håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Att de "rika" legat i förväg handlar nog mera om att de är mer strategiska och är mer medvetna om fördelarna med frilufsliv. Man måste alltid ha i åtanke varför de lägre klasserna har det sämre ställt rent generellt.

Intressant resonemang, det har inget att göra med att "fattiga" bor i miljonprogramsghetton och inte har råd att åka på fjällsemester till "Skutan". Dom är bara mindre strategiska. Generellt sett så har de fattiga det mer sämre ställt för att dom.............?Varför?
 
sen fick jag en fundering att först så var det hos dom rika som det började fast då kallade det för"friskvård" att vara ute bland dom rika. är vi tillbaka till att det är den högre klassen som nu har råd att idka friluftsliv eller?

själv så får man ju köpa på överskott för att ha råd och resor blir mest inom sverige ju fast det sitta klagar ja inte på.

För 100-150 år sedan var det många initiativ som kom från "de rika". Inte bara friluftsliv utan många former av ideellt engagemang, föreningsliv, nykterhetsarbete, opinionsbildning, mm. Men det finns ju också exempel på initiativ där även "icke-rika" var starkt engagerade, exempelvis arbetar- och fackföreningsrörelser.

Jag är själv inte så pessimistisk när det gäller frågan om vem som har råd med friluftsliv. Man kan göra det på nästan alla kostnadsnivåer. De som har gott om pengar kan förstås kosta på sig den dyraste utrustningen (till vad nytta annat än att visa andra att man har råd?) eller resa runt i världen och bese alla möjliga platser. Själv tycker jag inte att jag kan varken det ena eller det andra, men det kan jag leva med.

Stora grupper står utanför friluftslivet, men det handlar nog inte bara - eller framför allt - om brist på pengar. Snarare brist på intresse eller att man inte fått möjlighet att pröva på så mycket att man kunnat upptäcka sitt intresse. Jag tror knappast att friluftsliv är något man föds med, man måste upptäcka det. För min del var det äldre kompisar i Fältbiologerna som drog ut mig i naturen. Efter något år var jag fast.

Det är väl där det börjar. Vi som gillar friluftsliv får ta med dem som inte är så vana. Vi kommer då säkert att dela med oss av det friluftsliv som vi själva gillar vare sig det är billigt eller kostar pengar. Men det billiga friluftslivet har enorma fördelar, tröskeln är ju så låg.

Om friluftsliv skulle bli en klassfråga tror jag att vi friluftsmänniskor har misslyckats med att sprida grundidén med friluftslivet. Så illa tror jag nu inte att det är. Att sedan det billiga, enkla friluftslivet sällan speglas i media eller reklam är inte så konstigt. Men det är - än så länge - inget som hotar friluftslivet i vårt land. Åtminstone tror jag inte det.
 
Jomenvisst finns det väl "klassskillnader" inom friluftsliv? Men inte för att friluftsliv är en särskilt dyr fritidssyssla (det kan ju vara en av de allra billigaste), utan pga .. tja, mode? tradition? intresse?
I alla fall när det gäller fjällturer. Jag tycker att spridningen i "sociala skikt" är mycket snäv på fjället.
Jag tror att -Patric-s undersökning skulle bekräfta detta...

jag tror att det kan finnas klasskillnader när det gäller friluftsliv, inte pgr. av pengar men på grund av sociala poäng.. jag vet inte omd et stämmer men jag får en känsla av det.. ska vi göra en poll och se vilka yrken som är vanliga?
 
Jomenvisst finns det väl "klassskillnader" inom friluftsliv? Men inte för att friluftsliv är en särskilt dyr fritidssyssla (det kan ju vara en av de allra billigaste), utan pga .. tja, mode? tradition? intresse?
I alla fall när det gäller fjällturer. Jag tycker att spridningen i "sociala skikt" är mycket snäv på fjället.

Men om den finns, är det då inte på grund av att denna spridning finns i princip överallt, var vi än ser i samhället? Jag ser spridningen när jag åker tåg till jobbet. Jag ser den när jag tittar på fågelskådares bilar och kamerautrutning. Den finns nog till viss del på fjället också, men jag tycker inte det är lika påtagligt där.

Men jag kanske inte har uppfattat riktigt ordentligt vad som menas med klasskillnader på fjället eller i skogen. Eller att det skulle vara ett stort problem.
 
Men har det bara med pengar att göra?

Någongång, någonstans... läste jag om en undersökning som gjorts på hur svenskar spenderar sin fritid. Undersökningsresultaten visade att ju mer utmaningar en person har på jobbet, desto rikare fritid har personen. Med andra ord visade undersökningen att personer med ett enformigt fabriksjobb är mer benägna att efter jobbet åka hem och zappa, medan personer med kreativa, intellektuellt stimulerande yrken ägnade sig åt allehanda kultur- och friluftsaktiviteter.

