppnat sig en liten lucka i min planering så nu är det dags för Oktobervandring!

Hjälp mig att komma på vart vi ska vandra!

Här är mina önskemål i prioordning:

1. Jag vill helst kunna åka redan söndag eftermiddag och hitta nånstans att sova innan det blir mörkt.. Ingen bil så det får bli kollektivtrafiken från Göteborg. (Ska hem igen tisdag eftermiddag)

2. Eftersom det är oktober vill jag så klart se lite färgsprakande lövträd

3. Eftersom det är älgjakt vore det gött att sova i naturreservat eller längst nån vandringsled så vi inte blir skjutna..

4. Det är jag och två hundar som säkert blir blöta så vi skippar tältet. Det är ju väldigt smidigt att sova i vindskydd med eldplats. Annars tänker jag att jag dristar mig till att övernatta med tarp i naturreservat också, hoppar över eldandet bara om det behövs..

Har ni några förslag?

Det enklaste verkar vara delsjön-kåsjön. Där finns ju en del fina träd tänker jag mig. Hur mycket hör man vägen där? Som ett brus eller som ett dån? Riskerar jag att springa på mycket folk på en måndag?

Kom gärna med tips!!

mvh Kim
 
Hej
Kan rapportera att jag åkte 17-bussen till spåntorget och gick därifrån till vindskyddet uppe på Getryggen. (Strax öster om Delsjöarna). Rejält vindskydd nu för tiden, men vildmarkskänslan uteblev givetvis.. Kändes lite märkligt att övernatta utomhus inom synhåll från Göteborg. Tur man har hund så man slipper sova med kniven redo =)
Det är dock en liten stig upp till vindskyddet och ingen gick förbi på den tiden vi var där.

Gick vidare mot Hindås. Man kommer ju inte riktigt så långt bort från civilisationen men sista biten innan Kåsjön var det riktigt fint, kuperat med många ekar och fina ställen.

Så här i efterhand borde jag stannat i det området en natt till. Men jag gick vidare längst bohusleden Hela vägen fram till Öjersjö där jag tänkte att jag skulle följa bohusleden mot Jonsered. Sanna en natt om jag hittade ett fint ställe och annars ta pendeltåget hem.

En Varning för Älgjakt-skylt fick mig dock att tappa sugen på att gå i skogen med hund och allt. Hemma tänkte jag att det räckte att hålla sig till vandringsleden, men när man hörde skott på håll var det inte lika roligt..

Så jag gick vidare runt Kåsjön, inte hela, nästan halva kanske, innan jag rastade och åt middag innan jag vände och gick tillbaka till bussen. Ett konstant dån från vägen, höga smällar (inte skott mer som metall släpad mot asfalt) och sprängningar (antar jag, pip pip pip pip piiiiiiiiiiiip BOM) gjorde det dock svårt att riktigt njuta av naturen.

Minns att jag hade en liknande upplevelse åt andra hållet från Jonsered, förbi Torpet Freden. Efter hängbron slog jag läger, men det var ett kraftigt dån från motorvägen.

Jag får helt enkelt ta mig längre bort nästa gång. Bohusleden norrut från Uddevalla kanske.

Eller laga bilen =)
 
Skit i bilen vid vandringar så slipper du gå i cirkel o slipper oroa dig för den , tåget funkar bra norrut om du ska dra runt på Bohusleden.

Har du gott om tid så tar du tåget till Strömstad och går nedåt t.ex.Du kan hoppa av leden och kliva på tåget vid Hällevadsholm,Dingle,Munkedal eller Uddevalla.

Från Uddevalla neråt är det sämre , Ljungskile kan du dra ned till o ta tåget dock.Du kan även relativt lätt nå Lilla Edet längs vägen och ta buss 422 till Kungälv om du skall mot Göteborg.
Fortsätter du förbi Bredfjället området så måste du dock i stora drag köra hela vägen till Svartedalen och sedan till Diseröd/Romelanda om du skall kunna få någorlunda lätt busstrafik.
 
Där uppe har du vandringar för många år då det finns lokala slingor och andra övriga stigar/vägar - sen har du in i Norge från Strömstad oxå.

Älgjakt är inga problem men det är scysst att skippa iaf dom två första veckorna så dom får jaga i fred.
Ha reflexväst uppe på ryggsäcken och använd den även för att markera läger/rast/tältplats.
Stealthcampa aldrig , se till och synas.
Rör dig längs markerade leder iaf om det är nån vecka från jaktstart
så e de lungt , dom har koll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.