Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag?

Absolut. Jag har gått sträckan med 25 kg packning. Den är lättgången och inte speciellt stenig.

Jag rekommenderar båtfärden över Laddjujaure. Den kostar 200 kr men man sparar 7 km och är vädret fint är båtturen vidunderligt fin.

En renburgare på LapDonalds är också ett måste!
 

avslutad210712

Gäst
Nikkaluokta-Kebnekaise på en dag med lätt packning - ja utan tvekan

Upp på toppen med normal konditio - ja utan tvekan men ta med mig mat för det tar troligen 10-12 timmar och det är slitigt för fötterna och knäna på nervägen om du går västra leden.
 
Om du startar tidigt

Om du startar tidigt från Nikkaluokta hinner du även upp på sydtoppen, men det är ingen njutning.

Planerar du att ta den västra leden upp till sydtoppen är det ca 20km tur och retur från fjällstationen. Men sträckan kan upplevas som längre eftersom den totala stigningen är 1800 m, samtidigt som man förlorar en del i höjd under vägen. Bättre är att ta en liten rundtur i närheten samma dag du kommer fram och vänta med toppturen till dagen efter, om vädret tillåter.
 
Någon som vet om man har möjlighet att ladda batteri till ex. Kamera på kebnekaise fjällstation?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Någon som vet om man har möjlighet att ladda batteri till ex. Kamera på kebnekaise fjällstation?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk


Stationens byggnader är elektrifierade, ja, så om du bor där så är det bara att plugga in din laddare och ladda på.
Det finns förutom boendet av vandrarhemskaraktär även butiker med uthyrning, färdledare och en restaurang. Jag antar att den som tältar i stationens närområde förväntas erlägga en liten serviceavgift. När man betalar sådan avgift har man rätt att nyttja kök och torkrum i stationen och då kan man ju även ladda sina prylar. Även om du inte är en betalande gäst på stationen så är du kanske kund i restaurangen eller i en butik, deltagare i en ledd tur etc och då kanske du kan be snällt att få ladda din kamera i ett uttag någonstans.
 
klätterskor till omöjliga fötter

Hej,
Håller på att leta efter klätterskor till min åttaåring. Hon har högt fotvalv och en knöl på ovansidan. Ganska bred över tårna. Varja gång vi är och klättrar ( en gång i veckan) har det ett problem att hitta bra skor till henne. De som vi tror funkar bäst får hon ont i fötterna av. Så nu undrar jag om det är någon som har en idé om vad vad vi ska leta nånstans.
:)
erika
 
Absolut. Jag har gått sträckan med 25 kg packning. Den är lättgången och inte speciellt stenig.

Jag rekommenderar båtfärden över Laddjujaure. Den kostar 200 kr men man sparar 7 km och är vädret fint är båtturen vidunderligt fin.

En renburgare på LapDonalds är också ett måste!

"Den är lättgången och inte speciellt stenig."

Hel klart en definitionsfråga!

Enligt min mening

Lättgången: NEJ
Inte speciellt stenig: JO (förutom allra första biten)

Jag gick med 20kg packning och var helt slut på bara en mil. Fast jag har tränat innan avfärd. Så tar allt du läser här med en nypa salt. Speciellt om du är otränad!
 
Jag gick med 20kg packning och var helt slut på bara en mil. Fast jag har tränat innan avfärd. Så tar allt du läser här med en nypa salt. Speciellt om du är otränad!

Hmm, hade du fjällvandrat innan? ja visst finns det sten där, men det är ju inte direkt blockterräng. Och blir man helt slut på den milen så undrar jag hur du klarade resten av vandringen. Det är inte direkt mycket upp och ner eller klafsande i myrar på den sträckan.

Att ta allt på utsidan med en nypa allt är ett av de sämsta råd jag sett. Om man tycker att alla här är storskrävlare så undrar jag varför man läser här?

men som med resten av mänskligheten är vi alla olika och har olika förutsättningar. Därför får du olika svar här av olika skribenter, sen gäller det att värdera det hela. men att utgå från att allt ska tas med en nypa alt är i mina ögon otroiligt negativt och felaktigt.

Har själv gått sträckan ett antal gånger, nån gång med en ungdomsgrupp. Har aldrig upplevt den som ett problem. Och hade den varit det hade en stor del av beläggningen på Kebnekajse fjällstation försvunnit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...