håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

jag tror att det kan finnas klasskillnader när det gäller friluftsliv, inte pgr. av pengar men på grund av sociala poäng.. jag vet inte omd et stämmer men jag får en känsla av det.. ska vi göra en poll och se vilka yrken som är vanliga?

Tack för att du än en gång säger det jag tänkte säga så att jag slipper säga det.
Friluftsliv är utan någon som helst tvekan en fråga om socialgrupp.
Och eftersom andelen barn som brukar vistas i naturen har sjunkit med en tredjedel på bara några decennier så kommer friluftsidkande människorna bli en ännu snävare grupp. Om inte vi som har något att säga till om något gör något åt det.

Förövrigt kan jag bara tillägga att det finns inga monotona fabriksjobb kvar i Sverige. Det finns faktiskt inga fabriker heller utan dom är flyttade till låglöneländer.

"Inga" är en nätt överdrift, milt sagt.
Men däremot består inte längre underklassen av en enorm massa arbetare, och den "nya arbetarklassen" består av tjänstemän.
 
Hoppsan en outbildad till

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008%5C10%5C10%5C305335

Just nu söker man 114 tjänster inom industriell tillverkning i hela landet

Hans Friedel


Hoppsan, så många ?, i det här läget, hmm, jo det börjar visst att vända...
Monotont arbete innebär olika saker tydligen...det är ett mode nuförtiden att inte kalla något arbete monotont, det blir billigare så...där har du din felkälla.
 
Min förra chef tyckte jag var käpp som för sådär 10-15 år sedan köpte ett par Tierra GoreTex byxor med hellånga blixtlås för sådär 3000 kronor + att jag betalade 300 kronor (billigt) för att Tierra skulle korta av benen 11 cm (storleken och modellen + hur mycket jag ville att benen skull kortas hade jag provat ut i Tierra butiken i Stockholm)

Jag svarade att byxorna kostar < 100 paket cigaretter. Vem är mest knäpp på den här arbetsplatsen, jag eller alla som röker?

Chefen gav mig rätt.

Per
 
Det finns de som köper allt, länsar butikerna på deras senaste måste ha prylar och flyger helikopter upp till fjällstationen där man kan få 3-rätters serverad varje kväll

Sen finns det de som torkar egen mat och bor i tält och använder samma gamla prylar och om man håller sig borta från dessa fjällstationer då möter man gärna de andra människorna med gamla slitna prylar.

Vill man inte upp i fjällen så kan man hitta ödemarken här hemma, inte många människor lämnar stigar och leder och sitta och koka kaffe under en gammal presenning kostar ingenting och ingen kommer se dig och fråga om du har den senaste brallan från modemärket.

Största skillnaden på friluftsfolk idag är kunskap, vissa har inte tid att lära sig så de försöker köpa den istället. Jag skulle vilja se folket härikring i märkeskläder när det är dags för jakt, fiske bär o svampplockning och mycket av de andra aktiviteter som folk faktiskt gör oavsett vad de jobbar med. De största anglarna och jägarna jobbar på lokala industrier.
 
Det finns de som köper allt, länsar butikerna på deras senaste måste ha prylar och flyger helikopter upp till fjällstationen där man kan få 3-rätters serverad varje kväll

nu tänker du på japaner och amerikaner, detta är den typen av turister jag vill få upp i lyxhotellen runt nationalparkerna.. dock ger detta friluftslivet inga sociala poäng, är man välutbildad och vill visa på sin "naturliga" sida så handlar det om att göra det på riktigt, det får inte se ut som man har "köpt" en livsstil..
 
Hela diskussionen tassar ju kring frågan: Vad är friluftsliv? För att kunna diskutera vad som kostar bör man ju kunna svara på det först, och det är inte så lätt. Klart är att det finns en hel del åsikter om detta.

Skoteråkning? Golf? Påta i trädgården? Fjällvandring? Flanera i parken? Promenera? Åka båt?

//A
 
Friluftsliv är väl att känna sig som hemma i naturen med hjälp av normalt förekommande campinggrejor....(nu blir det ett jäkla liv, de extrema avskyr namnet camping):)

Jag brukar reta omgivningen med att på vintern säga att jag campade i helgen....;)
Det brukar störa rödvinspimplande grilloljestinkande snigelklubbshusvagnsägarna på jobbet...
 
Det som är baksidan av namnet friluftsliv är onekligen att det innbär för många :

skoskav
knott
mygg
svett
bra kondition
tugga på morötter
äta klistrig gröt
bli kallad sportfåne eller skogsmulle på jobbet
ont i ryggen
frysa
bli blöt om fötterna
långtråkigt
ingen el
snuskigt med hygien
kallt
blåsigt
rökskadade kläder som stinker
ingen alkohol
gå vilse
skada sig
tung ryggsäck
mobiltäckning usel
ingen dator
ingen musik
ingen TV
ingen iskall dricka på sommaren
sovsäcksklaustrofobin
instängdheten i tältet
Farliga älgar
ormbett
ingen vattentoalett
skita i skogen
otäcka odefinierade ljud på natten

osv.....
 
Vi har konstaterat ett klassliknade tillstånd i friluftslivet.
Patric din enkät behövs och efterlyses.
Bara genom att titta i spegeln och ögna genom mitt gamla CV så inser jag varför jag tillhör den här vinnande gruppen av utenissar, skägg, friluftsliv, opera och konserter, en god bok mycket gärna, en smal film gärna, skriver snigelpost. Mao helt förlorad....skidförrådet med turskidor och tegsnäsare, stavar med trugor för höstsnö...i skåne....;-) därtill en gammal friluftsutrustning med en och annan ny komplettering....tur att jag har till livskamrat en av samma ull fast utan skägg.....

Det här är ju riktigt bra!
 
"Ha råd" eller inte

men visst verkar det vara fler högskolepoäng i gemen bland frilufsarnas skara.
Ekonomi vete f-n,skoterburen fjällfärd är rakt inte billig,men så många högskolepoäng gäller inte i gemen i mina hemtrakter.
Däremot är naturen runt knuten;och ej nyttjad av alltför många. i alla fall utom skoter -(och till viss del jakt)säsong.
Tror inte pengar i sej styr,men varför ska man vara högskoleutbildad för att uppskatta naturen?
Den är lika gratis för alla.Val av dyr/billig utrustning tror jag spelar mindre roll.
Det är väl samma som med kosten,varför ska man inte äta sunt bara för att utbildningsnivån är lägre;handlar det inte om våra individuella och högst personliga val förutom de vanor vi lärt oss av föräldrar tex?
Åka till IKEA som helgnöje eller köpa stoor TV kostar också sköna slantar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.