Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden?

Hej, min fråga handlar verkligen inte om någon hardcore friluftsexpedition men jag hoppas att någon som vet vill svara mig ändå :)

Jag planerar en tur till Norge i sommar där vi bland annat tänker hyra bil i Bergen och åka upp till Sognefjorden och vara där i några dagar. När vi är vid Sognefjorden har vi tänkt att vi skulle vilja bo i tält, eftersom det är både trevligare och billigare än att bo på hotell.

Därför undrar jag om det är någon som vet hur det funkar att tälta däromkring, kombinerat med bil? Måste man antingen sova på campingplatser eller ge sig ut på vandring långt från bilvägar för att hitta en egen tältplats? Eller går det lätt att hitta bra egna platser att slå upp tältet på, mer eller mindre bredvid vägkanten eller inte alltför långt därifrån?

Jag tänker mig att terrängen väl består mycket av branta sluttningar ner mot vatten vilket kanske gör att det inte finns hur mycket bra tältplatser som helst :)
 
Nära vägarna är det civilisation, odlingar etc. Enklare är nog att hyra hytte på campingplatserna. Västnorge är grönt för att det regnar ofta där.

go tur
 
Norge har Allemannsrett precis som Sverige, men det ingår inte i Allemannsretten att parkera på annans mark.
 
Campingplatser är sannolikt ett bra val. Finns mkt vägturister i Norge och troligen bra utbud av campingplatser utmed huvudvägarna.

Min erfarenhet är att det är lättare att hitta bra platser för vildcamping i fjordar i Norge om man ha med sig kajak och paddlar en bit från väg men Sognefjorden har jag bara varit i närheten av inte besökt.

Finns något reportage om paddling i Sognefjorden i Utemagasinet för något år sedan.

Thure
 
Jag var på en tur I Norge för två veckor sen och tältade och tyckte det funkade ypperligt.
När det var dags att avsluta för kvällen tog man bara och svängde av på någon mindre väg, med lite tur fanns det någon fin gräsplätt eller bara tog man nästa småväg.
Jag tyckte inte det behövdes leta så mycket och jag ville vara lite avsides annars hade det varit mycket lättare att hitta tältplats om man kunde tänka sig att ligga i närheten av vägarna.
 
Bilade för några år sedan runt i fjordnorge och bland annat vid Sognefjorden. Det går definitivt att hitta tältplatser med det kan ta sin tid om man har höga krav. Ibland kan man få fråga i nån stuga om man får parkera bilen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
freddeu Bra tältplats nära Garphyttans nationalpark Allmänt om friluftsliv 5
skräddarn Förvaring havskajaker nära Essingen Allmänt om friluftsliv 3
KimmyA Oktobervandring nära GBG Allmänt om friluftsliv 5
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.