Jag tror dock inte alls att pengar är den enda faktorn som spelar in. Det är fullt möjligt att nämnda fabriksarbetera tjänar bättre än de "lägre akademiker" som tidigare nämndes här i tråden. En sjuksköterska eller lärare behöver inte tjäna mer än 20¨- ofta startar de ännu lägre - och då har de ändå ett fett studielån att betala av på, och några år av CSN-fattigdom bakom sig.

Vi kan väl testa...?

Vem här på Utsidan har ett enformigt arbete men en rik fritid?
 
Utbildning, utbildning, utbildning

Outbildat folk gör dumma saker. Dom äter fel, rör sig inte, röker, röstar på nazisterna, blir religösa fundamentalister, går med i olika sekter. tror inte på Darvins teorier m.m.

Och dom idkar självklart inget friluftsliv

Att utbilda folk är helt nödvändigt

http://www.unesco.org/en/efareport/

Förövrigt kan jag bara tillägga att det finns inga monotona fabriksjobb kvar i Sverige. Det finns faktiskt inga fabriker heller utan dom är flyttade till låglöneländer.

Om det finns något fabriksjobb kvar så sköts de av högutbilldat folk typ robotprogramerare och liknade.

Det samhälle vi har idag skiljer sig helt från hur samhället såg bara för 20-30 år sedan

Hans Friedel
 
Klasstillhörighet handlar inte bara om pengar som en del varit inne på (och även Bordieu). Här i krokarna har t ex var och varannan åtminstone en skoter och det är ofta inga billiga maskiner. Att idka friluftsliv med skoter ger dock inte mycket cred i den krets av frilufsare som man ofta stöter på i fjällstugorna (vandrare och turåkare). Skotrar betraktas i vissa kretsar som lite vulgärt och svennigt; på fjället ska det vara tyst och man ska ta sig fram för egen maskin.

Jag har en kompis som jobbade i Riksgränsen. En person försvann på fjället och de ryckte ut på fjällräddningsuppdrag och körde upp till fjällklubbens stuga vid Katterjaure och knackade på. De som var där vägrade först att öppna eftersom de hört att de kom med skoter tills det gick upp för dem att det var fjällräddningen. Pinsamt för en förening som jag själv tillhör men inget förvånanden. Jag har sedan jag var barn varit fjällen väldigt mycket under olika förhållanden (utförsåkning, turåkning, fiske, skoter etc) och märker så väl hur det rynkas på näsan åt vissa aktiviteter.

Jag pratar ofta med personer jag möter på vandring och i fjällstugor och påfallande ofta så tillhör de någon form av akademisk medel till övre medelklass; det kan vara lärare, läkare, ingenjörer etc och väldigt ofta från mälardalen och söderut. Naturligtvis har det en del med statistik att göra men det är mina reflexioner i varje fall och undantag finns naturligtvis.

Om jag skulle drista mig till någon form av Bordieutolkning till några olika aktiviteter så;

Vandrare och turåkare:

Kulturellt kapital: + Ekonomiskt kapital: +

De är alltså ganska välbeställda och är troligen intresserade av konst, musik, litteratur etc. De kanske spenderar en slant på opera eller går på teater då och då. Skotrar och dansbandskampen är dock inte nåt som ger status i denna grupp. För turåkare tror jag korrelationen är än starkare. :) Här finner man även de riktiga naturmupparna som helst av allt vill skapa ett reservat av norrland och totalförbjuda skotrar och helikoptrar. För att känna sig lite "etno" så köper man gärna på sig sameslöjd men blir lite förundrade när "de" inte bor i kåtor. Skotermarodörer ska man hålla kort och helst av allt inte beblanda sig med alls.

Utförsåkare

Kulturellt kapital: medel Ekonomiskt kapital: +

En ganska bred grupp men en icke försumbar andel från "vandrare och turåkar-gruppen" betraktar nog utförsåkning som åtminstone lite vulgärt. Utförsåkarna är förhållandevis välbeställda; resor till och från skidorter, liftkort, utrustning, alpresor, skidboxar etc kostar på. Bland utförsåkarna finns nog både välutbildade akademiker som lyssnar på opera och folk med arbetarbakgrund. De traditionella arbetaryrkena är ju dock ganska välbetalda idag. Här finns också en inte försumbar andel egenföretagare. Som grupp alltså relativt välbeställda, kulturellt så är det en mischmasch av allt från idol till wagner.

Skoteråkarna

Kulturellt kapital: lågt till medel Ekonomiskt kapital: medel till +

Medelsvensson. Här gör man sig inga besvär; varför gå när man kan åka skoter. Man betraktar med misstänksamhet fjällnördarna med Norröna-anoraker som man får köra slalom mellan på lederna. Förmodligen är de "sörlänningar" och med det är de lite som eljest och inte helt att lita på. Skotrar kostar som små bilar så det finns egentligen inte så dåligt med pengar i gruppen; det ska bara portioneras ut och även räcka till en fräsig bil och en plasmateve. Kulturen begränsar sig till "fredagsmys", idol och på sin höjd en Stieg Larsson-deckare. Opera är fjollerier men vivaldis fyra årstider kan vara fint att lyssna på.

Bra analys va!? :) Det här var en extremt ovetenskaplig redogörelse som ni får ta med några nypor salt kanske jag ska tillägga innan nån känner en sula på sina tår. :)

Men visst finns det sociala skiktningar inom olika aktiviteter och pengar är ofta något som krävs men det handlar nog inte bara om det heller.
 
Outbildat folk gör dumma saker. Dom äter fel, rör sig inte, röker, röstar på nazisterna, blir religösa fundamentalister, går med i olika sekter. tror inte på Darvins teorier m.m.

Och dom idkar självklart inget friluftsliv

Att utbilda folk är helt nödvändigt

http://www.unesco.org/en/efareport/

Förövrigt kan jag bara tillägga att det finns inga monotona fabriksjobb kvar i Sverige. Det finns faktiskt inga fabriker heller utan dom är flyttade till låglöneländer.

Om det finns något fabriksjobb kvar så sköts de av högutbilldat folk typ robotprogramerare och liknade.

Det samhälle vi har idag skiljer sig helt från hur samhället såg bara för 20-30 år sedan

Hans Friedel

Monotona jobb finns det massor av, sammansättningsfabriker finns det kvar i sverige, underleverantörerna har ofta stort sortiment, orderstorlekarna är små, ställkostnaderna är skyhöga, robotisering är inte alltid lönsam då, bevakning av robotar och automatiska processer, sådana monotona jobb vimlar det av också...du ironiserar nog, eller ?
 
Överklass?

Det beror väl på vilken typ av friluftsliv vi pratar om.

  • Telisiåkare är ju normalt skäggiga akademiker går de på tur med ryggsäck brukar de ha längre skägg.
  • trendiga inomhiklättrare ofta välbeställda med de senaste prylarna, klättrar inte mer än nått år.
  • sportklättrare (här finns det lite av varje)
  • isklättrare (här börjar det utkristalliseras, ofta män som inte riktigt orkar med sportklättring, gillar is i skägget)
  • big wall klättrare (här börja vi snacka hardcore, iklädda patagonia fleectröjor från tidigt 80 tal, tejpade byxor, behöver jag säga skägg, har inte alltid jobb utan är väldigt hängivna (det behövs om man skall hänga en månad på trollväggen vintertid))
  • "Fjällvandrare" flyger helikopter in til Keb, äter förstklassigt, strosar omkring på stationen i dyra Arct jackor, (här snackar vi mycket pengar och lite tid)
  • "Ripjägare" flyger helikopter in med ett 1 tons basecamp, skjuter 500 ripor har med sig ölbackar, gärna täta norrmän
  • "Scouter" samma som ripjägarna fast utan helikopter och pengar gillar gärna basecamp och surrade tvättställ (ledarna nästan alltid akademiker)

Finns flera jag säkert inte har lyckats stöta mig mer

Hälsar en skäggig akademiker som åker telis och inte längre har teknik för sportklättring och får hålla sig till enkla isklätterleder och alpin klättring;-)
 
Intressant ämne

detta.
Lika barn leker bäst heter det och det tror jag ligger bakom många av era iaktagelser om vilka sociala grupper som gör vad. Men visst finns det uteaktiviteter som både hög och låg gärna deltar i som t ex älgjakt, fiske och Vasalopp.

En förklaring till att andelen invandrare är lägre än andelen infödda svenskar är högre i skogen, inom scouting och annat friluftsliv är att vildmarken helt enkelt är farlig t ex beroende på rövare, giftiga ormar, infektioner av olika slag, farliga små och stora djur etc i många länder.

Det som är farligt i svenskt friluftsliv är troligen mer risker vid matlagning och eldning än vid vandring, skidåkning etc.

Dödsolyckor har ofta med vatten i fast eller flytande form, fordon som skotrar och fyrhjulingar och motorsågar att göra.
I Sverige är vägtrafiken mångdubbelt mer riskabel om man räknar antalet olyckor under ett liv än risker inom icke motoriserat friluftsliv.
Men riskerna för en motorcykelåkare eller skoteråkare per kilometer i terräng är troligen betydligt högre än den på vägar. Alkoholens roll brukar framhållas vid de flesta olyckor och det gäller säkert också inom friluftsliv.

Thure
 
Monotona jobb finns det massor av, sammansättningsfabriker finns det kvar i sverige, underleverantörerna har ofta stort sortiment, orderstorlekarna är små, ställkostnaderna är skyhöga, robotisering är inte alltid lönsam då, bevakning av robotar och automatiska processer, sådana monotona jobb vimlar det av också...du ironiserar nog, eller ?

Hoppsan en outbildad till

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008%5C10%5C10%5C305335

Just nu söker man 114 tjänster inom industriell tillverkning i hela landet

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.